۰ نفر

آخرین خبر از تغییر در پرداخت یارانه نقدی

۷ دی ۱۴۰۰، ۱۰:۱۰
کد خبر: 593953
آخرین خبر از تغییر در پرداخت یارانه نقدی

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر این که فقط متولی کارکنان دولت نیستیم و متولی همه مردم هستیم و باید معیشت آنها را تأمین کنیم، افزود: تلاش بر این شد به جای تخصیص ارز ترجیحی و استفاده از واسطه ها، یارانه ها را به گروه های هدف جهت دهیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، پورمحمدی، معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: ارز ترجیحی چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، مخرب و رانت زاست زیرا با این کار به تولید کالاهای خارجی کمک می کنیم و برخی از این کالاها با تغییر اندکی دوباره از کشور خارج می شود.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: اثر مهم این کار این است که رشد قیمت ها را کنترل می کند و جلوی گرانی را می گیرد.

پورمحمدی افزود: می خواهیم ارز ترجیحی را حذف کنیم و آن را در قالب یارانه به مردم دهیم، یعنی به هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان یارانه قبلی هدفمندی و حدود ۵۰ هزار تومان به عنوان یارانه معیشتی می پردازیم و در سال آینده ارز ترجیحی هر کدام از کالاها که حذف شد به این رقم یارانه ها افزوده می شود.

او با اشاره به این که کمک کالایی در دستور کار نیست، اضافه کرد: این نوع کمک زمانی انجام می شود که نتوانیم به وفور کالا را تأمین کنیم، اکنون همه موانع برای تأمین با ثبات و مطمئن کالا برداشته می شود و دولت خودش را کنار می کشد و بخش خصوصی به فراوانی می تواند این کالاها را تأمین کند.

پورمحمدی گفت: بنابراین ثبات در تأمین مستمر کالاها، یکی از اثرات این موضوع است پس یارانه را به صورت نقدی به مردم می دهیم و خودشان تشخیص می دهند آن را صرف چه کالایی کنند.

او افزود: بررسی ها نشان می دهد که اگر همه ی ارز ترجیحی حذف شود، حدود چهار و نیم درصد اثر تورمی مستقیم دارد و اثر تورمی غیرمستقیم آن دو و نیم درصد است یعنی بر روی هم، هفت درصد اثر تورمی کل دارد.

پورمحمدی اضافه کرد: اما ادامه وضع موجود و تأمین ارز از محل پایه پولی، ۲۸ درصد اثر تورمی دارد.

معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه گفت: هر کدام از ارز ترجیحی که حذف شود به ازای آن، یارانه نقدی به یارانه مردم اضافه می شود.

مشروح صحبت های معاون امور اقتصادی سازمان برنامه و بودجه را اینجا بخوانید.