۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

اومیکرون و کند شدن رشد اقتصادی ایالات متحده / محرک های دولتی چه بر سر اقتصاد آورد؟

۵ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۵۸
کد خبر: 593306
اومیکرون و کند شدن رشد اقتصادی ایالات متحده  / محرک های دولتی چه بر سر اقتصاد آورد؟

با گسترش سریع سویه جدید کرونا در بخش‌هایی از آمریکا، نشانه‌ها حاکی از آن است که این کشور در حال از دست دادن قدرت اقتصادی خود است.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش وال استریت ژورنال، داده‌های سایت رزرواسیون اوپن تیبل OpenTable نشان می‌دهد تعداد افرادی که در بیرون از خانه غذا می‌خورند در هفته منتهی به ۲۲ دسامبر، نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹، حدود ۱۵ درصد کاهش یافته که نسبت به اواخر نوامبر کاهش بیشتری به ثبت رسانده است. بر اساس داده‌های STR که یک شرکت تحلیلی و داده در زمینه مهمان‌داری جهانی است، رزرو هتل‌های ایالات متحده، در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر ۵۳.۸ درصد بوده که نسبت به هفته پیش از آن کاهش داشته است. 

افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ باعث شده که بسیاری از مشاغل برای مدت کوتاهی تعطیل باشند، در مکان‌های تفریحی لغو اجراها تکرار شود و دانشگاه‌ها بار دیگر رویه برگزاری کلاس‌ها را به آنلاین تغییر دهند و همچنین برخی از ادارات برنامه‌های بازگشایی خود را یا به تاخیر انداخته و یا معکوس کنند.

آنتا مارکوفسکا اقتصاددان ارشد جفریز Jefferies LLC در این باره می‌گوید: ما هنوز در مسیر مصرف بسیار بالا در سه ماهه چهارم هستیم با این وجود اکنون می‌بینیم که این شتاب مصرف گرایی در حال محو شدن است.

با این حال، نرخ پایین بیکاری، افزایش میزان پس‌اندازهای قابل توجه و افزایش سریع دستمزدها به آمریکایی‌ها اجازه داده تا نسبت به قبل بیشتر هزینه کنند. بسیاری نیز پس از نزدیک به دو سال تحمل پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی مشتاق حضور در بیرون از خانه و جمع شدن در کنار خانواده و دوستان هستند. بر همین اساس در ده روزه منتهی به ۲۲ دسامبر، تعداد مسافرانی که از پست‌های بازرسی اداره امنیت حمل و نقل عبور کرده‌اند، بیش از دو برابر تعداد مسافرانی بوده که در مدت مشابه سال ۲۰۲۰ پرواز داشته‌اند؛ اگرچه این میزان هنوز هم کمتر از سطح سال ۲۰۱۹ بوده است.

کارفرمایان در بازار کار فشرده تلاش دارند تا کارکنان خود را حفظ کنند. وزارت کار آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد که مطالبات بیمه بیکاری و وکالتنامه اخراج کارکنان در هفته منتهی به ۱۸ دسامبر  بدون تغییر در رقم ۲۰۵ هزار نفر باقی مانده است. با وجود افزایش نگرانی‌ها در مورد شیوع سویه اومیکرون، ادعاهای بیکاری در پایین‌ترین سطح خود در بیش از نیم قرن اخیر هستند.

بر این اساس وزارت بازرگانی آمریکا هم روز پنجشنبه گزارش داد مصرف کنندگان در ماه گذشته، هزینه‌های خود را ۰.۶ درصد افزایش دادند که کاهش قابل توجهی نسبت به رشد ۱.۴ درصدی ماه اکتبر نشان می‌دهد. اقتصاددانان بخشی از کاهش ماه نوامبر را به دلیل تغییر رفتار خرید مردم پیش از تعطیلات و همچنین ناشی از کمبودهای احتمالی به دلیل مشکلات زنجیره تامین می‌دانند. 

در حال حاضر، اقتصاددانان انتظار دارند که نوع بسیار مسری اومیکرون، باعث ایجاد یک تکانه ملایم کوتاه مدت برای هزینه‌ها و رشد اقتصادی شود، چرا که بار دیگر برخی از مردم را مجبور به ماندن در خانه خواهد کرد.

