۰ نفر

واکنش ربیعی به حباب بورس!

۱۱ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۳۶
کد خبر: 456703
واکنش ربیعی به حباب بورس!

سخنگوی دولت با بیان اینکه برخی نگرانی‌ها در خصوص حباب کاذب و یا برخی سوء استفاده‌ها، اصل اتفاق مبارک، را نباید خدشه دار کند، اظهار کرد: چون در ذات بورس فراز و نشیب و افت و خیز وجود دارد و با نگاه ویژه و حمایتی که دنبال خواهد شد و به رغم احتمال برخی تخلیه هیجانات در بازار سرمایه، بورس در درازمدت رشد خود را حفظ خواهد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،  پس از انتشار خبر ابتلای علی ربیعی به ویروس کرونا، سخنگوی دولت با پاسخ‌دهی مکتوب به سوالات خبرنگاران این نشست را به صورت غیرحضوری برگزار کرد.

ربیعی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه دولت برای نهادینه کردن وضعیت امروز بورس چه برنامه ای دارد، گفت: بورس را باید به عنوان یک گزاره اقتصادی مورد بررسی قرار داد. در اقتصاد ایران پیش از این بازارهای موازی با بورس وجود داشته که بازدهی آن یک بازدهی عمومی مولد نبوده و صرفا سوداگری را برای عده ای خاص به دنبال داشت. هنر دولت این بود که بازار سرمایه را به صورت مستقیم با جریان تولید، جریان شفافیت سرمایه و خلق ثروت برای بخش عظیمی از جامعه شفاف و قابل دسترسی کرد.

وی افزود: از منظر گزاره‌های اقتصادی اولا بازار بورس بازدهی بهتری دارد و ثانیا گام بلندی در راستای خصوصی سازی واقعی برداشته شده است. جریان خصوصی سازی در ایران مراحل مختلفی را پشت سرگذاشته است. در دوره ای شاهد تجربه‌ای از خصوصی سازی بودیم که بخش کمی از جامعه از آن بهره مند شدند و با نگاهی تجاری، خصوصی سازی دنبال شد.

سخنگوی دولت یادآور شد: پس از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی توسط رهبری که می توانست یک پارادایم در تحول مثبت اقتصادی ایجاد کند، نوعی خصوصی سازی نارس صورت گرفت و بخش بسیار کمی به شکل نامناسب به بخش خصوصی و درصد زیادی به نهادهای عمومی واگذار شد که در حقیقت سرمایه و صنعت را در اختیار شرکت های نسل چندم دولتی قرار داد که مصیبت جدیدی از کاستن شفافیت و زمینه سازی فشار برای سهم گیری را ایجاد کرد.

ربیعی تاکید کرد: این دولت در حال برداشتن گام جدید خصوصی‌سازی با مشارکت بالای مردم و شفافیت زیاد است و عرضه سهام در بورس و در گام های بعدی عرضه مدیریت صورت خواهد گرفت و آینده نشان خواهد داد این تلاش ها چه خدمتی را به اقتصاد ایران انجام داده است.

وی با بیان اینکه برخی نگرانی‌ها در خصوص حباب کاذب و یا برخی سوء استفاده‌ها، اصل این اتفاق مبارک را نباید خدشه دار کند، اظهار کرد: چون در ذات بورس فراز و نشیب و افت و خیز وجود دارد و با نگاه ویژه و حمایتی که دنبال خواهد شد و به رغم احتمال برخی تخلیه هیجانات در بازار سرمایه، بورس در درازمدت رشد خود را حفظ خواهد کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: ورود بیش از ۴۰ میلیون ایرانی به بازار سرمایه، روندی را که باید بعد از چندین دهه در کشور رخ می داد را سرعت بخشید. امروز هر سهم کامل سهام عدالت بیش از ۱۶ میلیون تومان است و دیگر مانند گذشته سهام عدالت تنها یک کاغذ بی ارزش نیست. ربیعی یادآور شد: تصمیم دولت و تاکید رئیس جمهور محترم در خصوص سهم شناوری شرکت های دولتی در حقیقت خدمتی است که منجر به کوچک سازی دولت و شیفت دولتی بودن شرکت ها به خصوصی خواهد شد.

وی تصریح کرد: بسیاری از اقتصاددانان و تحلیل‌گران اقتصاد سیاسی بر تاثیر بازار سرمایه در شیوه حکمرانی صحه می گذارند و به نظر من نیز یکی از برنامه های هر دولتی در آینده باید استمرار روند شفافیت مالی، ایجاد سازوکار ورود نقدینگی به چرخه تولید، مردمی کردن اقتصاد از طریق بورس، آرامش روانی در اقتصاد و.... مواردی از این قبیل باشد.