۰ نفر

اختصاصی اقتصاد آنلاین؛

دستور رییس‌ جمهور برای تشکیل کارگروه پایش و احیای واحدهای تولیدی / امهال ۵ساله بدهی تولیدکنندگان با تنفس ۶ماهه در راه است

۶ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۲۵
کد خبر: 593645
دستور رییس‌ جمهور برای تشکیل کارگروه پایش و احیای واحدهای تولیدی / امهال ۵ساله بدهی تولیدکنندگان با تنفس ۶ماهه در راه است

رییس‌جمهور دستور داده تا کارگروهی با حضور وزارتخانه های مربوطه اعم از صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی برای پایش کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی و شهرک های صنعتی تشکیل و با شناسایی ظرفیت‌های موجود، برای برطرف نمودن مشکلات واحدهای تعطیل یا نیمه تعطیل گام برداشته شود.

اقتصاد آنلاین- محبوبه فکوری؛ جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور وزیر صمت و نمایندگان این وزارتخانه با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شده، مصوبات برای بخش تولید و صنعت کشور صادر شده است. 

سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور ابلاغیه‌ای که نسخه‌ای از آن به صورت اختصاصی در اختیار اقتصاد آنلاین قرار گرفته، مشروح مصوبات این جلسه را به وزرای امور اقتصادی و دارایی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، کشور، جهاد کشاورزی، نیرو، نفت، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، رییس سازمان برنامه و بودجه، معاون حقوقی رییس جمهور، رییس سازمان حفاظت محیط زیست، بانک مرکزی، سازمان ملی استاندارد و رییس اتاق بازرگانی ایران ابلاغ کرده است. 

در این جلسه، مشکلات حوزه تولید توسط دستگاههای اجرایی شناسایی و مقرر شده تا پیشنهادات عملیاتی جهت رفع مشکل ظرف دو هفته به دبیرخانه ستاد منعکس شود تا پس از جمع بندی در کمیته‌های تخصصی ستاد، پیشنهادات اصلاحی تهیه و تصویب شود. 

تهیه گزارش رعایت سهم قانونی تسهیلات تولیدی از سوی بانک‌ها 

در عین حال در این جلسه پس از ارایه گزارش دبیرخانه ستاد در خصوص تامین نقدینگی اعم از سرمایه ثابت و در گردش مورد نیاز بخش تولید، مقرر شد تا بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با همکاری حوزه معاون اول و دبیرخانه ستاد طی یکماه نسبت به برگزاری جلسه با تمامی بانک‌های عامل اقدام نموده و گزارش رعایت یا عدم رعایت سهم های قانونی اختصاص یافته توسط هر بانک برای بخش های مختلف در سال گذشته و جاری به معاون اول رییس جمهور و ستاد ارایه شود. 

همچنین قرار بر این است که متن مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص تقسیط ۵ ساله مطالبات با پیش پرداخت ۷.۵ درصد از مانده بدهی و تنفس ۶ ماهه اصلاح شده و در دستور کار اولین جلسه شورای پول و اعتبار قرار گیرد. 

بر این اساس قرار است که موسسات اعتباری در صورت تصویب شورای پول و اعتبار مکلف شوند تا بنا به درخواست مشتری و در چارچوب ضوابط و مقررات موجود، مطالبات از واحدهای تولیدی را که تمام یا بخشی از آن غیرجاری شده است، برای یکبار و حداکثر به مدت ۵ سال با اخذ میزان ۷.۵ درصد از مانده بدهی و با دوره تنفس شش ماهه امهال نمایند. 

امهال ۵ ساله بدهی تولیدکنندگان با تنفس ۶ماهه روی میز شورای پول و اعتبار

همچنین قرار است که ساز و کار اجرایی امهال موضوع این مصوبه، در چارچوب روش های امهال مقرر در دستور العمل نحوه امهال مطالبات موسسات اعتباری تعیین شود و مهلت استفاده از مزایای این مصوبه نیز تا پایان شهریورماه سال ۱۴۰۱ تعیین گردد. 

همچنین چنانچه مشتری وفق مفاد قرارداد امهال در موعد مقرر طی دوره امهال نسبت به بازپرداخت اقساط مطالبات امهالی اقدام نماید، در استعلام اعتباری از سامانه های بانک مرکزی جهت اعطای تسهیلات و یا ایجاد تعهدات، مطالبات مذکور به عنوان مطالبات امهالی گزارش شود، لیکن مشتری یادشده بابت مطالبات امهالی مشمول ممنوعیت های ناظر بر اشخاص دارای بدهی غیرجاری نمی شود. 

