۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت خودرو تا پیش از سال نو / خرید خودرو موجب زیان می شود؟

۱۲ بهمن ۱۴۰۰، ۲۰:۰۸
کد خبر: 606181
 پیش بینی قیمت خودرو تا پیش از سال نو / خرید خودرو موجب زیان می شود؟

مذاکرات وین از یک سو بازار خودرو را به کما برده است و احتمال احیای برجام و کاهش قیمت ها مطرح می شود و از سوی دیگر اسفند ماه کم کم فرا می رسد و خریدهای نوروزی در بازار خودرو هم رونق می گیرد. اتفاقی که می تواند قیمت ها را در این بازار افزایشی کند. حالا بسیاری از مشتریان بازار خودرو سر این دو راهی قرار گرفته اند.

اقتصاد آنلاین- آوا فلاح؛ بسیاری از مشتریان بازار خودرو سر دو راهی خریدن یا نخریدن خودرو مانده اند. برخی با گمان احیای برجام منتظر هستند که خودروی مورد نیاز خود را پس از روشن شدن تکلیف برجام بخرند و برخی دیگر مردد هستند که با طولانی شدن انتظار، بازار با اوج فروش اسفند ماه و تقاضاهای نوروزی مواجه شود و قیمت ها بالا برود. 

محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن قطعه سازان همگن خودرو در این زمینه به اقتصاد آنلاین می گوید:  تنها مصرف کنندگان واقعی خرید کنند. چون در این صورت وضعیت سود و زیان تاثیری بر آنها نخواهد گذاشت.

او توضیح می دهد: پیش بینی قیمت خودرو در حال حاضر بسیار سخت است . قیمت خودرو به عوامل بسیار زیادی از جمله نرخ ارز، احتمال احیای برجام و بسیاری از موارد دیگر بستگی دارد اگر تفاهم سیاسی در وین انجام شود و نرخ ارز کاهش پیدا کند، قیمت خودرو نیز کاهشی می شود. اگر تفاهم انجام نشود و قیمت ارز افزایش یابد قیمت خودرو پا به پای قیمت دلار در بازار عوض و بدل می شود . 

او در ادامه افزود: افزایش قیمت خودرو این روزها به خاطر نرخ دلار است و هرچند که مسئولین دوست ندارند اقتصاد وابسته به دلار باشد اما در عمل این وابستگی وجود دارد و نوسانات نرخ  دلار باعث نوسان قیمت محصولات می شود. البته باید گفت که اگر نرخ دلار صعودی شود قیمت ها به سرعت افزایشی می شود اما اگر نرخ دلار نزولی شود کاهش قیمت به آهستگی اتفاق می افتد.

خریداران خودروهای خارجی در خطر زیان دهی

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو هم در این زمینه به اقتصاد آنلاین می گوید: پاسخ به این سوال که مردم برای خرید خودرو اقدام کنند یا تا سال دیگر دست نگه دارند بسیار سخت است. از یک طرف اگر احیای برجام اتفاق بیافتد، دلار به طور موقت افت قیمت خواهد داشت و در پی آن قیمت خودرو افت معنی داری پیدا می کند و در این وضعیت سرمایه گذاران در بازار خودرو زیان شدیدی را تجربه خواهند کرد اما برعکس اگر احیای برجام اتفاق نیافتد جدا از افزایش قیمت دلار، وضعیت صنعت خودرو هم خوب نخواهد بود و افزایشی خواهد شد. 

او تاکید می کند: اگر برجام احیا شود بیشترین کاهش قیمت درباره خودروهای خارجی رخ می دهد و خودروهای داخلی از کاهش قیمت دلار چندان متاثر نخواهند شد. 

کاکایی در ادامه افزود: به نظر من در شرایط فعلی تنها مصرف کنندگان، خودرو مورد نیاز خود را خریداری کنند. در این وضعیت چه در شرایط سود باشند چه زیان فرقی برای آنها ندارد و در حال استفاده از وسیله خود هستند و من می توانم این ادعا را داشته باشم که میزان زیان آنها زیاد نخواهد بود. به این دلیل که مصرف کننده هستند.

این کارشناس صنعت خودرو تاکید می کند: اما من در حال حاضر سرمایه گذاری در صنعت خودرو را پیشنهاد نمی کنم. در وضعیت فعلی برای سرمایه گذاری بهتر است که مردم دست نگه دارند و در بازارهای مطمئن تری سرمایه خود را وارد کنند.