۰ نفر

راهکار مسئولان برای رفع مشکلات سهامداران بررسی شد

مژده برای آزاد سازی سهام عدالت!

۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۵۸
کد خبر: 455865
مژده برای آزاد سازی سهام عدالت!

از ۱۹ میلیون دارنده سهام عدالتی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده بودند، حدود یک میلیون نفر برای فروش سهام عدالت خود توسط بانک‌ها و کارگزاری‌ها اقدام کرده‌اند. اما بسیاری از این مشمولان با مشکلاتی درخصوص دریافت وجه خود مواجه شده‌اند.

ارزش سهام عدالت

به گزارش اقتصاد آنلاین، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار، اطلاعیه‌ای را در خصوص برطرف شدن مشکلات پاسخگویی کارگزاری‌ها در زمینه فرایند آزادسازی سهام عدالت صادر کرد.

در این اطلاعیه این شرکت به همکاری مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و سمات برای رفع مشکلات زیر ساختی و فراهم کردن دسترسی‌های لازم به کارگزاران اشاره شده است، تا معضل پاسخگویی این شرکت‌ها به سهامداران عدالت برطرف شود.

سامانه سهام عدالت

بنابراین مشمولان سهام عدالت می‌توانند از امروز، مورخ هفتم مردادماه برای پیگیری فرایند فروش سهام خود به کارگزار ناظر مراجعه کنند. سهامداران با تماس با مرکز اطلاع رسانی سهام عدالت با شماره ۱۵۶۹ و وارد کردن کد ملی می‌توانند از کارگزار ناظر خود مطلع شوند.

برای فروش سهام عدالت پس از ثبت درخواست در بانک یا کارگزاری، درخواست‌ها جمع‌آوری شده و به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌شود. این شرکت نیز پس از بررسی، لیست سهام قابل فروش را به کارگزاری‌ها اعلام می‌کند.

 به گفته حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت، مهلت فروش ۳۰ درصد سهام عدالت در بانک‌ها تمام نشده است. این فرصت از دهم خرداد شروع شده و هیچ تاریخی برای اتمام فروش سهام عدالت تعیین نشده است. سهام داران می‌توانند هر زمانی که بخواهند برای فروش 30 در صد از سهامشان به شعب بانک‌های دولتی و کارگزاری‌ها مراجعه کنند. کارگزاری‌ها و بانک‌هایی که مهلت فروش سهام عدالت را تمام شده اعلام می‌کنند متخلف هستند و با آنها برخورد جدی خواهد شد.

اما بسیاری از سهامداران، نارضایتی خود را از تاخیر در زمان دریافت وجه حاصل از فروش سهام عدالت اعلام کرده‌اند و میتوان گفت پاسخ درستی را از بانک‌ها و کارگزاری‌ها دریافت نمی‌کنند. زیرا کارگزاری‌هایی که اقدام به فروش سهام عدالت اشخاص می‌کنند، از واریز به موقع وجه به حساب مشمولان خبر می‌دهند.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی از مغایرت شماره شبا هزار نفر از دارندگان سهام عدالت با شماره اعلام‌شده توسط این افراد در سیستم بانکی و عدم واریز وجه حاصل از فروش سهام عدالت به حساب آنها خبر داد. راهکار اعلام‌شده توسط این شرکت برای سهامدارانی که از تاخیر در پرداخت وجه به حساب خود شکایت کرده‌اند، مراجعه به سایت سپرده‌گذاری مرکزی و مشاهده وضعیت سهام عدالت خود، از جمله مواردی مانند زمان ارسال درخواست به کارگزاری، زمان فروش سهام و زمان پرداخت وجه است.

ارزش سهام عدالت من

در پایان معاملات بازار سهام روز گذشته، 6 مرداد ماه، ارزش سبد سهام عدالت 532 هزار تومانی با 473 هزار تومان کاهش، به 19 میلیون و 638 هزار تومان رسید. ارزش 30 درصد سهام عدالت قابل فروش نیز به 5 میلیون و 894 هزار تومان رسیده است.

بدیهی است بسیاری از مشمولان سهام عدالت به دریافت وجه حاصل از فروش این سهام در مدت زمان کوتاهی برای برطرف کردن مشکلات خود، نیاز دارند. بنابراین رفع زودهنگام موانع آزادسازی سهام عدالت که بزرگ‌ترین طرح در بازار سرمایه محسوب می‌شود، الزامی است.