۰ نفر

رئیس سازمان خصوصی سازی مطرح کرد:

دلایل عرضه نشدن صندوق ETF پالایشی

۲۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۴۰
کد خبر: 459041
دلایل عرضه نشدن صندوق ETF پالایشی

رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: سازمان برای تشکیل و معرفی مدیر صندوق ETFپالایشی مکاتبات متعددی را با وزارت نفت به انجام رساند، اما هنوز پس از چند ماه اقدامی از سوی آن وزارتخانه انجام نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا صالح درباره اینکه چرا ETF پالایشی یعنی دارا دوم عرضه نشد؟ گفت بر اساس تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مدیریت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله صرفاً توسط دستگاه‌های اجرایی تخصصی که در مورد ETF پالایشی وزارت نفت است امکان پذیر می باشد. از آنجایی که مدیریت صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله توسط دارندگان واحدهای ممتاز همان صندوق که موسسین آن می‌باشند امکان پذیر است، تاسیس و به تبع آن مدیریت صندوق صرفاً بر عهده وزارت نفت می باشد.

پس از تصویب هیئت وزیران در فروردین ماه سال جاری مکاتبات متعددی با وزارت نفت انجام شد و طی آن درخواست معرفی مدیر صندوق از آن وزارتخانه گردید با توجه به این که پس از گذشت چندین ماه از این موضوع و عدم تاسیس صندوق توسط آن وزارتخانه ' موضوع توسط وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی در آخرین جلسه هیئت واگذاری که در اواسط مرداد ماه سال جاری برگزار گردید، مطرح شد و ایشان اعلام نمودند که پیگیری های اینجانب در خصوص معرفی مدیر و رئیس صندوق ETF پالایشی توسط وزارت نفت، منجر به نتیجه نشده است، و گذر زمان عرضه سهام دولت در پالایشگاه ها را با مشکل مواجه می نماید و وزارت نفت اعلام می کند که صندوق توسط وزارت دارایی تاسیس شود حال آنکه قانونگذار این موضوع را به عهده وزارتخانه تخصصی گذاشته است . لذا در این خصوص ابتدا این موضوع که آیا می تواند موسس صندوق و مدیر صندوق وزارتخانه‌ای متفاوت از وزارتخانه تخصصی ذیربط باشد، در هیئت واگذاری به رای گذاشته شد که به اتفاق آرا اعضای هیئت واگذاری اعلام نمودند که می بایست موسس و مدیر صندوق یک دستگاه اجرایی واحد باشد.

از آن جایی که با توجه به نظر وزارت نفت عملاً ایجاد صندوق پالایشی توسط وزارت نفت منتفی شده بود، هیئت واگذاری تصمیم گرفت که باقیمانده سهام دولت در پالایشگاه ها را به صورت بلوکی عرضه نماید و در صورتی که متقاضی خرید وجود نداشت کلیه سهام متعلق به دولت در پالایشگاه های تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز به صورت خرد و تدریجی و به صورت شناور عرضه گردد.

شایان ذکر است که عرضه پالایشگاه های فوق الذکر هم اکنون آگهی شده است و در شرف عرضه توسط بازار سرمایه می باشد

 چگونه شد که وزارت امور اقتصادی و دارایی صندوق دارایی یکم را تاسیس و واحد های آن را پذیر نویسی و در نهایت واحدهای آن را قابل معامله در بازار سرمایه نمود؟

مستحضرید که وزارت امور اقتصادی و دارایی دستگاه تخصصی بانکها و بیمه ها می باشد، لذا بلافاصله پس از ابلاغ مصوبه هیئت وزیران، وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی مسئول تاسیس صندوق دارایی یکم را به سازمان خصوصی‌سازی معرفی نمود و این سازمان اجازه تأسیس صندوق دارا یکم را به معاونت بانک ' بیمه و شرکتهای دولتی آن وزارتخانه صادر نمود.

به نظر بنده این حرکت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی که حاضر شده است شرکت‌های خود را در بورس به صورت صندوق ETF عرضه نماید، می‌بایست بعنوان یک الگو برای سایر وزارتخانه ها باشد. و در اینجا جا دارد از اقدام شایسته وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکر و تقدیر داشته باشیم.