همچنین امهال توسط موسسه اعتباری صرفا برای مشتریانی امکان پذیر خواهد بود که به تشخیص موسسه اعتباری و بر مبنای اعتبارسنجی انجام شده، مطالبات موصوف پس از امهال در سررسید، سررسیدهای مقرر قابل وصول باشد. 

از سوی دیگر بنابر تصمیم اتخاذ شده در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، واحدهای تولیدی دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و یا وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی که از سوی کارگروههای استانی تسهیل و رفع موانع تولید معرفی شده اند نیز می توانند با شرایط تعیین شده در مصوبه کارگروه مشمول این مصوبه باشند. 

مشکل پرونده تسهیلاتی واحدهای تولیدی حل می شود

از سوی دیگر، به منظور حل مشکلات ناشی از طرح پرونده تسهیلاتی واحدهای تولیدی در تهران یا سایر شهرها در کارگروههای استانی، مقرر شد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی دو هفته و در تعامل با بانک‌های عامل پیشنهاد مشخص و عملیاتی را در این رابطه تهیه و به دبیرخانه ستاد منعکس نماید تا مبنای اقدامات کارگروههای استانی و بانک‌های عامل قرار گیرد. 

همچنین رییس جمهور دستور داده تا کارگروهی با حضور وزارتخانه های مربوطه اعم از صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی برای پایش کارخانجات و کارگاههای تولیدی و شهرک های صنعتی تشکیل شود تا برای شناسایی ظرفیتهای موجود، تعطیل یا نیمه تعطیل و برطرف نمودن مشکلات این واحدها گام بردارد. 

بر این اساس مقرر شد تا کارگروه های تسهیل و رفع موانع تولید استانها موظف شوند تا نسبت به پایش واحدها و وکارگاههای تولیدی، صنعتی و کشاورزی و شهرک های صنعتی اقدام و با شناسایی ظرفیتهای موجود، تعطیل یا نیمه تعطیل، نسبت به حل مشکلات موجود اقدام نمایند این در شرایطی است که مصوبات مورد نیاز از سوی دستگاههای ذیربط، در قالب طرح احیای بنگاه برای هر واحد تهیه و به تصویب کارگروه برسد. 

تکلیف وزارتخانه‌ها برای تدوین برنامه کمی احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل

وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی ومیراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی موظف شدند تا نسبت به تهیه برنامه ها و اهداف کمی احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل مرتبط با حوزه ماموریتی خود، به تفکیک هر استان اقدام نمایند. 

از سوی دیگر، کلیه وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی مرتبط باید نسبت به همکاری با کارگروههای استانی و اجرای مصوبات در جهت رفع موانع احیا و یا افزایش تولید آنها اقدام نمایند. 

همچنین بانک‌های عامل مکلف هستند در تعامل با کارگروههای استانی و بر اساس طرح مصوب شده در کارگروه، اقدامات مورد نیاز جهت تامین مالی طرح احیای بنگاه‌ها را انجام دهند. 

بر اساس مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، کلیه وزارتخانه ها و دستگاههای اجرایی مرتبط نسبت به کارگروههای استانی و اجرای مصوبات در جهت رفع موانع، احیا و یا افزایش تولید آنها اقدام نمایند؛ ضمن اینکه بانک‌های عامل نیز موظف هستند در تعامل با کارگروههای استانی و بر اساس طرح مصوب شده در کارگروه، اقدامات مورد نیاز جهت تامین مالی طرح احیای بنگاه‌ها را انجام دهند. 

تهیه گزارش واحدهای تحت تملک بانک‌ها از سوی بانک مرکزی 

همچنین به منظور بررسی چالش های پیش رو، واگذاری واحدهای تولیدی تحت تملک شبکه بانکی و اتخاذ تصمیم در خصوص چگونگی اجرای تصمیمات مورد نیاز با هدف تعیین تکلیف واحدها و احیای واحدهای تعطیل نیز مقرر شده تا گزارش واحدهای تحت تملک از سوی بانک مرکزی و دبیرخانه ستاد تسهیل جمع آوری و نتیجه به کارگروهی متشکل از وزیر مربوطه، بانک مرکزی، بانک عامل، نماینده اتاق بازرگانی و خانه صنعت، معدن و تجارت ارایه شود تا تصمیم گیری های لازم به عمل آید.