۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

قیمت روز خودرو (۱۳۹۹/۴/۱۱)

۱۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۲۶
کد خبر: 450018
قیمت روز خودرو  (۱۳۹۹/۴/۱۱)

​درحالیکه حجم خرید و فروش خودرو در بازار آزاد به پایین‌ترین حد ممکن رسیده، اما افزایش نرخ ارز بهانه‌ای شد تا شاهد صعود دوباره قیمت‌‌ خودرو باشیم.

اقتصاد آنلاین فاطمه اکبرخانی؛ در همین راستا نمایشگاه‌داران خودرو اظهار کرده‌اند که باوجود رکود بازار و افت شدید معاملات خرید و فروش، قیمت خودرو نسبت به هفته گذشته تا چند ده میلیون تومان گران‌تر شده‌اند. در این گزارش میدانی به بررسی وضعیت خرید و فروش خودرو در سایت‌های اینترنتی و نمایشگاه‌ها و نیز میزان تغییر قیمت‌ روز خودرو طی یک هفته گذشته پرداخته‌ایم.

اگرچه قرار بود بازار خودرو با قیمت‌گذاری جدید آرام شده و نیاز مردم به واسطه فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش خودروسازان تامین شود، اما حالا با گذشت بیش از سه ماه از سال جدید و پیاده کردن انواع روش‌های کنترلی، همچنان شاهد بازاری ملتهب و پرتقاضا با قیمت‌های سرسام‌آور بدون منطق هستیم.

در این زمینه بخوانید؛

البته این تقاضا چه برای خرید و چه فروش، بیش از آن که در بازار معاملات فیزیکی دیده شود به سمت فضای مجازی با دامنه نوسان غیر قابل کنترل کشیده شده؛ بازاری که نه فرمول و قاعده مشخصی برای اعلام نرخ دارد و نه نظارت و کنترلی، به طوریکه قیمت‌های اعلام شده از سوی فروشندگان در برخی مدل‌ها تا 50میلیون تومان هم متغیر است.

در این راستا یکی از همین فروشندگان که چند مدل خودرو آگهی کرده بود گفت: فروش خودرو در سایت اینترنتی ضمن اینکه سریعتر انجام می‌شود، تقاضای بالاتری داشته و خودرو هم به قیمت دلخواه فروخته می‌شود به طوری‌که قیمت پیشنهادی من حتی 15میلیون بیشتر از برخی آگهی‌های مشابه بود اما خریدار زیادی داشت.

اما وضعیت نمایشگاه‌های خودرو متفاوت است؛ به گفته بیشتر فعالان این صنف، در برخی روزها حتی یک نفر هم برای سوال به نمایشگاه مراجعه نمی‌کند و طی یک ماه گذشته به اندازه انگشتان یک دست هم معامله نداشته‌اند.

در همین راستا یکی از نمایشگاه‌داران خودرو که در مرکز شهر فعالیت دارد به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: حتی سال گذشته هم نمایشگاه من مدام خالی و پر می‌شد، اما از اواخر پارسال تا کنون فقط شش معامله انجام داده‌ام که بیشتر اقساطی بوده و کمتر کسی توان خرید نقدی دارد.

به گفته او، بازار خودرو در این مدت به حدی راکد شده که بسیاری از هم‌ صنفان ما از این شغل خارج شده‌اند و برخی هم مغازه‌هایشان را تحویل داده و فقط به صورت اینترنتی خرید و فروش می‌کنند زیرا علاوه بر اینکه بازار در فضای مجازی پرتقاضا‌ و سود‌ده‌تر از ما است، به دلیل نظارتی که بر معاملات نمایشگاه‌ها انجام می‌شود قابلیت مانور چندانی در قیمت خودرو ندارند.

یکی دیگر از نمایشگاه‌داران بنام بالای شهر نیز با گلایه از وضعیت بازار اظهار کرد: با وجود اینکه در منطقه ما مردم از سطح درآمد و رفاه بالایی برخوردارند اما از اول سال کمتر کسی خودرو خریده و اگر معاملاتی هم انجام شده، خریدار قصد تعویض خودروی قدیمی‌تر خود با صفر همان مدل و یا کمی بالاتر را داشته واگرنه مشتری بدون خودرو یا خرید اولی نداشته‌ایم.

در این میان سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو هم مهر تاییدی بر کسادی بازار زد و به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: نوسان قیمت خودرو بالا است، به همین دلیل معاملات ما به حداقل رسیده و حتی برخی نمایشگاه‌ها در ماه بیش از یک خودرو نفروخته‌اند.

موتمنی افزایش نرخ ارز و شیطنت دلالان در سایت‌های فروش اینترنتی را از مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت خودرو عنوان کرد و گفت: با وجود اینکه خرید و فروش چندانی صورت نمی‌گیرد، اما طی سه هفته گذشته بازار به شدت دچار رکود تورمی شده و برخی خودروها تا چند ده میلیون تومان گران‌تر شده‌اند.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تصریح کرد: وضعیت فعلی بازار نشان می‌دهد که تقاضا برای خودرو هرچند غیرواقعی ولی همچنان بیشتر از عرضه است و در این راستا اگر خودروسازان خودروی بیشتری به بازار تزریق کنند تا حدودی این جو فروکش خواهد کرد؛ ضمن اینکه افزایش قیمت دلار این جو را متشنج‌تر کرده که اگر کنترل نشود بازار خودرو همچنان در وضعیت راکد و ملتهب خواهد ماند.

او اضافه کرد: از طرفی حذف قیمت خودرو در سایت‌های فروش اینترنتی تاثیری در کنترل این فضا نداشته و برعکس باعث شده دلالان در خفا به کار خود ادامه دهند، لذا باید اقدامات جدی‌تری در این خصوص انجام شود.

موتمنی درباره آینده قیمت خودرو بیان کرد: بازار خودرو فعلا بلاتکلیف است و نمی‌دانیم مسئولان چه اقداماتی برای کنترل قیمت‌ها مدنظر دارند، اما حداقل اگر نرخ دلار کاهش یابد و خودروی بیشتری عرضه شود، بازار آرام‌تر از این روزها خواهد شد.

قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی در بازار آزاد دهم تیر ماه99

لازم به ذکر است که قیمت‌ها از طریق آگهی‌های موجود در سایت‌های اینترنتی به دست آمده و همچنین قیمت‌ها مربوط به خودروهای صفر کیلومتر و مدل99 است.

بر این اساس در بازار آزاد امروز یازدهم تیر ماه، قیمت هر دستگاه پراید مدل 111 بین 80 تا 82میلیون و پراید مدل131 بین 73 تا 75میلیون تومان متغیر است؛ قیمت تیبا2 و ساینا هم در این بازار به حدود 93 میلیون و کوییک‌آر به 102میلیون تومان رسیده است.

همچنین میانگین قیمت اعلام شده برای پژو206 تیپ2 و تیپ5 به ترتیب 135 و 159میلیون تومان بود؛ پژو405 جی‌ال‌ایکس هم در بازار آزاد به حدود 120میلیون، پژو پارس سال 168میلیون و سمند ال‌ایکس 122میلیون تومان رسیده است.