۰ نفر

وزیر اقتصاد خبر داد؛

وجود بیش از ۲ میلیون تن کالای تعیین تکلیف نشده در بندر امام

۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۰۴
کد خبر: 615165
وجود بیش از ۲ میلیون تن کالای تعیین تکلیف نشده در بندر امام

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی وجود دارد که تعیین تکلیف نشده اند، گفت: امیدواریم کالاهایی که در بندرامام خمینی تعیین تکلیف نشده اند تا پایان فروردین ماه سال آینده تعیین تکلیف شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، سیداحسان خاندوزی در حاشیه بازدید از بندر امام خمینی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ماه پایانی سال حجم کارهای گمرکی و تجاری افزایش و اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی افزود: یکی از نگرانی هایی که پیش از این وجود داشت و باید از طرف دولت مرتفع شود این است که رسوب و ماندگاری کالا در بنادر باید به حداقل کاهش یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه بندر امام خمینی بزرگترین مبدا واردات کالای اساسی و غلات به کشور است، گفت: سهم زیادی از واردات کالای اساسی و غلات توسط این بندر در کشور انجام می شود اما متاسفانه به دلیل ناکارآمدی هایی که پیش از این وجود داشت در ماه های گذشته حجم رسوب و ماندگاری بالایی در بندر وجود داشت.

خاندوزی عنوان کرد: مسئولان بندر، گمرک و اموال تملیکی در بازدیدهای امروز توضیحات لازم را ارائه کردند تا بتوانیم از منظر دولت این مشکلات را مرتفع کنیم‌.

وی افزود: نسب به ماه های گذشته تلاش خوبی برای سرعت بخشیدن به ترخیص کالا از بندرامام خمینی انجام شده است و علی رغم اینکه ورودی کالای اساسی تخلیه شده به این بندر ۲۸ درصد افزایش یافته اما ماندگاری و رسوب کالا ۲۲ درصد کاهش داشته است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: روند ترخیص کالای اساسی و غلات در مقایسه با سال گذشته و ماه های قبل یک قدم به پیش داشته است اما همچنان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی وجود دارد که تعیین تکلیف نشده اند.

ذرت و برنج‌های وارداتی غیر استاندارد معدوم می‌شوند

خاندوزی عنوان کرد: این میزان زمان ماندگاری کالا از نظر دولت قابل قبول نیست و باید روند ترخیص کالاها تسریع شود.

وی ادامه داد: بخش زیادی از واردات کالاهای اساسی و غلات از طریق شرکت های وابسته به دستگاه های دولتی انجام می شود و هزینه تاخیر و ماندگاری کالا در بنادر بر بودجه عمومی و دولت تحمیل می شود واین مساله اصلا قابل قبول نیست.

خاندوزی بیان کرد: در بحث ذرت و برنج هایی که بخش عمده ای از انبارهای بندرامام خمینی را اشغال کرده و سازمان استاندارد نیز ورود این کالاها به کشور را رد کرده است، دستورات لازم ارائه شده است تا به سرعت فرآیند معدوم سازی آن ها انجام شود.

وی افزود: امیدواریم کالاهایی که در بندرامام خمینی تعیین تکلیف نشده اند تا پایان فروردین ماه سال آینده تعیین تکلیف شوند.