۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین بررسی شد؛

سرانجام برجام چه خواهد شد؟ / توصیه خرید صنایع دی پی اس و صادرات ‌محور

۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۴۷
کد خبر: 585957
سرانجام برجام چه خواهد شد؟ / توصیه خرید صنایع دی پی اس و صادرات ‌محور

تا سرانجام برجام مشخص نشده و نرخ بهره اوراق اصلاح نشود، اوضاع تیره و تاریک ایران بهبود نخواهد یافت.

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛  روند نوسانی معاملات، همچنان ادامه دارد و دنبال آن، شاخص کل در آینده‌ای نامشخص و تحت تاثیر مذاکرات برجام در بلاتکلیفی به‌‌سر می‌برد.

قاسم صادقی، کارشناس و فعال بازار سرمایه، با بررسی روند معاملات به اقتصادآنلاین گفت: معاملات روز گذشته در حالی به پایان رسید که شاخص کل، حدود هفت هزار واحد سقوط کرد و میتوان گفت بیشتر نمادهای بازار سرخپوش شدند. روز گذشته نیز همچون روزهای دیگر، نرخ دلار دچار تلاطم بود و نرخ‌های متفاوتی برای آن اعلام شد. 

وی افزود: این شرایط موجب شده تا ذهنیتی پیش آید که در نمادهای دلار محور به‌خصوص پتروشیمی‌ها، فشار فروش ایجاد شود. از طرفی برخی با امید به توافق برجام، در انتظار کاهش نرخ دلار و به دنبال سقوط قیمت سهم‌های دلار محور هستند. اما آیا توافقی در راه است؟

صادقی تصریح کرد: از سوی دیگر، نقدینگی کافی در بازار وجود نداشته و ارزش معاملات به شدت پایین است. تا زمانی که ارزش معاملات به بیش از هفت الی هشت هزار میلیارد تومان نرسد، نمی‌توان شرایط خوبی را برای بازار متصور شد. همچنین شاخص کل در محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۳۰هزار واحدی قرار گرفته و به نظر می‌رسد در این محدوده، با افزایش تقاضا همراه شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: احتمال توافق برجام، بعید است و نرخ‌های بالاتری را برای دلار می‌توان متصور شد. 

صادقی با تاکید بر ارزندگی بازار و پایین بودن قیمتها گفت: ارزندگی بازار، برای سهامداران کافی نیست. بلکه باید ذهنیت مثبتی به بازار شکل بگیرد و اعتماد سهامداران بازگردد. به دنبال آن، نقدینگی به بازار وارد شده و اوضاع بهبود خواهد یافت.