۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

آغاز فروش بلوکی سهام عدالت/ سود سهام عدالت چگونه واریز می‌شود؟

۸ آذر ۱۳۹۹، ۱۷:۳۰
کد خبر: 485468
آغاز فروش بلوکی سهام عدالت/ سود سهام عدالت چگونه واریز می‌شود؟

حدود ۶ ماه از آزادسازی سهام عدالت می‌گذرد. باوجود اینکه فروش سهام عدالت مدتی پیش متوقف شد، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از آغاز فروش بلوکی سهام عدالت خبر داده است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ بنابر گزارش‌های موجود، ۱۳هزار و ۲۹۱ میلیارد تومان وجه حاصل از فروش سهام از ابتدای آزادسازی سهام عدالت به حساب مشمولان آن واریز شده است. از سوی دیگر باوجود توقف فروش سهام عدالت، برخی از سهامداران که سفارش فروش خود را تکمیل کرده‌اند، هنوز در انتظار واریز وجه و فرآیند فروش قرار دارند. 

همچنین امکان لغو سفارش فروش سهام عدالت به تازگی برای سهامداران ایجاد شده است تا اگر مشمولان به دلیل شرایط ریزشی در بازار سهام، ارزش سهام عدالت خود را از دست داده‌اند، اقدام به لغو سفارش فروش کنند و در زمان مناسب‌تری عملیات فروش را انجام دهند. به گفته حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت، تاکنون ۲۴۸هزار نفر سفارش فروش خود را لغو کرده‌اند. 

در ماه‌های ابتدایی آزادسازی سهام عدالت، قرار بر عرضه بلوکی این سهام بود، اما فروش به صورت بلوکی صورت نگرفت و سهام عدالت در زمان معاملات بازار سرمایه مانند بسیاری از نمادها به فروش رسید. در حال حاضر، فروش سهام عدالت متوقف شده است و پایان این توقف و بازگشت به حالت عادی معاملات مشخص نیست. حسین فهیمی درخصوص فروش بلوکی سهام عدالت گفت: بعد از شرایطی که در بازار سهام در اواخر مردادماه امسال به وجود آمد، شورای عالی بورس و اوراق بهادر تصمیم گرفت برای حفاظت از دارایی سهامداران، فروش سهام عدالت به صورت بلوکی و یک‌جا انجام شود که این رویه همچنان ادامه دارد.

ارزش سهام عدالت

ارزش سهام عدالت در اولین روز معاملاتی هفته جاری، با افزایش همراه بود. در پایان معاملات امروز بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، ۲.۲ درصد (۲۵۲هزار تومان) افزایش یافت و ارزش سبد سهام ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۱ میلیون و ۴۶۴هزار تومان و ۲۱ میلیون و ۵۹۱هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۸۷۸هزار تومان رسیده است.

سود سهام عدالت

پیش از آزادسازی سهام عدالت، سود این سهام به صورت سالیانه و از طریق بررسی عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر سهام عدالت و میزان وصول سود این شرکت‌ها به حساب افرادی که شماره شبای بانکی خود را اعلام نموده و به تایید بانک مرکزی رسیده بود، واریز می‌شد. 

این در حالی است که پس از واریزی سود سهام عدالت مربوط به عملکرد شرکت‌های سرمایه‌پذیر در سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷، حدود ۵ میلیون دارنده سهام عدالت که شماره شبا حساب بانکی خود را اعلام نکرده بودند،‌ سودی دریافت نکردند. برای برخی از افراد سود سهام عدالت عملکرد سال ۱۳۹۶ را در سال ۱۳۹۷ دریافت کردند، اما سود عملکرد سال ۱۳۹۷ در سال ۱۳۹۸ به حساب آنها واریز نشد. مشکل در شماره شبا و فعال نبودن برخی از حساب‌ها، علت عدم واریز سود اعلام شد. به دنبال عدم واریز سود سهام عدالت، سازمان خصوصی‌سازی درخصوص باقی‌مانده سود سهام عدالت اعلام کرده است: پس از انجام تکالیف سازمان خصوصی سازی، مانند وصول کامل سود عملکرد مالی سال‌های گذشته و افزایش سرمایه برخی از شرکت‌ها، به طریقی که شورای عالی بورس تعیین نماید، در باره الباقی سود مذکور تعیین تکلیف می‌شود.