۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

علت ریزش اخیر بازار رمزارزها چه بود؟ / بررسی تاثیر سیاست های فدرال رزرو بر بازارهای مالی

۱۶ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۰۷
کد خبر: 597019
علت ریزش اخیر بازار رمزارزها چه بود؟ / بررسی تاثیر سیاست های فدرال رزرو بر بازارهای مالی

به دنبال احتمالات افزایش نرخ بهره پس از جلسات فدرال رزرو، بازارهای مالی تحت تاثیر قرار گرفتند که بازار رمزارزها نیز از این موضوع مستثنی نبود و سکه‌های مشهور از شب گذشته ریزش قابل توجهی را تجربه کردند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بازار رمزارزها که در روزهای اخیر و در طول تعطیلات سال جدید میلادی روندی خنثی در پیش گرفته بود و تغییر چندانی نداشت، از شب گذشته به دنبال انتشار جزییات جلسه فدرال رزرو در ماه گذشته، اصلاح قیمتی قابل توجهی را تجربه کرد. اکثر سکه‌های مشهور بیش از ۷درصد افت کردند و بیت‌کوین با ریزش حدود ۸درصد در طول ۲۴ساعت گذشته، وارد کانال ۴۲هزار دلاری شد.

به منظور بررسی علت افت اخیر بازار رمزارزها، مصاحبه‌ای با علی رضاپور، کارشناس بازارهای مالی انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

رضاپور در خصوص اطلاعات منتشر شده از سوی فدرال رزرو گفت: اتفاقی که شب گذشته افتاد، منتشر شدن جزییات جلسه فدرال رزرو در تاریخ ۱۵دسامبر بود. در این جلسه، جروم پاول، رییس فدرال رزرو، سخنرانی داشت. در نظرسنجی از اعضای فدرال رزرو، انتظار افزایش نرخ بهره در سه مرحله وجود داشت. اما علاوه بر این سه جلسه، در مورد اینکه ترازنامه فدرال رزرو هم کاهش یابد و به نوعی نقدینگی را هم از بازار کم کنند هم صحبت شده بود که جزییات آن دیشب منتشر شد.

وی در پاسخ به سوال: حال این موضوع چه تاثیری می‌تواند روی دارایی‌ها داشته باشد؟ اظهار کرد: با توجه به اینکه بازار هنوز به طور قابل اطمینانی در مورد رشد اقتصادی جهان بعد از کرونا نظری ندارد، عقب‌نشینی فدرال رزرو از سیاست‌های پولی خود، باعث کاهش عرضه دلار و افزایش نرخ بهره می‌شود و در کنار آن کاهش ترازنامه که به نوعی جمع‌آوری نقدینگی دلاری از بازار است، بازارها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس در خصوص انتظارات تورمی و تاثیر آن روی کامودیتی‌ها خاطرنشان کرد: از نمونه‌های بارز آن می‌توان به طلا و بیت‌کوین اشاره کرد که به آنها عنوان محافظت شده از تورم هم داده شده، با این اقدام فدرال رزرو، انتظار تورمی که در انتهای سال ۲۰۲۱ و روزهای ابتدایی مالی ۲۰۲۲ رشد داشت، کاهش یافت و قیمت دارایی‌هایی که با انتظار رشد اقتصادی و تورم در آینده بالا می‌روند، آسیب دیدند و افت را تجربه کردند.

رضاپور در مورد اینکه اکنون زمان مناسبی برای خرید دارایی‌هایی مانند بیت‌کوین است یا خیر، تشریح کرد: طلا افت حدود ۲درصدی و بیت‌کوین نیز بیش از ۸درصد را تجربه کردند. از این رو، به نظر من هنوز برای خرید بیت‌کوین فرصت مناسبی نیست. فدرال رزرو قصد دارد اقدامی انجام دهد و فعلا انتظار خود را مطرح کرده‌اند که بازار به این صورت واکنش نشان داد. اگر فدرال رزرو واقعا به سمت افزایش نرخ بهره حرکت کند و پس از آن نیز ترازنامه‌های خود را کاهش دهد، می‌تواند همچنان تاثیر عملی خود را روی اقتصاد داشته باشد و انتظارات تورمی را کاهش دهد و به دنبال آن، دارایی‌ها توانایی رشد نداشته باشند. از این رو، فعلا نباید انتظار رشد طلا، بیت‌کوین و حتی کامودیتی‌هایی مانند مس و امثال آن را داشته باشیم. پس در این فضایی که فدرال رزرو به سمت کاهش سیاست‌های پولی حرکت می‌کند، اکثر دارایی‌ها نیز تحت تاثیر قرار خواهند گرفت.

وی در مورد همبستگی بیت‌کوین و شاخص نزدک گفت: معمولا این هبستگی‌ها در بازارهای مالی تقدم و تاخر ندارند. همان تصمیم فدرال رزرو همزمان به هر دو آسیب رسانده است. دلیل افت بیت‌کوین، کاهش شاخص نزدک نبوده، بلکه همان اتفاقی که باعث می‌شود قیمت بیت‌کوین کاهش یابد، باعث افت قیمت طلا، ریزش شاخص نزدک و غیره می‌شود. در مجموع، دارایی‌هایی که دارایی‌های ریسکی نامیده می‌شوند و در شرایط پویایی اقتصاد، سرمایه‌گذاران تمایل دارند به سمت آنها حرکت کنند، با این عمل فدرال رزرو، انتظار از پویایی اقتصاد کاهش یافته و باعث فاصله گرفتن از این دارایی‌ها و فروش آنها شده است. شاخص نزدک به این دلیل که سیاست‌های پولی و انتظارات نرخ بهره روی آن تاثیر می‌گذارد، ریزش شدیدتری را نسبت به شاخص‌های بورسی اروپا یا داو جونز تجربه کرد.

این کارشناس در پاسخ به سوال: افزایش ذخایر طلای بانک‌های مرکزی سراسر جهان که می‌تواند باعث افت ارزش دلار شود، چه تاثیری می‌تواند روی بازار رمزارزها داشته باشد؟اظهار کرد: بانک‌های مرکزی ذخایر مختلفی دارند. دلار، اوراق قرضه و طلا به عنوان پشتوانه در بانک‌های مرکزی نگهداری می‌شود. علاوه بر اینکه ذخایر طلا افزایش یا کاهش یافته، باید ببینیم که سایر ذخایر بانک‌های مرکزی چه تغییری کرده است. معمولا این داده‌ها با تاخیر زمانی منتشر می‌شوند. این اقدامات بانک‌های مرکزی در ماه‌های گذشته اتفاق افتاده و اکنون داده‌های آنها منتشر می‌شود. از این رو، این داده‌ها به میزان چشمگیری قابل استناد نیست و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که برای قیمت طلا یا شاخص دلار چه اتفاقی خواهد افتاد.

رضاپور در پایان خاطرنشان کرد: اما شاخص دلار باز هم می‌تواند رشد کند. کاهش ترازنامه فدرال رزرو می‌تواند کمبود دلار در جهان را تقویت کند و از این پس شاخص دلار افزایش پیدا کند. احتمالا سال ۲۰۲۲ برای کشورهای نوظهور، سال خوبی نخواهد بود. معمولا در سال‌هایی که سیاست‌های انقباضی اتفاق می‌افتد، این کشورها رشد اقتصادی نخواهند داشت و به همین دلیل قیمت کامودیتی‌ها نیز احتمالا شاهد افت خواهد بود.