۰ نفر

وزیر ارتباطات؛

طرح صیانت باید اجرا شود / فیلترینگ در تمام دنیا وجود دارد

۲۷ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۱۸
کد خبر: 590861
طرح صیانت باید اجرا شود /  فیلترینگ در تمام دنیا وجود دارد

عیسی زارع‌ پور گفت: پنجره واحد خدمات الکترونیکی در تمام دستگاه ها ایجاد می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، وزیر ارتباطات با بیان اینکه پنجره واحد خدمات الکترونیکی در تمام دستگاه ها ایجاد می شود افزود:  در قدم اول حداقل ۳۰ درصد خدمات در این پنجره واحد انجام می شود.

زارع پور ادامه داد: تا پایان سال با مشارکت همه دستگاه ها این پنجره ها در پنجره ملی خدمات ملی الکترونیک که در وزارت ارتباطات راه اندازی می شود تجمیع خواهند شد.  از نتایج راه اندازی این پنجره ها یکبار احراز  هویت، حذف امضاهای طلایی، از بین رفتن زمینه فساد، صرفه جویی در منابع و زمان است.

وی با تاکید بر اینکه سال‌هاست در کشور بحث تحقق دولت الکترونیکی به‌عنوان یک پروژه بزرگ و ملی دنبال می‌شود، افزود: به رغم سال‌ها اجرای این طرح پیشرفت مناسبی نداشته‌ایم و شاید این پروژه ۴۰ درصد پیشرفت داشته است که آن نیز جزایره ای بوده است. یعنی هر دستگاهی برای خود یک یا چند سامانه راه انداخته و مردم مجبورند برای هر کدام جداگانه احراز هویت کنند.

زارع پور  با یادآوری اینکه پنجره واحد خدمات هر دستگاهی در لایحه پیشنهادی دولت مورد توجه قرار گرفته است، افزود: در تبصره ۷ لایحه بودجه آمده است که همه دستگاه‌ها مکلف هستند ظرف مدت مشخص، پنجره واحد خدمات الکترونیکی خود را راه‌اندازی کنند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات خود را در سال اول از طریق این پنجره واحد ارائه دهند و در گام بعد همه این خدمات را در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهند تا روی پنجره واحد ملی خدمات قرار گیرد.

 افزایش ۲۰ ترابیتی به ظرفیت شبکه 

وی در پاسخ به انتقادات نسبت به سرعت اینترنت در کشور، گفت: قول دارم که در توسعه اینترنت ثابت به شدت عقب افتاده ایم و در اینترنت ثابت رتبه ۱۴۲ را در بین ۱۸۰ کشور داریم، اما مشکل ما شبکه زیرساخت نیست چراکه هم اکنون ۳۴ میلیون ترابیت ظرفیت شبکه ارتباطی کشور است و کوتاه مدت تا سال ۱۴۰۱، ۲۰ ترابیت یعنی ۷۰ درصد به ظرفیت فعلی این شبکه اضافه خواهد شد. 

وی ادامه داد: در بلند مدت نیز موضوع توسعه شبکه دسترسی فیبر نوری را دنبال خواهیم کرد، ضمن اینکه ماموریت ویژه به رگولاتوری داده ایم که موضوع سرعت و کیفیت اینترنت را دنبال کند. در همین راستا رگولاتوری نیز هر هفته جلساتی با مدیران عامل اپراتورها داشته و در حال استخراج نقاط چالش برانگیز و مشکلات برای حل کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت مسائل مربوط به اینترنت است.

وزیر ارتباطات ابراز امیدواری کرد با واگذاری فرکانس های ۲۳۰۰ و ۲۴۰۰ به اپراتورها و فعال شدن این ظرفیت فرکانسی شاهد افزایش سرعت و کیفیت اینترنت باشیم.

زارع پور با اشاره به مشکلاتی اپراتورها برای نصب آنتن های BTS با شهرداری ها، افزود: موانعی برای تامین تجهیزات دارند که آنها را پیگیری می کنیم. همچنین یکی از ماموریت هایی که به رگولاتوری داده ایم فراهم کردن زیرساخت ها برای استفاده از فناوری های جدید مانند ۴ G است. در این زمینه باید قوانین و مقررات تهیه شود.

تایید افزایش هزینه اینترنت

وی درباره افزایش تعرفه اینترنت نیز اظهار کرد: بخش خصوصی دنبال افزایش تعرفه است، اما بنده مخالفت کردم و معتقدم که تعرفه باید به تدریج و پلکانی اصلاح شود تا بتوان توسعه داد، پس بر مبنای افزایش یکباره نیست بلکه افزایش تدریجی را خواهیم داشت.

وی گفت: باید درآمد و هزینه ها با هم بخواند تا شبکه توسعه پیدا کند. اگر زیرساخت ها توسعه نیابد دو سال دیگر در تهران نمی‌توان حتی با تلفن همراه صحبت کرد.

