۰ نفر

تجارت ۴۱ میلیارد دلاری ایران با همسایگان

۲۱ بهمن ۱۴۰۰، ۲۲:۰۱
کد خبر: 609747
تجارت ۴۱ میلیارد دلاری ایران با همسایگان

معاون وزیر اقتصاد گفت: امسال تجارت ایران با همسایگان از ۸۱ میلیون و ۳۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۰ میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار فراتر رفت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۷ درصد در وزن و ۴۰ درصد در ارزش، افزایش داشته است.

‌به گزارش اقتصادآنلاین، علیرضا مقدسی، درباره تجارت کشورمان با ۱۵کشور همسایه توضیح داد: از کل تجارت ۱۳۳میلیون و ۶۳۶هزار تنی ایران، به ارزش ۸۰ میلیارد و ۲۳۶ میلیون دلار، ۸۱ میلیون و۳۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۰میلیارد و ۹۳۲ میلیون دلار بین ایران و همسایگان در ۱۰ماهه ۱۴۰۰ تبادل شد که ۶۱ درصد وزن و ۵۱ درصد ارزش کل تجارت ده ماهه را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: از صادرات یکصد میلیون و ۴۲۵هزار تنی کشور به ارزش ۳۸میلیارد و ۷۶۳میلیون دلاری ،۶۱میلیون و ۶۹۹هزار تن کالا به ارزش ۲۰میلیارد و ۵۹۵میلیون دلار به ۱۵کشور همسایه ایران صادر شده که ۶۱درصد وزن و ۵۳درصد ارزش صادرات ۱۰ماهه کشور را به خود اختصاص داده که نسبت به مدت مشابه سال قبل هشت درصد در وزن و ۲۳درصد در ارزش رشد داشته است.

‌مقدسی در خصوص میزان صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه گفت:عراق با خرید هفت میلیارد و ۲۹۵میلیون دلار، ترکیه با چهار میلیارد و ۵۳۰میلیون دلار، امارات با سه میلیارد و ۸۰۰میلیون دلار،افغانستان با یک میلیارد و ۵۳۹میلیون دلار و پاکستان با یک میلیارد و ۱۸میلیون دلار به ترتیب پنج کشور اول خریدار کالاهای ایرانی در بین همسایگان هستند.

‌معاون وزیر اقتصاد افزود: عمان با خرید ۵۶۴میلیون دلار، روسیه با ۴۸۶میلیون دلار، آذربایجان با ۴۳۸میلیون دلار،ترکمنستان با ۲۶۷میلیون دلار، ارمنستان با ۲۵۸میلیون دلار،قزاقستان با ۱۵۰میلیون دلار، کویت با ۱۲۵میلیون دلار،قطر با ۱۱۷میلیون دلار، بحرین با هفت میلیون دلار و عربستان با ۴۱هزار دلار در رتبه های بعدی خرید کالاهای ایرانی در بین همسایگان ایران قرار دارند.

‌رییس کل گمرک ایران در خصوص میزان واردات کالا از همسایگان توضیح داد: از کل واردات ۱۰ماهه کشور به میزان ۳۳میلیون و ۲۱۱ هزار تن و به ارزش ۴۱میلیارد و ۴۷۳میلیون دلار، ۱۹میلیون و۶۹۹هزار تن کالا به ارزش ۲۰میلیارد و ۳۳۷میلیون دلار از کشورهای همسایه وارد شده است که ۵۹درصد وزن و ۴۹درصد ارزش کل واردات را به خود اختصاص داده است که نسبت به مدت مشابه ۵۹درصد در وزن و ۶۳درصد در ارزش رشد داشته است.

مقدسی در خصوص میزان واردات از هر یک از کشورهای همسایه گفت:امارات با فروش ۱۳میلیارد دلار کالا، ترکیه با چهار میلیارد و ۲۳۱میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و ۳۲۹میلیون دلار، عراق با ۹۲۰میلیون دلار و عمان با ۴۵۳میلیون دلار پنج کشور اول بین همسایگان برای تامین نیازهای کشورمان بودند.

‌وی افزود: پاکستان با ۲۰۳میلیون دلار، قزاقستان با ۵۰میلیون دلار، آذربایجان با ۳۴میلیون دلار، ترکمنستان با ۲۷میلیون دلار، ارمنستان با ۱۸میلیون دلار،افغانستان با ۱۶میلیون دلار،کویت با ۱۱میلیون دلار، قطر با هفت میلیون دلار و بحرین با یک میلیون و ۲۹۷هزار دلار به ترتیب در رتبه های بعدی تامین کالاهای مورد نیاز کشور در بین همسایگان در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰قرار دارند.

‌مقدسی در پایان تاکید کرد: سیاست قطعی دولت سیزدهم، تقویت همه جانبه روابط با کشورهای همسایه است و رشد تجارت ایران با همسایگان در رویه های واردات، صادرات و ترانزیت در دستور کار همه سازمان ها و متولیان تجارت خارجی قرار دارد.