۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

احتمال قرارگیری سیستم معاملاتی دیگری در کنار سیستم فعلی/ چه راهکارهایی برای رفع اختلالات هسته معاملات در نظر گرفته شده است؟

۱۵ تیر ۱۳۹۹، ۱۵:۱۸
کد خبر: 450858
احتمال قرارگیری سیستم معاملاتی دیگری در کنار سیستم فعلی/ چه راهکارهایی برای رفع اختلالات هسته معاملات در نظر گرفته شده است؟

با رشد بازار سرمایه در دو سال اخیر و تداوم ورود سرمایه‌گذاران به بورس، نیاز به هسته معاملاتی قوی و به روز، بیشتر از گذشته احساس می‌شود. در ماه‌های اخیر، حجم معاملات و نقدینگی وارد شده به بازار، افزایش یافته و افراد زیادی سرمایه‌های خود را وارد بورس کرده‌اند. اما هسته معاملات در برخی از موارد، مشکلاتی را برای سهام‌داران ایجاد کرده و انجام معاملات را با مشکلاتی مواجه کرده است.

اقتصادآنلاین سارا محسنی؛ روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس در رابطه با این موضوع در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین گفت: اقدامات فنی متفاوتی برای رفع مشکلات هسته معاملات در حال پیگیری است. در حال حاضر، سامانه معاملاتی بورس و فرابورس از یکدیگر جدا هستند. نکته قابل توجه این است که، امکان رسیدن به جمع‌بندی درخصوص قرار گرفتن سیستم معاملاتی دیگری در کنار سیستم معاملاتی فعلی، برای تفکیک نمادها وجود دارد. 

وی افزود: باید درخصوص این امر به جمع‌بندی رسید. اما اقدامات و پشتیبانی فنی که برای این امر لازم است، در حال برررسی توسط بورس، فرابورس و شرکت مدیریت فناوری بورس بوده و اگر امکان آن فراهم شود، سامانه معاملاتی دیگری در کنار سامانه فعلی قرار خواهد گرفت. نمادها میان این دو سیستم معاملاتی تقسیم می‌شوند. اما کاربران بیرونی، متوجه این امر نخواهند شد. 

دهقان اظهار داشت: به طور حتم برنامه‌هایی برای خرید هسته معاملاتی جدید و به روز رسانی هسته فعلی وجود دارد. اما باید شرایط را نیز درنظر گرفت. در حال حاضر، کشور در شرایط تحریم قرار دارد و همکاری با شرکت‌های خارجی، اقدام راحتی محسوب نمی‌شود. تلاش‌ها برای همکاری در حال انجام است، اما تحریم‌ها اثرگذار هستند.

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تصریح کرد: مذاکراتی با برخی از کشورها و افراد، درخصوص هسته معاملات و برخی از محورها انجام شده است و منتظر نتایج این مذاکرات هستیم. زیرا این کشورها نیز باید تاییدیه‌هایی را دریافت کرده، تا بتوانند این موضوع را اجرایی کنند.

وی گفت: مشکلاتی که برای هسته معاملات ایجاد می‌شود، مربوط به حجم معاملات و تعداد سفارشات است. این احتمال وجود دارد که با افزایش دو مورد اشاره شده، اختلالات تکرار شوند. سعی بر این است که با انجام اقداماتی، این اختلالات کاهش یابد.