وزیر ارتباطات بیان کرد: بدون اجازه کمیسیون تنظیم مقررات و‌ ستاد تنظیم بازار، کسی اجازه افزایش قیمت تعرفه های اینترنتی را ندارد. کیفیت اپراتورهای مختلف را به طور مستند اطلاع رسانی می‌کنیم تا مردم وضعیت آنها را بدانند. اعمال فیلترینگ و محدودیت در تمام دنیا وجود دارد و حتما برای سالم سازی فضای مجازی لازم است. 

او ادامه داد: طرح صیانت باید اتفاق بیفتد، چون فضای مجازی به محل زیست مردم تبدیل شده و اگر قاعده مند نباشد ما به عنوان حاکمیت نمی‌توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم و لازمه آن شفاف سازی است. هر پلتفرم خارجی که قوانین و الزامات ما را بپذیرد امکان فعالیت در کشور ما را دارد.

سال آینده قطب منطقه در ارسال ماهواره به لایه لئو می‌شویم

وی درباره برنامه‌های دولت سیزدهم در حوزه فضایی اظهار کرد: در ۸ سال اخیر توجه کمتری به این حوزه شده است، در گذشته سرمایه‌گذاری در این حوزه ۲۵۰ میلیون دلار بود، اما در سال‌های اخیر میزان آن به یک دهم رسیده است.

زارع‌پور افزود: با این حال هم‌اکنون ۱۰ کشور امکان پرتاب ماهواره با پرتابگر را دارند و کشور ما یکی از این کشورها است 

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه در حال حاضر توان ما رسیدن به لایه لئو است، گفت: اما برنامه ما شتاب دادن به اقدامات برای رساندم خود به لایه ژئو است. در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبار در زمینه فضایی ۵ برابر شده است. سال بعد، برای کشور ما سال ورود ما به لایه لئو است. در سال آینده قطب پرتاب ماهواره به لایه لئو خواهیم شد. ماهواره های متعددی آماده برای ارسال به این لایه است.

وی با بیان اینکه تشکیل شورای عالی فضایی بعد از ۱۰ سال با هدف توسعه در این صنعت انجام گرفته است، گفت: برنامه ۱۰ ساله راهبرد فناوری فضایی کشور تا پایان سال تصویب می‌شود و ما امیدواریم که به ریل شتابان توسعه صنعت فضایی برگردیم و پرتاب ماهواره، نقطه شروع این کار است.

 زارع‌پور همچنین درباره سوالی مبنی بر دلیل محرمانگی طرح صیانت پیشنهادی وزارت ارتباطات اظهار کرد: ما به آن دلیل مهر محرمانه زدیم که نگران این بودیم حاشیه بر متن غلبه پیدا کند. مردم را نامحرم نمی‌دانیم فقط معتقدیم، قبل از پذیرش مرجع تخصصی، گذاشتن آن در میز عمومی موجب هجمه می‌شد. رسانه‌ای کردن موجب می‌شد به اصل طرح پیشنهادی، صدمه زده شود.  در صورت صلاح‌دید، کمیسیون مربوطه در مجلس می‌تواند آن را منتشر کند. 

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر موضع وزارت ارتباطات در قبال فیلترینگ، گفت: در همه جای دنیا اعمال محدودیت برای برخی سرویس‌ها وجود دارد و خطوط قرمز در این زمینه عمال می‌شود. در مصوبه های بین المللی نیز خطوط قرمز تکلیف می‌شود و همه کشورها باید نسبت به این محتواها حساس باشند. 

زارع پور با تاکید بر اینکه موضع گیری در قبال فیلترینگ، صفر و یک نیست، افزود: تمامی کشورها برای سالم‌سازی فضای مجازی، اعمال محدودیت را پذیرفته‌اند، اما در هر کشور متفاوت است.

وی تصریح کرد: فضای مجازی به محل زیست مردم تبدیل شده و اگر قاعده مند نباشد ما به عنوان حاکمیت نمی‌توانیم از حقوق مردم دفاع کنیم و لازمه آن شفاف سازی است. هر پلتفرم خارجی که قوانین و الزامات ما را بپذیرد امکان فعالیت در کشور ما را دارد. 

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در حوزه فضای مجازی هر سال یک قانون جدید تصویب می‌شود، گفت: ما هم برای استفاده حداکثری باید این فضا را ساماندهی کنیم. البته ما به مجلس اعلام کردیم که این طرح صیانت باید بهبود و ارتقاء یابد. 

زارع پور با بیان اینکه هر پلتفرم خارجی که قوانین و الزامات ما را بپذیرد امکان فعالیت در کشور ما را دارد، اظهار کرد: نظر ما در مورد طرح حمایت از حقوق کاربران نیز این است که پلتفرم‌های خارجی باید الزامات ما را بپذیرند، چرا که پلتفرم‌ها در صورت نبود قواعد و ضابطه، باعث خلع سلاح دولت‌ها می‌شوند و نمی‌توان حقوق مردم را از طریق آنها استیفا کرد.