۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش قیمت نان با چراغ سبز مسئولان / گیلانی ها از امروز نان را گران تر می خرند

۱۱ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۱۰
کد خبر: 595175
افزایش قیمت نان با چراغ سبز مسئولان / گیلانی ها از امروز نان را گران تر می خرند

در ابتدای ماه جاری وزیر صمت اعلام کرد رییس جمهور تاکید دارد که قیمت‌گذاری کالاهایی مانند نان که هزینه تولید و نظام توزیع آن‌ها بستگی به منطقه، شهر یا اقتضائات استان دارد سراسری نباشد و قیمت گذاری نان به استان‌ها واگذار شد.

اقتصاد آنلاین-سپیده قاسمی؛ در ابتدای ماه جاری سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت، با بیان اینکه امکان قیمت‌گذاری برخی کالاها مانند نان، مرغ و تخم‌مرغ به صورت استانی وجود دارد، خبر داد که قیمت گذاری نان به استان‌ها واگذار شده است.

وی با اشاره به جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، توضیح داد: برخی از کالاها مانند نان، مرغ و تخم مرغ اصولا ویژگی‌های محلی دارند و در همه استان‌ها به یک قیمت تولید نمی‌شوند که به یک قیمت فروخته شوند، بنابراین رییس جمهور تاکید داشت‌ که قیمت‌گذاری کالاهایی که هزینه تولید و نظام توزیع آن‌ها بستگی به منطقه، شهر یا اقتضائات استان دارد سراسری نباشد تا با قیمت عادلانه‌تری در دسترس مردم قرار گیرد.

فاطمی امین یادآور شد: ستاد تنظیم بازار یک ستاد کشوری و ملی است و متناظر با این ستاد در همه استان‌ها به ریاست استانداران یک ستادی تشکیل می‌شود که مدیریت ستاد تنظیم بازار در استان‌هارا بر عهده دارد.

پس از این سخنان بود که استان‌ها شروع به افزایش قیمت نان کردند که آخرین مورد آن استان گیلان است. مسئولان این استان اعلام کردند که از امروز قیمت نان در گیلان افزایش می یابد.

اتحادیه نانوایان شهرستان رشت اعلام کرده است که، از روز جاری قیمت ها افزایش خواهد داشت، بر این اساس در این استان، نان بربری با وزن چانه ۵۲۰ گرم  از ۹۰۰ به هزار و ۳۰۰ تومان ، لواش با چانه ۱۵۰ گرمی از ۲۵۰ به ۳۵۰ تومان ، نان سنگک با چانه ۵۷۰ گرم از یک هزار به یک هزار و ۵۰۰ تومان ، تافتون ۲۵۰ گرمی از ۴۰۰ به  ۶۰۰ تومان  افزایش می یابد.

همچنین قیمت انواع نان غیریارانه‌ای آزدپز نیز برای نان بربری با وزن چانه ۶۰۰ گرم هزار و ۸۰۰ تومان ، لواش با چانه ۱۵۰ گرمی ۴۲۰ تومان ، نان سنگک با چانه ۶۳۰ گرم ۲ هزار تومان ، تافتون ۲۵۰ گرمی ۷۰۰ تومان تعیین شده است.

این افزایش قیمت بدون انتقاد هم نبوده و شورای شهر رشت این تذکر را داده است؛ در حالی که شاهد خرید قسطی نان و دفتری در این استان هستیم، افزایش قیمت نان قابل پذیرش نیست.

علیرضا تاج شهرستانی، نایب رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت، روز پنجشنبه از افزایش قیمت نان انتقاد کرده و افزود: در خبرها آمده ستادی تحت عنوان تنظیم با‌زار نسبت به افزایش قیمت نان اقدام نموده این در حالی است که برخی نانوایان در شهرمان دفاتر فروش نسیه دارند که این موجب نگرانی شدید بوده و افزایش قیمت آن نیز باعث شگفتی است.

وی تصریح کرده؛ بنده به عنوان نماینده مردم خواستار توضیح صریح متصدیان این امر پیرامون اعضای این کمیته و دلیل مصوبه اخیرشان هستم و نانوایان نیز از وضعیت آرد تحویلی انتقاد دارند که جمع این موضوعات مورد انتقاد اینجانب به عنوان نماینده مردم بوده و نباید چند نفر تحت عنوان مدیر و رییس بدون توجه به وضعیت بسیار بد اقتصادی مردم بتوانند با حداقل ترین تغذیه مردم بازی کرده و این چنین مردم را ناراضی سازند.

البته پیش از آنکه ابراهیم رییسی، رییس دولت سیزدهم، تاکید کند که قیمت‌گذاری کالاهایی مانند نان که هزینه تولید و نظام توزیع آن‌ها بستگی به منطقه، شهر یا اقتضائات استان دارد سراسری نباشد ، نانوایان سراسر کشور اقدام به افزایش قیمت نان به بهانه های مختلف کرده بودند و حالا به نظر می رسد با سخنان رییس جمهور و وزیر صمت این افزایش قیمت ها شکل قانونی به خود گرفته باشد.