بسیاری از اقتصاددانان پیش بینی خود را برای رشد اقتصادی اوایل سال ۲۰۲۲ به دلیل نگرانی‌های فزاینده از آخرین آمار ابتلا به کرونا کاهش داده‌اند. شرکت پیش‌بینی آکسفورد اکونومیکس اکنون انتظار دارد که تولید ناخالص داخلی ایالات متحده با نرخ سالانه ۲.۵ درصد در سه ماهه اول رشد کند که کمتر از برآورد نخستین با نرخ رشد ۳.۴ درصدی است.

اقتصاددانان نومورا پیش بینی‌های تولید ناخالص داخلی را برای سه ماهه کنونی سال جاری و سه ماهه نخست ۲۰۲۲ کاهش داده‌اند که تا حدودی منعکس کننده پیش‌بینی‌های مربوط به مخارج مصرف کننده کمتر ناشی از شیوع اومیکرون است. با این وجود انتظار می‌رود که رشد اقتصادی در نیمه دوم سال آینده افزایش یابد، چرا که اختلالات زنجیره تامین ناشی از شیوع دوباره همه‌گیری کاهش می‌یابد و سرمایه گذاری‌های متوقف شده بار دیگر جریان می‌یابد.

اگرچه به نظر می‌رسد هر موج از افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ نسبت به موج قبلی آسیب اقتصادی کمتری داشته باشد اما برخی از اقتصاددانان بر این باورند که اومیکرون تهدیدهای مختلفی را ایجاد می‌کند. 

به عنوان مثال اومیکرون نسبت به دیگر موج‌های کرونا بیش از پیش شمال شرق آمریکا را هدف قرار داده است. خانم مارکوفسکا از جفریز در این باره معتقد است: مشاغل در منطقه، تمایل بیشتری به اعمال محدودیت برای کنترل ویروس کرونا نسبت به سایر مناطق این کشور دارند.

مارکوفسکا همچنین بیان کرد: اقتصاد نسبت به اوایل همه‌گیری اکنون در روند بازگشایی قرار دارد، این بدان معناست که اومیکرون به جای تاخیر در بازگشایی مشاغل،‌ پتانسیل بازگشایی معکوس را دارد. ممکن است حضور در دفاتر به دلیل شیوع اومیکرون کاهش یابد که در نتیجه آن تقاضا برای خدماتی همچون کافه تریا کاهش خواهد یافت.

جف زاکر رییس شبکه خبری سی‌ان‌ان روز شنبه به کارکنان خود اعلام کرد که این شبکه تلویزیونی در حال بستن تمام دفاتر خود به استثنای افرادی است که برای انجام وظایف خود نیاز قطعی به حضور فیزیکی دارند. شرکت اوبر، فورد موتور تکنولوژی و گوگل آلفابت هم اخیرا بازگشت کارکنان خود را به دفاتر با تاخیر انجام داده‌اند.

کافه‌های نیویورک و نشویل به دلیل شیوع سویه اومیکرون در میان کارکنان خود، تعطیلی موقتی اعلام کرده‌اند. موزه‌ای در دانشگاه ایلینویز در شیکاگو اعلام کرد که درهای خود را برای بیش از یک ماه می‌بندد و تنها تورهای مجازی را در بحبوحه گسترش سریع سویه اومیکرون خواهد پذیرفت.

برخی از محبوب‌ترین نمایش‌های برادوی از جمله «همیلتون»‌ و «شیرشاه» اجرای خود را تا کریسمس لغو کردند. دانشگاه هاروارد اعلام کرد که ترم زمستانی را به مدت سه هفته به صورت آنلاین برگزار خواهد کرد تا تراکم در محوطه دانشگاه کاهش یابد. اومیکرون همچنین برخی از کارگران مبتلا را برای مدتی خانه نشین خواهد کرد. این موضوع می‌تواند توانایی کارخانه‌ها را برای عرضه کالا محدود کند. کمبود محصول مانع اصلی توانایی مصرف کنندگان در کاهش هزینه‌ها بوده است. 

