۰ نفر

تحلیل جامع بر آهن و فولاد ارفع

۱۰ آبان ۱۳۹۹، ۱۲:۲۵
کد خبر: 477841
تحلیل جامع بر آهن و فولاد ارفع

شرکت آهن و فولاد ارفع به دلیل عوامل مختلف از جمله افزایش نرخ جهانی شمش و نرخ دلار رشد چشم‌گیری در سوددهی داشته است.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ صنعت فولاد پس از نفت ‌و گاز به عنوان دومین صنعت بزرگ در جهان شناخته شده و در تمامی صنایع کاربرد دارد. ساخت‌و‌ساز و خودروسازی دو صنعتی هستند که بیشترین مصرف فولاد را داشته و حیات این صنعت را تضمین می‌کنند. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد، که تا سال 2050 مصرف فولاد در دنیا 1.5 برابر نسبت به حال حاضر افزایش خواهد یافت. حجم تولید فولاد در جهان بر حسب میلیون تن از سال‌های 2005 تا 2019 به شرح زیر است.

ارفع

فرآیند تولید فولاد به صورت زیر است:

تولید

تولید فولاد ایران طی سال‌های گذشته همواره روند افزایشی داشته و نسبت به ده سال اخیر نیز حدوداً ۳ برابر شده است. همچنین صنعت فولاد ایران توانسته علاوه بر تامین مصرف داخلی، در بین ده کشور برتر صادرکننده محصولات خام فولادی نیز قرار گیرد. فرآیند فروش داخلی فولاد خام و سایر محصولات عمدتاً در بورس کالا انجام می‌شود. علاوه بر تامین نیاز داخلی، افزایش تولید و فروش صادراتی فولاد به جهت تامین ارز مورد نیاز کشور از محل صادرات غیر نفتی بسیار بااهمیت است. بر اساس داده‌های ISA در سال 2018 ایران توانسته رتبه دهم در بین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان را به خود اختصاص دهد. این در حالی است ‌که در سال ۲۰۱۶ ایران در رتبه ۱۴ام قرار داشت! بر اساس جدول زیر متوجه می‌شویم، که ایران بعد از ترکیه بزرگترین تولید‌کننده فولاد در منطقه است.

ارفع

در دوره پنج ماهه نخست سال جاری صادرات فولاد میانی کشور ۲ میلیون و ۲۱۳ هزار تن بوده است، که کاهش ۱۸ درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد. از صادرات فولاد میانی سهم صادرات بیلت و بلوم در دوره پنج ماهه نخست امسال ۱ میلیون و ۷۶۱ هزار تن و سهم صادرات اسلب ۴۵۲ هزار تن بوده است. صادرات اسلب نیز در این بازه زمانی کاهش شدید ۵۶ درصدی را تجربه کرده ولی صادرات بیلت و بلوم ۷ درصد رشد داشته است. کل صادرات محصولات فولادی کشور در دوره پنج ماهه نخست سال۹۹، ۷۴۴ هزار تن است که نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۹ درصدی کاهش داشته است. از میان محصولات فولادی سهم صادرات مقاطع طویل فولادی ۶۲۰ هزار تن بوده و صادرات این مقاطع در مجموع ۴۴ درصد کاهش یافته است. آمار صادرات میلگرد هم که بیشترین مقدار را از میان صادرات کل محصولات فولادی دارد، در پنج ماه نخست امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد. صادرات مقاطع تخت فولادی نیز در همین دوره با کاهش ۶۶ درصدی به ۱۲۴ هزار تن و صادرات آهن اسفنجی با کاهش ۶۸ درصدی به ۱۶۹ هزار تن رسیده است. کاربردهای فولاد به صورت زیر است:

تولید فولاد

از مجموع 1842 میلیون تن فولاد تولیدی جهان در سال ۲۰۱۹، بیش از 50 درصد آن در صنعت ساخت‌وساز مصرف شده است. ذکر این نکته ضروری می‌باشد، که ساخت‌وساز محدود به بخش مسکن نبوده و زیرساخت را هم در خود جای می‌دهد. پس از ساخت‌وساز به ترتیب صنایع تجهیزات مکانیکی، خودروسازی و محصولات فلزی قرار دارند. در واقع فولاد یک فلز زیرساختی محسوب شده و نکته‌ اساسی که در ارتباط با آن وجود دارد، این است که مصرف آن در کشورهای در حال توسعه ارتباط مستقیمی با رشد اقتصادی دارد. بسیاری از کشورها پس از یک دوره بحران اقتصادی برای سرعت بخشیدن به اقتصاد در راستای تقویت زیرساخت‌های خود سرمایه‌گذاری می‌کنند. ماهیت کاربردی فلز فولاد سبب می‌شود که در این مواقع با افزایش مصرف این فلز مواجه شویم. در جدول زیر مقایسه‌ای بین شرکت‌های فولادی پذیرفته شده در بورس انجام شده است:

ارفع

جهت مطالعه تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی بازار سهام به وبسایت باشگاه مشتریان مبین‌سرمایه مراجعه کنید.

آهن و فولاد ارفع

کارخانه آهن و فولاد ارفع در استان یزد واقع شده است. این شرکت سال ۱۳۹۱ با بهره‌برداری از واحد احیا، تولید آهن اسفنجی را آغاز کرد و سال بعد واحد فولادسازی آن به بهره‌برداری رسید. در اسفندماه سال 92 نیز سهام این شرکت در بازار فرابورس با نماد ارفع عرضه عمومی شد. ظرفیت تولید فولاد خام شرکت ارفع که با استفاده از کوره قوس الکتریکی تولید می‌شود، حدوداً ۸۰۰ هزار تن است.

