۰ نفر

عرضه ۱۵درصدی سهام سرخابی‌ها در بورس

سرخابی‌ها چه وقت به بورس می‌آیند؟

۲۰ تیر ۱۳۹۹، ۱۸:۱۵
کد خبر: 451957
سرخابی‌ها چه وقت به بورس می‌آیند؟

سهام سرخابی‌ها از مدت‌ها قبل در آستانه ورود به بورس قرار گرفته که هر بار واگذاری آنها بنا بر دلایل مختلف به تعویق افتاده، اما اکنون شنیده می‌شود که با توجه به برطرف شدن مشکلات، واگذاری این دو باشگاه در شهریورماه قطعی خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا؛ آزادسازی سهام عدالت، عرضه شستا و واگذاری سهام سرخابی‌ها در بورس سه ضلع مثلث از بزرگترین اقدامات دولت در بورس محسوب میشود که تاکنون موضوع آزادسازی سهام عدالت و عرضه سهام شستا به عنوان بزرگترین عرضه بورسی به سرانجام رسیده است.

حال باید منتظر تعیین تکلیف واگذاری سهام سرخابی‌ها و ورود آنها به بورس ماند. انتظار می‌رود که با عرضه سرخابی ها، شاهد یکی از مهم‌ترین و چالش برانگیز ترین واگذاری‌ها در تاریخ بورس باشیم.

واگذاری سرخابی‌ها که از چندین سال گذشته به طور جدی در دستور کار بود، با آغاز دولت تدبیر و امید اجرایی‌شدن آن سرعت بیشتری به خود گرفت، اما مشکلات موجود بر سر راه این موضوع، مانع از نهایی شدن ورود هر چه زودتر آن در بورس شد.

سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، تاکید بر خصوصی‌سازی دو باشگاه استقلال و پرسولیس داشته که در این راستا سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان خصوصی سازی، وزارت اقتصاد و دارایی و وزارت ورزش و جوانان از طریق جلساتی که به صورت منظم و هفتگی برگزار می‌شود به دنبال این هستند تا عرضه سهام این دو باشگاه را در بورس در اولین فرصت، با رفع مشکلات موجود و مشخص شدن نحوه واگذاری به مرحله اجرا برسانند.  

از سال گذشته تاکنون، وعده و وعید و زمان‌های متفاوتی برای زمان عرضه سهام این دو باشگاه در بورس مطرح شده در حالی که تاکنون و بنا بر دلایل مختلف به هیچ یک از زمان‌های اعلام شده وعده عمل پوشانده نشده است.

اردیبهشت ماه بود که رییس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد، امیدواریم سهام سرخابی‌ها در پایان مرداد ماه با دارایی‌های جدید وارد بازار بورس شود و هر چه زودتر پذیرش آنها انجام گیرد، با توجه به اینکه حدود دو هفته به آغاز مردادماه باقی مانده، تاکنون خبری از قطعیت عرضه سهام این دو باشگاه به بورس اعلام نشده است. به دنبال پیگیری‌ها از این موضوع، عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری این دو باشگاه در شهریور ماه خبر داد.

شهریور، ماه عرضه سهام سرخابی‌ها در بورس

«ابوالقاسم شمس جامخانه» روز جمعه گفت: براساس برنامه‌ریزی و زمان‌بندی‌های صورت گرفته، تلاش بر این است تا در شهریور ماه سهام این دو باشگاه بزرگ در بورس عرضه شوند.

وی با اشاره به جلسات برگزار شده در راستای عرضه سهام سرخابی‌ها در بورس افزود: جلساتی که به صورت مرتب برگزار می‌شود در راستای بحث مستندسازی اسناد و مدارک مربوط به مجموعه‌های ورزشی است.

به گفته شمس جامخانه، بندهای حسابرسی که در سنوات گذشته برای این دو شرکت در حسابرسی قانونی آنها قرار داشت از شفافیت لازم برخوردار نبودند، به همین دلیل جزییات آنها در جلسات برای پذیرش در بورس مورد بررسی قرار گرفتند.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با تاکید بر اینکه وزارت ورزش قرار بود دو مجموعه باشگاه ورزشی را به استقلال و دو مجموعه دیگر را به پرسپولیس اختصاص دهد، گفت: نخستین مجموعه ورزشی تعلق گرفته به استقلال، مجموعه ورزشی مرغوبکار بود که به دنبال آن مجموعه ورزشی شهید درفشی‌فر هم به پرسپولیس تحویل داده شد.

وی گفت: براساس پیگیری‌های صورت گرفته برای مشکلاتی که در زمینه اسناد مالکیت این دو مجموعه ورزشی وجود داشت، نتیجه بر آن شد تا ظرف دو هفته آینده سند مالکیت برای دو مجموعه اخذ شود.

شمس خاطرنشان کرد: در این زمینه این مجموعه‌ها در ابتدا با برخی از مشکلات حقوقی خاص همراه بودند که با پیگیری‌ وزارت ورزش و جوانان، سایر مراجع مربوطه دولتی و قوه قضایی اکنون در حال دریافت سند مالکیت برای این دو مجموعه ورزشی هستیم.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه اختصاص مجموعه ورزشی شهدای گمنام به پرسپولیس و مجموعه کمپ حجازی به استقلال از دیگر مسایلی بود که در چند وقت اخیر مورد بررسی قرار گرفته بود، گفت: اکنون باشگاه استقلال دارای دو مجموعه ورزشی کمپ حجازی و مرغوبکار و پرسپولیس هم دارای دو مجموعه ورزشی درفشی‌فر و شهدای گمنام واقع در خانی آباد است.

وی خاطرنشان کرد: تمام سعی ما این است که مستندسازی آنها تا پایان تیرماه تکمیل و افزایش سرمایه انجام شود تا بتوان بعد از آن مقدمات پذیرش در بازار دوم فرابورس انجام و اقدام به عرضه اولیه کنیم.

عرضه ۱۵ درصدی سهام سرخابی‌ها در بورس

شمس در پاسخی به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از سهام سرخابی‌ها قرار است در بورس عرضه شود، گفت: براساس شرایط و دستورالعمل‌های موجود در سازمان بورس، در ابتدا قرار است به میزان ۱۰ درصد از سهام این باشگاه در بورس عرضه شود اما اکنون این عدد برای عرضه اولیه به ۱۵ درصد رسیده و باقی سهام این مجموعه برای عرضه در جلسه هیات واگذاری مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.

عضو هیات عامل سازمان خصوصی‌سازی به تشکیل کارگروه‌هایی با هدف به حداقل رساندن ابهامات موجود و ایجاد شفافیت لازم برای عرضه باشگاه‌ها سهام این در بورس اشاره کرد و گفت: اسناد مالکیت مربوط به دارایی دو باشگاه، ابهامات و اختلاف حساب موجود بین فدراسیون فوتبال با صندوق حمایت از پیشکسوتان، قهرمانان، سازمان لیگ و اسپانسرهای مختلف از جمله مشکلاتی است که با آن روبرو شده بودیم، اکنون براساس جلسات برگزار شده این مسایل برطرف و سهام سرخابی‌ها آماده عرضه در بورس شدند.

به گفته وی، لوگوی باشگاه استقلال توقیف شده بود که با پیگیری‌های صورت گرفته این مشکل هم برطرف شد.

شمس خاطرنشان کرد: طبق زمان‌بندی‌های اعلام شده به طور جدی به دنبال این هستیم تا پذیرش و عرضه اولیه سهام سرخابی‌ها در شهریور ماه انجام شود.