۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین بررسی شد؛

محرک های منفی این روزهای بازار سرمایه / برچیده شدن سایه مفت بری انرژی از سر صنایع

۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۳
کد خبر: 586094
محرک های منفی این روزهای بازار سرمایه / برچیده شدن سایه مفت بری انرژی از سر صنایع

شاخص کل بورس تهران در حالی معاملات این هفته را به پایان رساند که نسبت به هفته گذشته، بازدهی منفی پنج درصدی ثبت کرده است. ارزش پایین معاملات امروز، مجددا کاهشی و کمتر از سه هزار میلیارد تومان بود.

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ در چنین وضعیتی، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که نبود نقدینگی کافی در بازار، رکودی پایدار و سنگین را برای بازار رقم زده است. از طرفی سهامداران، نسبت به کلیت بازار نامطمئن بوده و تا زمانی که شفاف‌سازی نشود، اعتماد سهامداران، باز نخواهد گشت.

احسان خاتونی، کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره به حواشی اخیر بازار، تحلیلی از روند معاملات امروز ارائه داد و گفت: بازار سهام تحت تاثیر عواملی مانند برجام، بودجه ۱۴۰۱ و جزئیاتی که در بودجه ۱۴۰۱ درمورد افزایش نرخ گاز صنایع به‌ویژه فولادی‌ها وجود دارد، قرار گرفته است.

WhatsApp Image 2021-12-01 at 15.57.30

وی افزود: پیرامون افزایش نرخ گاز صنایع میتوان گفت با این اقدام، سایه مفت‌بری انرژی از سر صنایع، به خصوص فولادی‌ها برداشته شود. همچنین این رویه، قیمتگذاری دستوری در محصولات تولیدی را متوقف خواهد کرد. به دنبال آن، طبق ادعاهای مطرح شده قرار است نرخ پایه فروش محصولات فولادی‌ها تغییر کند. این اتفاق، افزایش نرخ گاز صنایع را پوشش داده و حتی موجب بازدهی بیشتر صنایع می‌شود.

خاتونی برخلاف جو غالب بر بازار، افزایش نرخ گاز صنایع را اقدامی موثر دانست و گفت: برخلاف باورهای رایج، مزایای این اقدام از معایب آن بیشتر است و درنهایت موجبات سودآوری صنایع را فراهم خواهد آورد. اما از طرفی قطعی گاز صنایع، فعالیت صنایع را مختل و  معاملات سهامداران را چالش برانگیز کرده است.