۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

چه کسی پشت حمله هکری به صدا و سیما است؟

۷ بهمن ۱۴۰۰، ۱۷:۵۶
کد خبر: 604471
چه کسی پشت حمله هکری به صدا و سیما است؟

عصر امروز برخی شبکه‌های رسانه ملی برای لحظاتی هک شد. کارشناسان معتقدند، سه سناریو برای این حمله می توان در نظر گرفت که یکی از آن ها، مسئله نفوذ است که با توجه به اتفاقات اخیر بیش از سایر گزینه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ عصر امروز، در میان پخش آنونس برنامه‌ها به مدت ده ثانیه، تصاویری از سران گروهک تروریستی منافقین روی آنتن شبکه یک دیده شد. همزمان، اتفاقاتی شبیه به این در شبکه قرآن، رادیو پیام و جوان هم رخ داد. مسئولان فنی سازمان صدا و سیما می‌گویند احتمالا سرور، مورد حمله هکری قرار گرفته است.

معاون فنی صداوسیما در مورد هک شدن شبکه یک اعلام کرد؛ همکاران ما در حال بررسی هستند، این اقدام کار فوق العاده پیچیده‌ای است و تنها صاحبان این تکنولوژی می‌توانند از بک دورها و امکاناتی که از قبل روی سیستم‌ها در نظر گرفته‌اند بهره برداری کنند و صدمه بزنند.

علی کیایی فر، کارشناس امنیت سایبری در گفت و گو با اقتصاد آنلاین درباره احتمالات ممکن برای حمله هکری به صدا و سیما، اظهار کرد: در یک حمله هکری سه سناریو را باید در نظر گرفت و هر یک را با دقت بررسی کرد.

وی ادامه داد: سناریو اول حمله از خارج کشور توسط بدخواهان و دشمنان است که بیشتر با هدف سیاسی توسط دولت ها انجام می شود. کیائی فر سناریو دوم را حمله توسط هکرهای از داخل کشور عنوان کرد که معمولا توسط گروه هایی با اهداف مختلف و معمولا اعتراضی انجام می شود. وی سناریو دیگر را حضور عنصر نفوذی در سازمان های که مورد حمله قرار می گیرند برشمرد.

کیایی فر بر این باور است؛ وجود عنصر نفوذی در سازمان ها با توجه به اتفاقات اخیر بیش از سایرین باید مورد توجه قرار گیرد.

محمد سرافراز، رییس پیشین صدا و سیما نیز در یک گفتگو کوتاه با اقتصادآنلاین گفت؛ در خصوص اتفاق اخیر نمی‌توانم اظهار نظر کنم و مسئولان کنونی باید پاسخ دهند." همچنین سرافراز در خصوص امکان احتمال هک گفت که بستگی به شکل اتفاق دارد و به لحاظ فنی این احتمال را مردود ندانست.