۰ نفر

یادداشت اختصاصی اقتصادآنلاین؛

آینده برجام و بلاتکلیفی بورس / پیش بینی هفتگی بورس + فایل صوتی

۲۲ بهمن ۱۴۰۰، ۹:۰۰
کد خبر: 609717
آینده برجام و بلاتکلیفی بورس / پیش بینی هفتگی بورس + فایل صوتی

هفته سوم بهمن ماه را هم با تمام اتفاقات خوب و بدش پشت سر گذاشتیم. شاخص کل نتوانست مقاومت یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد را رد کند و در مجموع ۱.۵درصد افت داشت. ویژگی بارز معاملات این هفته، اثرات توافق مذاکرات برجام بر معاملات بازار سهام بود. با شدت گرفتن احتمال توافق، همانطور که انتظار می‎‌رفت بازار در واکنش به کاهش قیمت دلار ترس خود را نشان داد. به دنبال آن، با کاهش قیمت دلار در آینده گروه‌های صادراتی و گروه‌های برجامی مثل خودرو و بانک تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

بسیاری از فعالان بازار، برجام را با کاهش قیمت دلار برابر می‌دانند که البته در صورت کلی تحلیل درستی است. اما میزان این کاهش مهم است. با توجه به بودجه ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد که دلار آزاد در سال آینده کمتر از ۲۳ الی ۲۴ هزار تومن نشود. همچنین با تگاهی به گذشته مشخص است که کورولیشن یا هم‌ بستگی زیادی بین قیمت دلار و بازار سهام بوده همواره وجود داشته است. اما در رالی اخیر دلار که تا بالای ۳۰تومان هم رفت بازار سرمایه رشدی نکرد. در نتیجه با افت آن هم انتظار نداریم که افت چندانی را در بورس شاهد باشیم.

بنابراین، این جنبه منفی برجام اثر زیادی بر بازار سهام نخواهد داشت. اما مشخصا بازار همیشه منطقی عمل نمی‌کند و احساسات نقش بسیار پررنگی در تعیین قیمت‍‍‌ها در بازه‌های کوتاه مدت دارند و در حال حاضرهر چند نسبت به گذشته واکنش بازار منظقی تر شده اما همچنان بعضی از سهم‌ها بیش از حد به استقبال اثرات منفی برجام رفته‌اند.

 از طرفی دیگر برجام در دید میان‌مدت و بلندمدت اثرات مثبت زیادی برای بازار سهام دارد. افزایش مقدار صادرات، افزایش قیمت صادراتی، کاهش هزینه مبادلات مالی ،کاهش هزینه واردات و ...  برخی اثرات مثبت برجام روی صنایع است و دراقتصاد کلان با فروش بیشتر نفت و آزاد سازی منابع، دست دولت باز خواهد شد و کمتر به سودآوری شرکت‌ها چشم خواهد داشت. همچنین پروژه‌های عمرانی دولت شروع خواهد شد. تقریبا از سال ۹۶  پروژه عمرانی در دست دولت نبوده و اجرای این پروژه‌ها یعنی سود آوری مستقیم برای شرکت‌هایی که در گیر پروژه می‌شوند که اکثرا بورسی هستند. بنابراین چرخ اقتصاد بهتر می‌چرخد که این برای بازار سهام هم سود آور است.

نکته دیگر معاملات این هفته، ثبات نسبی در ارزش معاملات خرد سهام بود. به طور میانگین ارزش معاملات خرد سهام در هفته گذشته سه هزار و ۲۰۰میلیارد تومان بود. سطحی بالاتر از سه هزار میلیارد تومان، اتفاق مثبتی برای بازار است اما به طورکلی اگر این نرخ به بالای چهار الی پنج هزار میلیارد تومان برسد، ثبات به بازار باز خواهد گشت. اگر همزمان با تثبیت ارزش معاملات به بیش ازچهار هزار میلیارد تومان، رشد قیمت یا کندل سبز در شاخص کل داشته باشیم؛ می‌توان به شکل گیری موج صعودی در بازار امیدوار شد.

نکته آخر در مورد عرضه اولیه فزر بود که استقبالی صورت نگرفت و در سقف قیمتی معامله نشد. این موضوع نشان داد بازاری که از کمبود نقدینگی و عدم اعتماد رنج می‌برد جایی برای عرضه اولیه ندارد. مگر اینکه خیلی کمتر از ارزش ذاتی‌اش عرضه شود که بتواند بر ترس سهامدار غلبه کرده و آن را برای خرید ترغیب کند. در غیر این صورت، عرضه اولیه به این شیوه قیمت‌گذاری در این بازار دیگر پاسخگو نیست.

پیش بینی بازار در هفته آینده

پارامتر اصلی در معاملات هفته آینده باز هم اخبار برجام و اثرات مثبت و منفی‌ای است که در کوتاه‌مدت و در بلندمدت در بازار سهام خواهد گذاشت. یعنی معامله گرانی که دید کوتاه‌مدت دارد یک نوع واکنش نشان خواهند داد و معامله‌گران با دید بلندمدت در مقایسه با آنها واکنشی متفاوت خواهند داشت. بنابراین به نظر می‌رسد هفته آینده جدال بین این دو دسته شکل بگیرد.

قیمت‌های جهانی کامودیتی در وضعیت خوب و صعودی قرار دارند. نفت که به آستانه ۱۰۰دلار رسیده است که می‌تواند اثر مثبتی بر بورس داشته باشد. در کل برای هفته آینده پیش بینی می‌شود که دو گروه خودرویی و بانکی لیدر بازار باشند.

و اما  به رسم هر هفته نگاه تکنیکالی داریم به شاخص کل

   از نظر تکنیکالی شاخص کل در گیر مقاومت یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد است. اما پیش بینی هفته آینده همچنان پا برجاست و انتظار داریم که این هفته بعد از استراحت موقتی که شاخص کل در محدوده یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد داشته، رشدی را تا سقف کانال نزولی یعنی محدوده یک میلیون و ۳۳۵هزار واحد داشته باشد.

تحلیل تکنیکال 1

شاخص هم وزن

با توجه به واگرایی شکل گرفته در دو دره مینور آخر به نظر می‌رسد محدوده ۳۱۰ هزار الی ۳۱۵ هزار واحد محدوده حمایت معتبری باشد. در حال حاضر شاخص کل هم وزن در نزدیکی مقاومت داینامیک خط روند خود قرار دارد که انتظار واکنش به این مقاومت وجود دارد.

تحلیل2

*تحلیلگر بازار سرمایه