۰ نفر

ترامپ واقعا چقدر ثروت دارد؟

۲۹ بهمن ۱۴۰۰، ۲۲:۰۰
کد خبر: 612166
ترامپ واقعا چقدر ثروت دارد؟

در هفته جاری "دونالد ترامپ" رییس جمهوری پیشین آمریکا ایمیلی را برای روزنامه "نیویورک تایمز" ارسال کرد. در آن ایمیل او ادعا کرده بود که بسیار ثروتمند است و به "بیانیه وضعیت مالی مورخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی" اشاره کرده بود و می‌گوید یک سال پیش از اعلام نامزدی برای رقابت انتخابات ریاست جمهوری ارزش دارایی او ۵.۸ میلیارد دلار بوده است.

به گزارش سی ان ان؛ با این وجود، همان طور که "نیویورک تایمز" به آن اشاره کرده زمانی که ترامپ در سال ۲۰۱۵ نامزدی خود را اعلام کرد گفته بود که ارزش خالص دارایی او تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی ۸.۷ میلیارد دلار بوده است. یک ماه پس از آن، ستاد انتخاباتی ترامپ بیانیه دیگری را درباره ثروت او منتشر کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرارو، در بخشی از آن آمده بود: "ارزش املاک و مستغلات ترامپ در نیویورک، سانفرانسیسکو، میامی و بسیاری از نقاط دیگر که او دارای ملک است در این دوره زمانی به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. بدهی او درصد بسیار کمی از ارزش دارایی را شامل می‌شود و با نرخ بهره بسیار پایین است. در این تاریخ، دارایی خالص آقای ترامپ بیش از ده میلیارد دلار است".

تعیین میزان ارزش واقعی دارایی ترامپ کار آسانی نیست عمدتا به این دلیل که رئیس جمهور سابق اغلب اغراق می‌کند. در سال ۲۰۱۲ میلادی، زمانی که ترامپ در حال بررسی نامزدی برای ریاست جمهوری بود زمانی را صرف این کرد که همه بدانند او بسیار ثروتمند است.

ترامپ در آن زمان به شبکه خبری "ای بی سی" گفته بود: "منظورم این است که بخشی از زیبایی من این است که بسیار ثروتمند هستم. بنابراین، اگر به ۶۰۰ میلیون دلار نیاز دارم می‌توانم خود ۶۰۰ میلیون دلار بگذارم. این یک مزیت بزرگ است. باید به شما بگویم که این یک مزیت بزرگ نسبت به سایر نامزد‌های انتخاباتی است که من از آن برخورد هستم"

هنگامی که او سرانجام در ژوئن ۲۰۱۵ میلادی به عنوان رئیس جمهور نامزدی خود را اعلام کرد این کار را با تمرکز بر ثروت خود انجام داد. ترامپ خطاب به جمعیت گفت:"من واقعا ثروتمند هستم. مجموع دارایی خالص من ۸.۷۳ میلیارد دلار است. من این کار را برای لاف زدن انجام نمی‌دهم. من این کار را انجام می‌دهم تا نشان دهم این آن نوع تفکری است که کشورمان بدان نیاز دارد".

با این وجود، ترامپ واقعا چقدر ثروتمند است؟ این پرسشی است که در تمام دوران بزرگسالی او مطرح شده و موضوع بحث‌های زیادی باقی مانده است. اخباری در هفته جاری منتشر شده بود مبنی بر این که "مزارس" شرکت حسابداری سابق ترامپ، از تمام صورت حساب‌های مالی ترامپ بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ میلادی فاصله گرفته و دوباره بحث در این مورد که این تاجر میلیاردر چه میزان ثروت و چه مقدار بدهی دارد مطرح شد.

پاسخ به این پرسش‌ها دشوار است در وهله نخست بدان خاطر که ترامپ در یک اقدام سنت شکنانه از انتشار علنی اظهارنامه‌های مالیاتی پیشین خود خودداری ورزیده و اصرار داشته که اظهارنامه‌های مالیاتی در واقع چندان درباره وضعیت مالی افراد نکته‌ای را فاش نمی‌سازند. در حالی که واقعیت غیر از این را نشان می‌دهد.

