۰ نفر

گرانی جدید در راه است؛ منتظر افزایش قیمت مسکن حمایتی باشید

۱۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۰۶
کد خبر: 617014
گرانی جدید در راه است؛ منتظر افزایش قیمت مسکن حمایتی باشید

بر اساس آخرین فهرست بها قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع است.

به گزارش اقتصادآنلاین، قیمتی که هم‌اکنون برای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن اعلام می‌شود بر اساس قرارداد منعقده با سازنده است. این با قیمتی که برای متقاضی تمام می‌شود تفاوت دارد. بخشی از قیمت تمام شده مسکن مربوط به عملیات ساخت‌وساز است وهزینه‌هایی مثل خدمات، صدور پروانه و عوارض‌های مختلف به آن اضافه می‌شود.

برای قرارداد نرخی به عنوان قیمت روز اعلام می‌شود و انعقاد قرارداد صورت می‌گیرد. در طول دوره ساخت، افزایش قیمت مصالح ممکن است وجود داشته باشد، لذا آیتمی به اسم تعدیل به این قیمتها اضافه می‌شود.

هر سه ماه یک بار سازمان برنامه و بودجه کشور، ضریبی را به عنوان تعدیل به کل قرارداهای عمرانی کشور اعلام می‌کند. لذا این عدد پایه قرارداد است و مربوط به متقاضیان نیست بلکه مربوط به سازندگان است.

هم‌اکنون بر اساس جدیدترین فهرست بها قرارداد سازندگان نهضت ملی مسکن برای پروژه هایی با مشخصات معین با قیمت ۴.۵ میلیون تومان در هر متر مربع منعقد می‌شود. اگر امکانات و کیفیت پروژه‌ها متفاوت باشد قیمت نهایی نیز متفاوت خواهد بود.

قیمتی که مطابق قرارداد برای ساخت با سازنده‌ها تعیین می‌شود همانطور که گفتم نرخ پایه است و نباید با قیمت تمام شده اشتباه گرفته شود. آنچه که سازنده می‌سازند بخشی از پروژه است، تمام پروژه نیست. اگر نرخ عوارض، خدمات، دستمزد و دیگر مولفه‌ها تغییر کند مشمول واحدها خواهد شد.

برای مطالعه مشروح خبر اینجا کلیک کنید