۰ نفر

قیمت دلار به کدام سو می‌رود؟

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۴۰
کد خبر: 460773
قیمت دلار به کدام سو می‌رود؟

کرونا مهار شود، قیمت ارز در کشور پایین می‌آید.

به گزارش اقتصادآنلاین، کشتی آرای گفت: قیمت ارز صددرصد کاهش می یابد. به هرحال  اقتصاد در مقیاس جهانی کار خودش را می‌کند ولی در ایران متفاوت است. مثلی دارند ایرانی‌ها که وقتی جنسی قیمتش بالا رفت دیگر پایین بیا نیست.

وی افزود: نه؛ مثل هم است. من این نوید را به شما می دهم که دعا کنید کرونا مهار شود، قیمت ارز در کشور پایین می‌آید. از قبل عید که کرونا شد، صادراتمان محدود شده است؛ خیلی از کشورها کالاهای ما بخصوص مواد کشاورزی را قبول نمی کنند. به جز صادراتمان، با توجه به محدودیت نبود تبادل و ارتباطات خارجی (مسافری بین ایران و کشورهای خارجی جابجا نمی شود؛ الان توریسم در حد صفر است) که ارز آور است. اگر کرونا برداشته شود دادوستدهای حتی چمدانی‌مان افزایش می یابد و توریسم وارد کشور می شود و صادرات رونق می‌گیرد.

کشتی آرای ادامه داد: اگر اقتصاد واقعی کشور را نگاه کنید غیر از ارز و اقتصاد دولتی، ارز آزاد هم داریم که آن را بانک مرکزی تعیین نمی کند بلکه عوامل اقتصادی تعیین می کند. فکر کنید الان در مرز دوغارون یک کالایی صادر شود پولش را به صورت نقد می گیرد که پولش وارد بازار آزاد می شود و دست دولت و بانک مرکزی نمی رود که بخواهد قیمتش را تعیین کند.

وی گفت: اینکه بانک مرکزی با ارز خودش بازی می کند، اقتصاد آزاد هم با ارز خودش بازی میکند لذا اگر همین امروز 10 هزار دلار داشته باشم و بخواهم در بازار بفروشم و بازار اشباع باشد، وقتی رقم 23 هزار تومان است و کسی طالب نیست به من میگوید 22500 میخرم و من هم مجبورم بفروشم. بازار اینطوری است. بااولین معامله استارتش می خورد و نرخ مبنا می شود.

این فعال بازار طلا افزود: الان مثلا قیمت نیمایی ارز 19 هزار تومان است پس چرا قیمت ارز 23 هزار تومان است؟ برای اینکه الان در بازار آزاد تقاضا وجود دارد وبه دلیل افزایش تقاضا قیمت بالا می رود؛ دلار نیمایی 19 هزار تومان، دلار دولتی 4200 تومان است اما در بازار آزاد الان ارز احتیاج است و قیمت را بازار آزاد تعیین می کند کما اینکه نرخ بانک مرکزی با بازار متفاوت است مگر اینکه بانک مرکزی نرخ خود را افزایش یا کاهش دهد تا در بازار تاثیر بگذارد. آقای همتی بارها اعلام کرده تلاش دارد ارز را کاهش دهد حتما اراده ای برای کاهش قیمت ارز وجود دارد. الان نارضایتی برای افزایش قیمت ارز ایجاد شده و دولت حتماً راضی به ادامه این نارضایتی نیست و تلاش می کند قیمت ارز را کاهش دهد تا نارضایتی کمتر شود.