۰ نفر

پیش بینی صرافی‌های فردوسی از قیمت دلار

۵ مهر ۱۳۹۹، ۱۵:۵۴
کد خبر: 469798
پیش بینی صرافی‌های فردوسی از قیمت دلار

قیمت ارز از چند هفته قبل وارد مدار صعودی شده و همچنان در بازار می‌تازد، افزایش قیمت ارز و رکوردزنی‌های پی در پی دلار موجب شده تا مردم نگران افزایش بیشتر قیمت کالاهای اساسی و خدمات شوند، اما دلار ۲۹ هزار تومانی حاصل چیست؟!

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، قیمت ارز چند هفته‌ای است که با نوسان شدید قیمتی همراه است و همین امر باعث شده تا هر چند روز یکبار رکورد جدیدی برای انواع ارز بخصوص دلار در بازار به ثبت برسد.

سیر صعودی قیمت ارز از روزهای قبل شدیدتر شده و به دنبال آن ابتدا دلار وارد کانال 28 هزار تومان شد و بعد از آن براحتی از 29 هزار تومان عبور کرد؛ افزایش قیمت ارز در بازار آزاد موجب شده تا در بازار رسمی نیز قیمت‌ها صعودی باشد برهمین اساس هم دلار در صرافی های بانکی امروز 28 هزار و 850 تومان قیمت خورد! ضمن اینکه در بازار نیما نیز قیمت دلار با جهش قابل ملاحظه‌ای 23 هزار و 870 تومان تعیین شده است.

استارت گرانی دلار از همان روزهای نخست ابتدای سال با نمایان شدن آثار اقتصادی شیوع کرونا و قطع صادرات و واردات زده شد و بعد از آن هر بار با بهانه‌ای اقتصادی یا سیاسی بازار با تنش قیمتی همراه و رکوردزنی ها ادامه دار شد.

البته بانک مرکزی معتقد است آنچه این روزها در بازار ارز درحال وقوع است دلیل اقتصادی ندارد و باید پشت پرده گرانی‌ها را مسایل سیاسی و امنیتی جست‌وجو کرد؛ مسئولان ارزی بارها تأکید کرده‌اند که دشمن در تلاش است با تنش در بازار ارز ایران به اهداف خود برسد.

فعالان بازار ارز نیز دلایل متعددی را برای گرانی های اخیر دلار نام می برند و معتقدند با توجه به نزدیک شدن انتخابات آمریکا، مهر امسال با نوسان بالا همراه خواهد بود و بازار اسیر فضای هیجانی خواهد شد. گروه دیگری هم بر این نظرند که بازار ارز به سطحی رسیده که کم کم تقاضا از آن دست می‌کشد و بازار در یک محدوده معین درجا خواهد زد.

خبر امروز رویترز مبنی بر فروش 1.5 میلیون بشکه نفت در روز توسط ایران، در ساعات نخست معاملات یک شوک به برخی معامله‌گران وارد کرد و تا حدودی معاملات پشت‌خطی را به عقب راند. با اینحال،‌ اما در ساعات نخست قیمت ها در بازار هرات افزایشی بود و همین امر نیز باعث عبور دلار از کانال 29 هزار تومان شد.

برخی از فعالان بازار ارز می گویند در صورتی که خبر مثبت و بنیادی اعلام شود حتماً اتفاقات مهر 97 تکرار می شود و قیمت دلار سقوط می کند؛ یکبار در مهر سال 97 بانک مرکزی توانست دلار را از نزدیک 20 هزار تومان به 10 هزار تومان کاهش دهد و شاید این اتفاق با یک خبر بنیادی بازهم تکرار شود .

از جمله دلایل افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر افزایش چشم گیر قیمت درهم است چراکه قیمت درهم یکی از اهرم های اصلی تعیین قیمت ارز در بازار است؛ قیمت درهم امروز از کانال  7 هزار تومان وارد کانال 8 هزار تومان شد و همین امر نیز افزایش قیمت دلار و ورود به کانال 29 هزار تومان را به دنبال داشت.

فعالان بازار ارز اما می گویند از ساعتی قبل تعداد خریداران درهم در بازار به شدت کاهش یافته و اکثراً فروشنده شده اند و همین امر نیز ریزش قیمت درهم را به همراه داشته است.

برهمین اساس قیمت درهم برای خرید 7800 تومان و برای فروش 7890 تومان است. البته خبرهای رسیده نیز بیانگر افزایش فروش و تزریق درهم امارات در بازار است؛ امروز 300 میلیون درهم توسط بازارساز در بازار ثانویه عرضه شده است.

به گفته صراف‌های خیابان فردوسی، کاهش قیمت خرید و فروش ارز در بازار رسمی و آزاد موجب شده تا آربیتراژ نرخ کم شود و رسماً خریدار و گیرنده اربیتراژ نرخ هم کمتر خواهد شد؛ در این شرایط تقاضا برای خرید ارز کاهش محسوسی پیدا میکند.

بازاری ها تأکید دارند که نزدیکی نرخ ارز رسمی به نرخ بازار تصمیم درستی برای برداشتن فاصله و جذابیت خرید ارز است که باعث کاهش سفته بازی در بازار می شود.

برخی از فعالان بازار نیز به مثبت شدن شاخص بورس بعنوان نقطه مثبت برای کاهش نوسانات ارزی اشاره کرده و می گویند: با صعودی شدن بورس امید می رود که سرمایه ها مجدد به سمت بورس بروند و تقاضای اضافی در بازار ارز تخلیه شود.

گفتنی است، دلار از قیمت 29 هزار و 200 تومان صبح امروز به 28 هزار و 500 تومان کاهش یافته است ضمن اینکه قیمت دلار در بازار متشکل و صرافی ها نیز هم اکنون در محدوده قیمتی 28 هزار و 300 تومان معامله می شود. با افزایش تعداد فروشنده و کم بودن خریدار در بازار قیمت ها کاهشی شده است.