۰ نفر

جذاب‌ترین بازی‌های بورسی

۱۳ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۳
کد خبر: 471675
جذاب‌ترین بازی‌های بورسی

حتماً اغلب شما تجربه بازی منچ یا مار و پله را دارید. در واقع این بازی‌های رومیزی دو یا چند نفره به بخشی از خاطرات دوران کودکی یا جوانی ما تبدیل شده‌اند. امروزه حتی در بسیاری از کافه‌ها و محافل عمومی نیز تعدادی از علاقه‌مندان در اوقات فراغت خود مشغول به انجام این بازی‌ها هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین؛ طی سال‌های اخیر علاوه بر ارائه بازی‌های جدید و متنوع، هر کدام از آن‌ها به منظور اهداف خاصی نیز تدوین شده‌ و افراد می‌توانند، در زمینه‌های مورد علاقه خود به بازی‌های رومیزی بپردازند. «Board Game» یا «بازی رومیزی» نوع خاصی از سرگرمی‌های فکری است، که در یک سطح یا نقشه از پیش طراحی ‌شده اجرا می‌گردد. این بازی‌ها غالباً شامل کارت، مهره‌ و تاس می‌باشد؛ که طبیعتاً نحوه حرکت و استفاده از آن‌ها تابع قوانین بازی است. تقسیم‌بندی‌های مختلفی برای بازی‌های رومیزی وجود دارد؛ که یکی از مهم‌ترین و کلی‌ترین دسته‌بندی‌ها بر مبنای مهارت و شانس است. برای مثال بازی‌هایی نظیر «شطرنج» کاملاً به مهارت افراد مربوط می‌شود. در حالیکه بازی‌هایی مثل «مار و پله» صرفاً بر پایه شانس است. به طور کلی هر بازی رومیزی ترکیبی از دو حالت مذکور می‌باشد. برای مثال در بازی «مونوپولی» بخش تاس انداختن مربوط به شانس است، که در بازی‌های مختلف میزان دخالت شانس و مهارت متفاوت می‌باشد. یعنی سازوکار برخی از بازی‌های رومیزی کاملاً تصادفی بوده ولی در نوع دیگری از طراحی بازی‌ها، شانس کمترین نقش ممکن را ایفا می‌کند. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و تهیه بازی‌های رومیزی با موضوع بورس و سرمایه‌گذاری می‌توانید، به باشگاه مشتریان مبین‌سرمایه مراجعه کنید.

در کنار تجربیات خوب و مفرح بازی‌های رومیزی، روانشناسان و جامعه‌شناسان فواید دیگری را نیز برای این بازی‌ها مطرح کرده‌اند. آن‌ها معتقدند که بازی‌های رومیزی نوعی تمرین ذهنی محسوب می‌شود. درگیری ذهنی حین بازی به رشد و پرورش مهارت‌های شناختی فرد نظیر قدرت تصمیم‌گیری، تعیین استراتژی و حل مسئله کمک می‌کند. حضور افراد مختلف در بازی‌های رومیزی نه تنها نوعی تعامل اجتماعی است، بلکه پیوند روحی بین افراد را نیز تقویت کرده و از آنجا که تجربه‌ نشاط‌آوری می‌باشد، فعالیت بسیار مناسبی برای وقت‌گذرانی و تحکیم بنیان خانواده است. از سایر کارکردهای بازی‌های رومیزی می‌توان به شبیه‌سازی شرایط واقعی و یادگیری توامان مفاهیم حین انجام بازی اشاره کرد. بنابراین طراحان این بازی‌ها با در نظر داشتن مفاهیم گوناگون اقتصادی، فرهنگی، هنری و تاریخی درصدد بهبود طراحی بازی‌های رومیزی در تمام زمینه‌های ممکن هستند. یکی از پرطرفدارترین بازی‌های رومیزی «Economics Board Game» یا همان «بازی رومیزی اقتصادی» است؛ که غالباً بر پایه فرآیندهای حراج، بانکداری و معامله‌گری می‌باشند. از معروف‌ترین این بازی‌ها می‌توان به Chinatown، Cashflow، Modern art، Stockpile، Power grid و Monopoly اشاره کرد.

برای مطالعه نکات و مفاهیم بورسی و اطلاع از آخرین وقایع بازار سرمایه صفحه اینستاگرام مبین‌سرمایه و کانال تلگرام مبین تحلیل را دنبال کنید.

فرابورس_Stockpile:

فرابورس یک بازی رومیزی اقتصادی-مالی است، که در آن از استراتژی معروف «خرید در کف و فروش در سقف» و چند مکانیسم دیگر برای خلق یک تجربه تعاملی، آموزنده و چالشی از فعالیت در بازار بورس نظیر اطلاعات نهانی یک سهم، سود نقدی و نوسانات قیمتی بازار استفاده شده است. در این بازی بازیکنان در نقش سهامداران تلاش می‌کنند، تا در انتهای بازی بالاترین میزان سرمایه را کسب نموده و پیروز شوند. فرابورس بر اساس ایده کلی "هیچ‌کس همه چیز را در مورد بازار سهام نمی‌داند، بلکه هر شخص مقداری از آن را می‌داند" بنا شده است. به طور کلی برای انجام بازی فرابورس به دو تا پنج نفر نیاز داریم. درجه سختی این بازی نیز در حد متوسط ارزیابی شده است.

محله‌چینی‌ها_Chinatown:

بازی محله‌چینی‌ها بر اساس مهارت مذاکره و معامله در بازارهای مالی تدوین شده است. هر بازیکن به شکل تصادفی مالک تعدادی از 85 قطعه زمین موجود روی نقشه شده و می‌تواند در مورد خرید و فروش زمین‌های جدید با سایر بازیکنان وارد مذاکره شده و نهایتاً معامله کند. در مرحله می‌بایست کسب‌وکار خود را در زمین‌های خریداری شده راه‌اندازی کند. هرچه زنجیره کسب‌‌وکارهای یک شکل بیشتر باشد، هر ساله درآمد بیشتری کسب خواهید نمود. از همین روی بازیکنان برای رسیدن به این هدف باید با یکدیگر معاملاتی انجام دهند. سازوکار این بازی به شکلی طراحی شده است، که برای برنده شدن باید از مهارت مذاکره و معامله‌گری استفاده کنید! انجام این بازی نیازمند سه تا پنج نفر بوده و درجه سختی آن نیز متوسط است.