سهامداران:

سهامداران ارفع

تولید و فروش آهن و فولاد ارفع

ظرفیت تولید شرکت به صورت زیر است:

ظرفیت تولید ارفع

شرکت ابتدا گندله را خریداری نموده و سپس آن را به آهن اسفنجی تبدیل می‌کند. در ادامه آهن اسفنجی را به شمش تبدیل کرده و به فروش می‌رساند. تقریبا 75 درصد فروش شرکت داخلی بوده و 25 درصد از محصولات صادراتی است (شمش تنها محصولی است که شرکت به فروش رسانده و آهن اسفنجی صرفاً درفرآیند تولید استفاده می‌شود). روند تولید و پیش‌بینی فروش شرکت برای سال 1399 به صورت زیر است:

ارفع

نمودار

مقدار فروش شمش شرکت برای سال جاری، 866هزار تن پیش‌بینی شده و نرخ فروش بر اساس نرخ جهانی فولاد 390 دلار (با دلار 200،000 ریال) درنظر گرفته می‌شود. در نتیجه قیمت شمش صادراتی برابر 78,000,000تن / ریال شده و قیمت شمش داخلی برابر 75,660,000 تن/ ریال است (در داخل فروش محصولات فولادی دارای تخفیف است).

مقدار فروش ارفع

مقدار فروش ارفع

مقدار فروش ارفع

بهای تمام شده

شکل زیر وزن اجزای تشکیل دهنده بهای تمام شده را نشان می‌دهد:

بهای تمام شده

همان طور که مشخص است، مواد مستقیم مصرفی بیشترین وزن را دارند. در بین این مواد گندله بیشترین وزن را داشته و پیش‌بینی آن براساس مقدار تولید شمش و آهن اسفنجی ارزیابی می‌شود. مقدار مورد نیاز برای امسال 1،454،880 تن با نرخ 18,330,000 تن / ریال است.

مصرف ارفع

بیشترین وزن سربار مربوط به هزینه مواد مصرفی و انرژی است. مواد مصرفی بیشتر از الکترود و نرخ نسوز تشکیل شده است. در واقع برای تولید هر تن شمش 2 کیلوگرم الکترود و 10.5 تن نسوز مصرف می‌شود. درحال حاضر نرخ الکترود نسبت به سال گذشته کاهش شدیدی داشته و نرخ آن تقریباً 6 دلار است. نرخ نسوز مصرفی نیز تقریباً 2 دلار است. قسمت هزینه‌های انرژی نیز شامل گاز، برق، آب و سوخت است.

جهت مطالعه نکات تحلیلی و آموزشی به صفحه اینستاگرام مبین‌سرمایه و کانال تلگرام مبین تحلیل مراجعه کنید.

بررسی تکنیکالی نمودار ارفع و شاخص فلزات اساسی به شاخص کل

تصویر زیر مربوط به نمودار هفتگی فولاد ارفع است. با تکمیل یک الگوی سروشانه نزولی پس از عبور قیمت از خط گردن انتظار می‌رود؛ روند کاهشی قیمت در محدوه مشخص شده یعنی هدف الگوی مذکور و همچنین خط روند میانی (حمایت داینامیک) متوقف شده و نشانه‌های بازگشت در اندیکاتورها و نحوه بسته شدن کندل‌ها نمایان شود. سپس اهداف سقف کانال می‌تواند جهت ورود به معامله خرید معتبر باشد.

ارفع

از نمودار مقایسه شاخص فلزات اساسی به شاخص کل در می‌یابیم، که در صورت انتظار رشد می‌توان رشد بیشتری را برای شاخص فلزات اساسی محتمل دانست و در صورت ریزش شاخص کل نیز می‌توان انتظار افت کمتری را برای شاخص فلزات متصور باشیم. همچنین دور از انتظار نیست که شاخص گروه فلزات اساسی با واگرایی مشخص شده در محدوده حمایت داینامیک روند خود را نسبت به شاخص تغییر دهد. بدین معنی که در صورت مثبت بودن شاخص کل این شاخص نیز مثبت بیشتری را تجربه کرده ولی درصورت منفی بودن شاخص کل منفی کمتری را به ثبت برساند. باکس قرمز رنگ مشخص شده محدوده مورد انتظار برگشت روند است. در غیر این صورت باید سناریوی دیگری را مد نظر قرار دهیم.

ارفع

جمع‌بندی

شرکت در بهار سال جاری 372 ریال و در تابستان نیز 654 ریال سود ساخته است، که به معنی رشد 76 درصدی است. این مقدار در مقایسه با میانگین سال گذشته رشد حدوداً 200 درصدی را نشان می‌دهد. به طور کلی سوددهی شرکت به دلیل عوامل مختلف از جمله افزایش نرخ جهانی شمش و نرخ دلار رشد چشم‌گیری داشته است. البته در کنار این عوامل باید به ریسک‌های موجود از جمله نوسانات نرخ دلار، نوسانات نرخ‌های جهانی و افزایش نرخ مواد اولیه نیز توجه شود. با توجه به مفروضات و توضیحات ذکر شده سود هر سهم در حدود 240 تومان پیش‌بینی می‌شود.