۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پاسخ به چرایی «خیانت و خباثت» دانستن طرح صیانت

۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۱۰
کد خبر: 615130
پاسخ به چرایی «خیانت و خباثت» دانستن طرح صیانت

امروز امام جمعه موقت تهران، طرح صیانت را نه به بار و نه به دار دانست و این سوال را مطرح کرد که، پس چرا با عصبانیت صحبت می‌کنند و عده‌ای می گویند خیانت و خباثت است؟. پاسخ به این سوال در نظرات کارشناسان و کاربران فضای مجازی است که طرح صیانت را مداخله سلبی می دانند که با منطق دنیای دیجیتال سازگار نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین، آیت الله سید احمد خاتمی در بخشی از خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، به موضوع طرح صیانت پرداخت و گفت: الان طرح صیانت نه به بار است نه به دار. پس چرا با عصبانیت صحبت می کنند و عده ای می گویند خیانت و خباثت است؟، در فضایی آرام و منطقی مسأله بررسی شود و روال قانونی طی شود. وقتی قانون شد همه باید تبعیت کنند.

شاید برای پاسخ به پرسش امام جمعه موقت تهران، باید به سخنان کارشناسان و صاحبان کسب و کارها اشاره کرد که از همان ابتدای جدی شدن آن در مجلس نسبت به مشکلات متعددی که اجرای آن به دنبال خواهد داشت هشدار داده اند.

در شرایطی اقتصاد کشور نیازمند پویایی است طرح صیانت می تواند صدمات و خسارات بسیاری برای کسب‌وکارهای فعال در فضای مجازی وارد و برخلاف تصور موافقانش زیان ریطرح به مراتب بیشتر از کمک به آنهاست. محدود سازی سرویس‌دهندگان خارجی در مسدود کردن آن‌ها نه تنها به کسب‌وکارهای داخلی کمک نمی‌کند بلکه مانع رشد آن با از بین بردن فضای رقابتی می‌شود، با رقابت است که کیفیت خدمات با تنوع انتخاب‌های کاربران بالا می‌رود. 

بدون‌ شک کسب و کارهای داخلی با بهره مندی از توانمندی های انسانی و شناخت بهتر از سلیقه داخلی‌ شانس بیشتری در جذب اعتماد کاربران را دارد بدون اینکه نیاز به مداخلات سلبی داشته باشد. 

تجربه نشان داده است؛ مداخلات سلبی نه تنها کمکی به کسب و کارها نمی کند بلکه مانع رشد آن ها با از دست رفتن اعتماد عموم مردم می شود.

از نگاه کارشناسان؛ مهمترین سرمایه در این حوزه اعتماد کاربران است، اعتمادی که اگر از دست برود به معنی نابودی کسب و کارها است.

البته پیش تر مردم نیز به این پرسش امام جمعه موقت تهران، با راه انداختن چندین کارزار پاسخ داده اند.

مردم نیز بر این باورند؛ حقوق کاربران را زیر پا گذاشته و خدمات بسیاری را در فضای مجازی محدود خواهد کرد، اجرای طرح صیانت با توجه به عدم امکان برقراری ارتباط با مدیران شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی خارجی به خاطر تحریم‌ها منجر به فیلترینگ یا ایجاد اختلال جدی در پهنای باند بسیاری از پلتفرم‌های کاربردی بین‌المللی از جمله اینستاگرام و واتساپ خواهد شد. این مشکلات جدید در کنار فیلترینگ قبلی پلتفرم‌های جهانی کاربردی نظیر فیسبوک، توییتر، یوتیوب و تلگرام و سرعت پایین اینترنت بین‌المللی دردهای بیشتری را به بدنه مردم وارد خواهد کرد و در این شرایط سخت اقتصادی، مردم را از مواهب این فناوری‌های نوین محروم خواهد کرد.

تجربیات محدودکننده و سیاست‌های اشتباه قبلی از جمله فیلترینگ ناموفق تلگرام و کلاب‌هاوس، و شکست خوردن پروژه‌های قبلی با هزینه های گزاف نظیر پیام‌رسان‌های ملی، موتور جستجوی ملی، سیستم عامل ملی و...، بارها نشان داده پیش‌بینی‌ها و توصیه‌های متخصصان دلسوز چقدر درست بوده است.

به هر روی، نگاه کارشناسان و مردم درست باشد یا برداشت اشتباه از یک طرح مبهم، یک واقعیت انگار ناپذیر وجود دارد، مداخلات سلبی حداقل در حوزه فضای مجازی شکست خورده است. مسئولان باید از تجربه‌های شکست‌خورده پیشین درس گرفته‌ و از اقداماتی که با منطق دنیای دیجیتال سازگار نیست اجتناب کنند.