۰ نفر

کاهش نرخ ارز متاثر از افزایش درآمد نفتی؟

۱۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۱:۳۰
کد خبر: 607549
کاهش نرخ ارز متاثر از افزایش درآمد نفتی؟

وزیر نفت گفت: در ۱۰ ماهه منتهی به دی بیش از ۱۰ میلیارد دلار از محل صادرات محصولات پتروشیمی به سامانه نیما تزریق شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، جواد اوجی در برنامه نگاه یک با اعلام اینکه در اواخر دی و اوایل بهمن پیک مصرف گاز خانگی به 700 میلیون مترمکعب رسید، افزود: این در حالی است که خروجی پالایشگاه‌ها 845 میلیون مترمکعب بود و موجب شد در بخش عرضه افت فشار ایجاد نشود.

اجرای 110 درصدی تعهدات وزارت نفت

وزیر نفت گفت: وزارت نفت تا کنون بیش از 110 درصد از تعهد خود در تبصره 14 قانون بودجه را اجرایی کرده است.

جواد اوجی در ادامه برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه شاید این موضوع بی سابقه بوده است افزود: تعهد ما در 10 ماهه حدود 260 هزار میلیارد تومان بوده است اما حدود 282 هزار میلیارد تومان را براساس این تبصره واریز کرده ایم که حاصل فروش گاز، نفت گاز، بنزین، گوگرد، ال پی جی و میعانات در بخش داخلی و صادرات فرآورده ها بوده است.

او ادامه داد: به سقف تعهدمان در بودجه سال 1400 در حوزه نفت و میعانات گازی و خالص گاز صادراتی نیز عمل کرده ایم.

اوجی با اشاره به برنامه های وزارت نفت برای مهار و بهره برداری از گازهای همراه نفت گفت: در این زمینه و در این هفته یا هفته آینده قراردادهای خوبی را با برخی شرکت های توانمند داخلی خواهیم بست که حاضر هستند در این زمینه سرمایه گذاری کنند و گاز «متان» یا طبیعی را به شبکه برگردانند و بقیه گازها و میعانات را برای خوراک پتروشیمی ها استفاده کنند.

وزیر نفت افزود: قرارداد جدید ما بیش از 20 تا 25 میلیون متر مکعب گاز مشعل ها است که بیشتر آن از میدان های غرب کارون و گازهای مناطق نفت خیز است.

او اضافه کرد: هفت یا هشت پیمانکار هستند که در این زمینه و در سرمایه گذاری توانمند هستند و با آنها قرارداد بسته می شود و سود خوبی هم برای سرمایه گذاران دارد.

اوجی درباره افزایش درآمدهای نفتی در دولت سیزدهم نیز گفت: با راهکارهای مختلف و استفاده از همه ظرفیت ها فروش نفت و میعانات نفتی و گاز صادراتی و محصولات پتروشیمی روند رو به رشدی را داشت.

وزیر نفت افزود: از هر ظرفیتی در این حوزه استفاده کردیم و با دیپلماسی انرژی با همه کشورهای مدنظر و شرکت های بزرگ فعال ارتباط گرفتیم و در نتیجه، فروش نفت ما از نظر حجمی و وزنی نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است.

او با بیان اینکه مطالبات را به صورت ارزی دریافت می کنیم اضافه کرد: افزایش قیمت نفت و میعانات گازی هم در این مدت، خیلی کمک کرد و به همین علت، منابع درآمدی و وصول مطالبات ما از نظر حجمی و صادرات و وصول درآمدها نسبت به پارسال افزایش قابل توجه و چشمگیری داشته است.

اوجی در پاسخ به این پرسش که آیا منظور از این وصول در آمد، دریافت کالاست یا خدمات فنی و مهندسی و یا دریافت ارز است؟ گفت: بخش عمده درآمد حاصل از فروش نفت، وصول مطالبات است که آن را نقدی و به صورت ارز دریافت می کنیم و بخش جزیی از آن هم به تهاتر با کالا، اختصاص داده شده است .

وزیر نفت افزود: در حال آغاز تهاتر بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت با مشارکت در پروژه ها هستیم و در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، جلسات مختلفی را داریم و راهکارهای گوناگونی را برای تهاتر با کالا و فروش نفت و تهاتر با مشارکت در پروژه ها مطرح است.

اوجی تاکید کرد: در این چند ماه، بیشتر فروش ما و وصول مطالباتمان به صورت ارزی و نقدی بوده که به وضعیت ارزی کشور کمک کرده است.

وزیر نفت با بیان اینکه در بخش فروش محصولات پتروشیمی تا پایان دی بیش از 10 میلیارد دلار به سامانه «نیما» تزریق شد، گفت: حوزه فروش نفت و میعانات برای تامین کالاهای اساسی و رفع نیازهای ارزی واحدهای صنعتی و واریز به سامانه نیما و ذخایر بانک مرکزی، نقش خیلی خوبی را داشته است.

او با اشاره به اینکه هیچ فرماندهی در شرایط جنگ اقتصادی برنامه های خود را علنی نمی کند، افزود: به لطف پروردگار با همت همکاران در حوزه صنعت نفت و گاز کشور و با حمایت های دولت به ویژه رییس جمهور و دیگر سران قوا، رقم های خیلی خوبی در صادرات و وصول مطالبات اتفاق افتاده که توان و قدرت چانه زنی دوستانمان را در وین افزایش داده است.

