۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش ۲۵درصدی درآمد خودروسازان لوکس / کاهش تولید در مقابل افزایش تقاضا

۵ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۴۲
کد خبر: 593297
افزایش ۲۵درصدی درآمد خودروسازان لوکس / کاهش تولید در مقابل افزایش تقاضا

خودروسازان آلمانی با کاهش تولید خود، از افزایش بی سابقه قیمت در مدل های لوکس استقبال می‌کنند، محدودیت های عرضه و افزایش تقاضا قیمت آئودی، بی ام دبلیو و مرسدس را افزایش می دهد.

اقتصاد آنلاین – پرهام کریمی؛ درآمد حاصل از تولید هر خودرو در بی ام دبلیو، آئودی و مرسدس بنز در مقایسه با سال ۲۰۱۹( قبل از همه گیری) به طور متوسط  ۲۵ درصد افزایش یافته است.

تولیدکنندگان  ممتاز خودروهای آلمانی در سال ۲۰۲۱ به دلیل کمبود نیمه ‌رساناها و مواد اولیه، عرضه خودرو به بازارهای بزرگ را محدود کرده اند، درست زمانی که تقاضای مصرف‌کننده افزایش یافته است، همین امر سبب افزایش قیمت بی سابقه خودرو شده است.

تحلیل انجام شده توسط بانک استیفل (Stifel Bank) برای فایننشال تایمز نشان می دهد که درآمد حاصل از تولید هر خودرو در بی ام دبلیو، آئودی و مرسدس بنز در مقایسه با قبل از همه گیری کرونا تقریباً ۲۵ درصد افزایش داشته است.

این افزایش به دلیل معکوس شدن یک قانون و روند طولانی چند دهه است که در آن کارخانه های خودروسازی، خودروهای بیشتری نسبت به فروش خود تولید می کردند. پس از آن، خودروسازان تخفیف‌ها و مزایای بالاتری ارائه می کردند تا خودروهای مازاد را به فروش و پیش فروش برسانند تا به اهداف حجم فروش در مهلت‌های مشخص شده برسد.

از سال ۲۰۱۹، زمانی که اقتصاد جهانی به دلیل همه گیری کرونا تضعیف شد و همچنین کاهش تولید خودروسازان نسبت به ظرفیت فروش آنها، این شکاف عرضه و تقاضا در سال جاری به ۴ میلیون خودرو افزایش پیدا کرده است. اگرچه در  بحران مالی سال ۲۰۰۹ کسری مشابهی وجود داشت، اما این کسری در چند دهه اخیر غیرعادی است.

دانیل شوارتز، تحلیلگر استیفل در این باره گفت: ما به مدت سه سال شاهد کاهش موجودی انبارهای خودرو بودیم که ناشی از عرضه محدود توسط کارخانه های خودروسازی است. که این اتفاق در چند دهه اخیر بی سابقه است.

در نتیجه این اتفاقات، درآمد مرسدس بنز از تقریباً ۳۸۰۰۰ یورو به ازای هر خودرو در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۵۴۰۰۰ یورو در سال ۲۰۲۱ تا پایان سه ماهه سوم افزایش یافته است، در حالی که طبق محاسبات استیفل درآمد مشابه  آئودی از بیش از ۴۶۰۰۰ یورو به تقریباً ۵۷۵۰۰ یورو افزایش یافته است. 

4

(پیشی گرفتن سود خودروهای لوکس از سطوح پیش از همه‌گیری) 

بی ام ‌دبلیو که بحران تراشه‌ها را بهتر از همتایان خود مدیریت کرده و تولید کمتری را از دست داده است، رشد قیمت معقول تری را تجربه کرده و از کمی بیش از ۳۶۰۰۰ یورو برای هر خودرو در سال ۲۰۱۹ به بیش از ۳۸۰۰۰ یورو در سال ۲۰۲۱ تا پایان سه ماهه سوم رسیده است.

بخش عمده ای از این افزایش توسط تولیدکنندگانی که تولید مدل های سودآورتر را در اولویت قرار داده اند، به وجود آمده است.

به عنوان مثال، فروش مرسدس در سه ماهه منتهی به پایان سپتامبر، ۳۰ درصد کاهش یافته است، اما درآمدها فقط ۱ درصد کاهش داشته است.

تجزیه و تحلیل استیفل نشان می دهد که تنها در یک سه ماهه، درآمد مرسدس قبل از بهره و مالیات تنها با قیمت گذاری بهتر و با قرار دادن تراشه های موجود در خودروهایی با قیمت بالاتر و سود بالاتر، ۱.۴ میلیارد یورو افزایش یافته است.

با توجه سرمایه گذاران به این تغییر، مدیران اجرایی می گویند حتی زمانی که محدودیت های عرضه کاهش یابد، این استراتژی فروش را ادامه خواهند داد.

اولا کالنیوس، رئیس مرسدس، در این ماه به فایننشال تایمز گفت: هیچ فشاری برای افزایش حجم تولید وجود ندارد. در حالی که هارالد ویلهلم، مدیر ارشد مالی، در نظر دارد که "روی جایی که پول هست" تمرکز کند.

کالنیوس افزود: «این استراتژی مهم که در بخش‌هایی از بازار که در آن هستیم به سمت پایین نگاه نکنیم، بلکه به سمت بالا نگاه کنیم، ادامه خواهد داشت».

افزایش بی سابقه قیمت خودروهای دست دوم نیز به تولیدکنندگان خودروهای لوکس کمک کرد. این نه تنها خرید خودروهای جدید را جذاب‌تر کرده است، بلکه ترازنامه قدرت مالی سازندگان ممتاز را که کسب‌وکارهای لیزینگ های بزرگ را اداره می‌کنند، تقویت کرده است.

شوارتز گفت: خودروها پس از  ۱۲-۳۶ ماه [به سازنده] بازگردانده می شوند در حالی که قیمت فروش بالاتری نسبت به آنچه تصور می شد دارند.

وی افزود: در کوتاه مدت، کمبود خودروهای جدید امروز باعث می شود خودروهای کارکرده حداقل تا دو سال آینده کمیاب شوند. این امر موجب افزایش قیمت خودروهای نو نیز می شود.