اندور هولنهورست اقتصاددان ارشد ایالات متحده در شرکت گروه سیتی در این باره می‌گوید: این بدان معنا نیست که تقاضا برای کالا کم است و این در واقعی یکی از شگفتی‌های سال ۲۰۲۱ بود. این مساله به زنجیره تامین بازمی‌گردد و شما نمی‌توانید کالای مورد نیاز خود را تامین کنید.

کمبود کالاهای موجود می‌تواند تورم را افزایش دهد. وزارت بازرگانی روز پنجشنبه اعلام کرد: شاخص قیمت مخارج مصرف شخصی که شاخص تورم فدرال رزرو است، در ماه نوامبر نسبت به سال قبل ۵.۷ درصد افزایش یافت که سریع‌ترین افزایش از سال ۱۹۸۲ تاکنون است. به اصطلاح قیمت‌های اصلی که به استثنای اقلام مواد غذایی و انرژی محاسبه می‌شود، در ماه نوامبر سالانه ۴.۷ درصد افزایش یافت که بالاترین میزان از سال ۱۹۸۹ تاکنون است. 

این بدان معناست که پس از تعدیل تورم، هزینه‌های مصرف کننده در ماه نوامبر نسبت به اکتبر بدون تغییر باقی ماند و درآمد شخصی پس از کسر مالیات ۰.۲ درصد کاهش یافت.

تاکنون به نظر نمی‌رسد افزایش سریع هزینه‌ها اشتهای مصرف کنندگان را برای خرج کردن از مسیر خود خارج کند، اگرچه برخی از افراد نگران دورنمای بلندمدت تورم هستند.

دیوید اسگوئرا ۳۵ ساله اهل فینیکس می‌گوید: در این مدت شاهد افزایش سریع قیمت‌ها بوده‌ایم. خدمات نظافت حیوانات خانگی – از جمله حمام و کوتاه کردن ناخن – از ۶۰ دلار در سال گذشته به ۸۰ دلار رسیده است. همچنین نان کروسانت در بازار کشاورزان در سال جاری تقریبا ۶ دلار به فروش می‌رسد در حالی که سال گذشته ۴ دلار قیمت آن بوده است. 

افزایش دستمزد مهندسان زنجیره تامین اما در سال جاری کمتر از نرخ تورم بوده است. به همین دلیل اسگوئرا عادات خرج کردن خود را تنظیم کرده است. به عنوان مثال خرید مبلمان از بازار کالاهای دست دوم و یا کمتر کردن میزان خرید کفش و لباس از جمله مسائلی است که برای کنترل هزینه‌ها در نظر گرفته است.

اسگوئرا بیش از حد نگران توانایی خود در تامین مایحتاج روزانه در کوتاه مدت نیست. با این حال از این مساله نگران است که آیا این دوره تورم ادامه خواهد یافت یا خیر؟ وی می‌گوید: نگرانی من بیشتر در بلندمدت است، که این موضوع چه تاثیری بر آینده مالی من خواهد داشت؟ آیا تورم به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد؟

کاهش محرک‌های مالی دولتی نیز می‌تواند بر برخی از خطوط مسیر رشد اقتصادی تاثیر بگذارد. پس از شیوع بیماری همه‌گیر در بهار سال ۲۰۲۰، دولت فدرال با افزایش مزایای بیکاری تا ۶۰۰ دلار اضافه در هفته، چندین دوره بررسی محرک و افزایش اعتبار مالیاتی کودکان در سال ۲۰۲۱ به میزان ۱۶۰۰ دلار برای هر کودک پاسخ داد.

آمریکایی‌ها اکنون در انبوهی از پول نقد غوطه‌ورند که در نتیجه محرک‌های دولتی جمع‌آوری کرده‌اند. از آنجایی که احتمالا پس‌انداز افراد به پایان رسیده، برخی از آنها ممکن است دوباره وارد بازار کار شوند و در پر کردن فرصت‌های شغلی مشاغل سهمی ایفا کرده و نیازهای تولید را برآورده کنند. با سهم بسیار کمتری از درآمد کارگران ناشی از مخارج محرک دولت، رشد دستمزدها در ماه‌های آینده به منبع مهمتری برای قدرت هزینه تبدیل خواهد شد.