۰ نفر

حقوق بازنشستگان فرهنگی افزایش پیدا می کند؟

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۱۵:۰۰
کد خبر: 613718
حقوق بازنشستگان فرهنگی افزایش پیدا می کند؟

شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: حقوق بازنشستگان فرهنگی باید بیشتر از کارمندان باشد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  فرارو، ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری در اوایل بهمن‌ماه طی نامه‌ای خطاب به باقر قالیباف رییس مجلس، شانزده لایحه تقدیمی دولت قبل به مجلس را پس گرفت. یکی از این لوایح مربوط به «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان» است. این درحالیست که به گفته علی بابایی نایب رییس کمیسیون اجتماعی، پس گرفتن لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان توسط دولت می‌تواند به دلیل اعمال اصلاحات مثبت و منطقی در آن باشد.

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه در نظام پرداخت حقوق و دستمزد کشور یک هرج و مرج و بلاتکلیفی شاهد هستیم، به فرارو گفت: در بدنه دولت نیز در این رابطه عدم وحدت وجود دارد و اتفاق نظری در مورد میزان رشد و تعیین حقوق و دستمزد وجود ندارد، در حال حاضر نیز پرداخت حقوق کارمندان دولت نیز ناعادلانه است و آن‌ها به صورت یکسان دریافتی ندارند، بنابراین تا زمانی که چنین وضعیتی وجود دارد، نظام پرداخت در کشور اصلاح نخواهد شد.
 
وی با تاکید بر این که چنین وضعیتی تبعاتی همچون تبعیض، فساد و بی‌عدالتی به بار خواهد آورد، افزود: در حال حاضر کارمندان دولت نیز به دنبال آن هستند تا در شرکت‌های دولتی مشغول شوند، زیرا حقوق و مزایا در این نهادها۲ تا ۳ برابر دریافتی‌ها در بدنه دولت است، بنابراین بسیاری تلاش دارند تا به تاریکخانه دولت یعنی شرکت‌ها بروند تا بتوانند از منافع بیشتری برخوردار شوند.

شقاقی اضافه کرد: در مورد بازنشستگان نیز این وضعیت تشدید پیدا می‌کند، درحالی که باید حقوق این قشر از جامعه بیشتر از کارمندان باشد، به دلیل نیاز‌های که دارند مشاهده می‌کنیم که دریافتی آن‌ها بسیار کمتر از کارمندان فعلی است، به عنوان مثال در حال حاضر معلمان خواستار افزایش حقوق خود هستند در صورتی که بازنشستگان آموزش و پرورش نیز با مشکلات بیشتری نسبت به معلمان امروزی دست و پنجه نرم می‌کنند بنابراین در صورتی که قرار باشد حقوق معلمان اضافه شود، حقوق بازنشستگان فرهنگی نیز باید بالا برود.