اوجی با اشاره به این که برنامه ریزی کردیم تا سرمایه گذاران بزرگ را کنسرسیوم کنیم، گفت: در پتروپالایش برای هر 100 هزار بشکه به دو و نیم تا سه میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

وی افزود: در لایحه‌ای که به مجلس تقدیم کردیم، ساخت پتروپالایش 13 هزار بشکه‌ای را وزارت نفت تقبل کرد تا برای دیگر سرمایه گذاران؛ قوت قلب باشد.

وزیر نفت با بیان این که پیش بینی می‌کنم در یک تا دو سال آینده حدود 200 هزار بشکه به مرحله بهره برداری برسد، اضافه کرد: ان شاء الله در مدت چهار تا شش سال آینده ظرفیت یک میلیون و 460 هزار بشکه‌ای را که قرارداد بسته ایم و استفاده از روش تنفس خوراک است به بهره برداری برسد و در چند سال آینده به ظرفیت مناسبی برسیم.

اوجی گفت: دولت در قالب یک لایحه، پتروپالایشگاهی با ظرفیت 300 هزار بشکه‌ای را به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی به مجلس ارائه می‌کند که امیدواریم با تأیید نمایندگان، اتفاق خوبی رقم بخورد و سرمایه گذار خصوصی هم ببیند که دولت در این باره عزم جدی دارد.

او در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از زحمات کارکنان شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت افزود: آن‌ها پای کار بودند و مشکلات مختلف ازجمله مشکلاتی را که در موضوع کارت سوخت پیش آمد رفع کردند آن‌ها سربازان جهاد اقتصادی و در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند.

وی درباره ساماندهی نیرو‌های انسانی وزارت نفت گفت: در این زمینه در پنج تا شش ماه گذشته اقدامات خوبی انجام شده است و میزان حقوق و وضعیت معیشت نیرو‌های قرارداد مدت موقت که بیش از 32 تا 33 هزار نفر بودند بهبود پیدا کرد و تقریباً به قرارداد مدت معین نزدیک شده اند و در حال ارزیابی تبدیل آنان به قرارداد مدت معین هستیم.

وزیر نفت افزود: بیش از 26 تا 27 هزار نیروی ایثارگر در حوزه‌های وزارت نفت است و همه این عزیزان استخدام رسمی می‌شوند.

اوجی اضافه کرد: به دانشگاه رفته‌ها هم فرصت دیگری دادیم که آزمون برگزار شود و بقیه نیرو‌ها را هم برنامه ریزی خواهیم کرد تا جذب صنعت نفت شوند.

او در پاسخ به پرسشی درباره نحوه انتصابات در حوزه وزارت نفت و حواشی آن و همچنین در خصوص پاسخ به نامه سازمان بازرسی کل کشور در این زمینه گفت: پاسخ این نامه را دادیم و مستنداتی که مد نظر بود ارائه شد و باز هم اگر ابهامی داشته باشند برطرف می‌کنیم.

اوجی در پاسخ به پرسش دیگری درباره سفر به روسیه و این که آیا قرارداد یا تفاهمنامه‌ای امضا شده است یا خیر؟ گفت: بله در این حوزه از قبل هم نقشه راه خوبی را با طرف روسیه داشتیم و بنده به عنوان رییس کمیسیون اقتصادی و وزیر انرژی روسیه نقشه راه جامعی را در حوزه صنعت نفت و گاز در همه بخش‌های بالا و پایین دستی مورد نیاز ما و بحث سرمایه گذاری و انتقال فناوری ترسیم کردیم.

وی افزود: بحث ساخت داخل را هم داشتیم و با طرف روسی تفاهمنامه خیلی خوبی انجام شد که ان شاء الله به وقتش به ملت عزیز عرض خواهیم کرد.

وزیر نفت ادامه داد: در بحث توسعه میادین هم اتفاقات خیلی خوبی رقم خورد و با شرکت توانمند روسی در بحث انتقال فناوری و افزایش برداشت و ساخت برخی قطعات مورد نیاز صنعت نفت تفاهمنامه داشتیم که ان شاء الله در دو تا سه ماه آینده همه این‌ها به قرارداد منجر می‌شود.

اوجی افزود: این برنامه را با شرکت‌های چینی هم در قالب توافقنامه 25 ساله داریم و روسیه هم ظرفیت خیلی خوبی در حوزه ذخایر نفت و گاز دارد و ما هم این ظرفیت را داریم و صادرات و انتقال دانش در دو طرف اتفاق خواهد افتاد.

او اضافه کرد: امسال در بخش نیروگاهی نسبت به پارسال 15 میلیون مترمکعب در روز گاز بیشتری به این نیروگاه‌ها دادیم و به همین میزان سوخت مایع کمتری مصرف، در نتیجه آلایندگی کلان شهر‌ها هم کمتر شد و قدرت صادرات ما نیز افزایش یافت.

اوجی با اشاره به افزایش قیمت گاز در اروپا گفت: پس از اجلاس اوپک پلاس عرض کردم فرصت خوبی است اگر تحریم‌های ظالمانه را در حوزه صنعت نفت و گاز بردارند می‌توانیم بیشتر وارد عرضه انرژی و فراورده‌ها و میعانات شویم و این به مصرف کننده‌های بزرگ انرژی در جهان کمک می‌کند تا ببینند با آمدن ایران به عرضه انرژی و برداشته شدن تحریم‌ها کمک بزرگی به همان کشور‌ها خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت نفت به 100 دلار می‌رسد؟ گفت: پیش بینی‌ها روند رو به جلو و به همین سمت است.