نشریه "فوربس" مدت هاست که ثروت ترامپ را به دقت زیر نظر دارد. این نشریه اشاره کرده که از سپتامبر ۲۰۲۱ میلادی دارایی خالص ترامپ در واقع ۲.۵ میلیارد دلار بوده است. بخش عمده‌ای از این ثروت شامل املاک و مستغلات (۱.۱ میلیارد دلار) به همراه زمین گلف و استراحت گاه او و ۶۵۰ میلیون دلار دیگر است.

بر اساس محاسبات فوربس، ثروت خالص ترامپ در سال ۲۰۱۵ میلادی به اوج خود رسید زمانی که ۴.۵ میلیارد دلار ارزش داشت. در طول سال‌های حضور ترامپ در کاخ سفید، این ثروت به طور پیوسته کاهش یافت، واقعیتی که ترامپ مرتبا درباره آن صحبت می‌کرد.

ترامپ در سال ۲۰۱۸ میلادی به "فاکس نیوز" گفت:"به یکی از دوستان ام که دوست بسیار ثروتمندی بود گفتم: "می‌دانی، شرط می‌بندم ۲ یا ۳ میلیارد دلار برایم هزینه داشته باشد و ارزش هر پنی آن را دارد. من به پول نیاز ندارم و به هر پنی می‌ارزد، زیرا من کار‌های زیادی برای کشور انجام می‌دهم".

او در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز گفته بود: "برای من میلیارد‌ها دلار هزینه داشت که رئیس جمهور ایالات متحده باشم. " او قطعا در این باره اشتباه نمی‌کند!

نکته دیگری که هنگام تلاش برای محاسبه ثروت واقعی ترامپ باید در نظر بگیرید تعهدات بدهی او است. به لطف گزارش‌های شگفت انگیز "نیویورک تایمز" که سال‌ها پس از ارائه اظهارنامه‌های مالیاتی ترامپ به دست آن روزنامه رسید، می‌دانیم که او مبلغ هنگفتی بدهکار است و سررسید این بدهی‌ها در آینده‌ای نه چندان دور فرا خواهند رسید.

همانطور که "دیوید لئونهارت" در سپتامبر ۲۰۲۰ اشاره کرد: "در دهه ۹۰ میلادی، آقای ترامپ با تضمین شخصی برای دریافت صد‌ها میلیون دلار وام تقریبا خود را خراب کرد و از آن زمان گفته که از این کار پشیمان است. با این وجود، سوابق مالیاتی ترامپ نشان می‌دهند که او دوباره همان قدم را برداشته است. به نظر می‌رسد او مسئول وام‌هایی به مبلغ ۴۲۱ میلیون دلار است که سررسید بیش‌تر آن وام‌ها ظرف مدت چهار سال خواهند بود".

ترامپ هم چنین بر سر بازپرداخت بیش از ۷۰ میلیون دلاری که در سال ۲۰۱۰ از سازمان خدمات درآمد داخلی دریافت کرده بود درگیر اختلاف با آن سازمان است. (در سال ۲۰۱۱ میلادی، سازمان خدمات درآمد داخلی شروع به بررسی این موضوع کرد که آیا ترامپ واقعا مستحق این بازپرداخت برای ضرر‌های تجاری است یا خیر. این پرونده حل نشده باقی مانده است).

برای درک بهتر عملکرد ترامپ باید به بخش‌هایی از آن چه او سال‌ها پیش در کتاب "هنر معامله" نوشته توجه کنیم: "کلید نهایی در راه من نمایش شجاعت است. من با خیالات مردم بازی می‌کنم. مردم ممکن است همواره نتوانند بزرگ فکر کنند، اما هنوز هم می‌توانند از مشاهده کسانی که این کار را انجام می‌دهند، هیجان زده شوند به همین دلیل است که یک اغراق کوچک هرگز ضرری ندارد. مردم می‌خواهند باور کنند که چیزی بزرگ‌ترین و دیدنی‌ترین است. من آن را "مبالغه" و "گزاف گویی صادقانه" نامیده ام. این یک شکل بی‌گناه از اغراق و یک شکل بسیار موثر از تبلیغ است".