۰ نفر

باقری پیش از ترک وین؛

طرف اروپایی از برخی پیشنهادات ما چندان رضایت نداشت / منتظر پاسخ مستند هستیم

۱۲ آذر ۱۴۰۰، ۲۱:۲۴
کد خبر: 586605
طرف اروپایی از برخی پیشنهادات ما چندان رضایت نداشت / منتظر پاسخ مستند هستیم

رییس هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: دیدگاه‌های ایران را به صورت مستند و مستدل در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم و طبیعی است این مبنایی برای مذاکره می‌شود و طرف مقابل باید پاسخ مستند به این پیشنهادها ارائه کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان پیش از ترک وین در فرودگاه در گفت‌وگو با خبرنگاران ایرانی گفت: در این دور از گفت‌وگوها، ایران با ترکیب یک هیات جدید و با حضور افراد متخصص و مسئول در موضوعات اقتصادی، مالی و بانکی وارد گفت‌وگوها شد و این نشان دهنده عزم جدی طرف ایرانی برای ورود به مذاکرات با هدف دستیابی به توافق بود و این نکته تاثیر خود را بر طرف مقابل گذاشت و برخی از آنها اذعان کردند این ترکیب هیات نشان دهنده عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای ورود به مذاکرات است.

وی ادامه داد: در پرتو دولت و تیم جدید مذاکراتی دیدگاه هایش را در دو زمینه، یکی موضوع لغو تحریمهای ظالمانه و غیرقانونی و همچنین موضوع هسته ای، دیدگاه های ایران را به صورت مستند و مستدل در قالب دو سند به طرف مقابل ارائه کردیم و طبیعی است این مبنایی برای مذاکره می‌شود و طرف مقابل باید پاسخ مستند به این پیشنهادها ارائه کند. بر این اساس، آنها پیشنهاد کردند که گفت‌وگوها برای چند روز متوقف شود و آنها به پایتخت ها بروند و پس از دریافت دستورالعمل ها برای ارائه پاسخ مستدل و مستند به جمهوری اسلامی ایران مجدد به وین بازگردند.

این دیپلمات ارشد ایرانی اظهار کرد: ما تصریح کردیم که ایران آمادگی دارد گفتگوها را در همین زمان ادامه دهد اما چون آنها درخواست کردند موافقت کردیم تا برای هفته ای که در پیش داریم برگردیم و آنها نیز پاسخ هایشان را آماده کنند.

وی گفت که دور بعدی هفته آینده است و روزش مشخص شده اما توافق شد فعلا گفته نشود.

رییس هیات مذاکره کننده ایران در پاسخ به این که برخی دیپلمات های اروپایی گفته اند که پیشنهادهای ایران غیرقابل قبول و تندروانه است گفت: اینکه طرف های اروپایی خیلی درباره برخی از پیشنهاد های ما رضایت نداشتند درست است، اما اینها بر اساس مبانی مشترک میان دو طرف تنظیم شده و اعتراضی به اینکه اینها نامربوط هستند نداشتند و گفتند که با دیدگاه های ما مطابقت ندارد.

وی افزود: من هم گفتم این طبیعی است ما قرار نیست در مذاکرات چیزهایی بگوییم که مطابق دیدگاه های شما باشد، ما مطالبی می گوییم مطابق دیدگاه های خودمان اما نکته این است که اینها بر اساس یک مبنایی است که مورد قبول طرف های مقابل هم هست و هیچ یک از طرف های اروپایی ادعا نمی‌کرد که پیشنهادات مبانی حقوقی و قانونی که مورد قبول دو طرف باشد، ندارد.

وی در پاسخ به اینکه اگر طرف های اروپایی و دیگران پیش نویس جدید ارائه کنند چه می شود؟ گفت: اشکالی ندارد. آنها پیش نویس دهند اما شرطش این است که باید مبتنی بر مبانی مشترک باشد وگرنه پیشنهادی برای رسیدن به توافق نیست. 

باقری در پاسخ به این که برای اولین بار در مذاکرات وین حاضر شدید با یک تیم جدید، فضای مذاکرات را چطور دیدید؟ اظهار کرد: ما در طول سال‌های گذشته تیم های مختلف مذاکراتی داشتیم که از افراد مختلفی تشکیل شده بود. اما از ویژگی های این تیم فعلی  این بود که از همه ظرفیت های ملی که در تیم های گذشته بوده در این تیم استفاده شد و یک تیم اجماعی است. با این که نگاه مشخصی دولت در عرصه سیاست خارجی دارد اما این اراده را نشان داد که نگاه جدی به استفاده از همه ظرفیت های ملی دارد. 

وی درباره فضای حاکم بر مذاکرات نیز گفت: دیدگاه های طرف های مقابل و ما در بسیاری موارد با هم منطبق بود و در برخی موارد منطبق نبود. مهم این بود که طرف‌ها دیدگاه هایشان را با صراحت بیان می کردند اما در فضایی دوستانه گفت‌وگوها برگزار شد.