۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

برای مصرف نفت خام در داخل ۲۵میلیارد دلار پول نیاز است

۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۲
کد خبر: 585948
برای مصرف نفت خام در داخل ۲۵میلیارد دلار پول نیاز است

برای مصرف کامل نفت خام و میعانات گازی صادراتی در داخل کشور در صنعت پتروپالایشگاه و پالایشگاه نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵ میلیارد دلاری است

اقتصادآنلاین - شادی همایونی؛ به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس این حجم سرمایه‌گذاری با میزان پول ورودی به این صنعت در سال‌های اخیر تناسب ندارد و انجام کامل طرح‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است.

با فرض شرایط غیرتحریمی کشور ما قادر است تا تقریبا حدود ۲ میلیون بشکه در روز نفت خام و میعانات گازی صادر کند. اما برای مصرف این میزان مواد خام صادراتی در پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌های داخل کشور، هزینه‌های هنگفت سرمایه‌گذاری نیاز است. 

در صورت مصرف ۲ میلیون بشکه در روز نفت خام یا میعانات گازی در پالایشگاه‌های جدید نیاز به سرمایه‌گذاری حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلاری است و در صورت احداث واحدهای پتروپالایشگاهی بسته به نوع فرآیند مورد استفاده، حجم سرمایه‌گذاری بین بازه ۳۳ تا ۶۳ میلیارد دلار خواهد بود.

نفت مصرف

برآورد هزینه سرمایه‌گذاری در ۲ رویکرد توسعه پالایشگاه و پتروپالایشگاه

پس از تصویب آیین نامه قانون «حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی» در هیات وزیران و فراخوان عمومی وزارت نفت و بررسی طرح‌های پیشنهادی برای احداث واحدهای پالایشی و پتروپالایشی، درنهایت ۷ طرح احداث پالایشگاه شامل ۴ طرح احداث پالایشگاه نفت خام به ظرفیت ۱۰۲۰ هزار بشکه در روز با هزینه سرمایه‌گذاری ۱۹.۹ میلیارد دلار، ۳ طرح پالایشگاه میعانات گازی به ظرفیت ۲۴۰ هزار بشکه در روز با هزینه سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلار، ۱ طرح احداث پتروپالایشگاه با خوراک نفت خام به ظرفیت ۲۰۰ هزار بشکه با هزینه سرمایه‌گذاری ۵.۹ میلیارد دلار و ۱۲ طرح ارتقای بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود با هزینه سرمایه‌گذاری ۶.۶ میلیارد دلار مورد تایید وزارت نفت قرار گرفته است که عمده این طرح‌ها متمرکز بر رویکرد تولید مواد اولیه پالایشگاهی و سوخت جهت صادرات هستند.

از ابتدای پیدایش صنعت پتروشیمی در ایران از سال ۱۳۴۳ تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۷۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی انجام شده است که تقریبا هر سال حدود ۱.۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری صورت پذیرفته است و ظرفیت اسمی تولید این صنعت نیز تا انتهای سال ۱۳۹۹ برابر با ۸۳.۵ میلیون تن بوده است. اما در سال‌های اخیر از سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۹ در صنعت پتروشیمی ۲۹ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شده است که سالانه متوسط ۲.۶ میلیارد دلار هزینه شده است.

بنابراین برای مصرف کامل نفت خام و میعانات گازی صادراتی در داخل کشور در صنعت پتروپالایشگاه و پالایشگاه نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از ۲۵ میلیارد دلاری است و این حجم سرمایه‌گذاری با میزان پول ورودی به این صنعت در سال‌های اخیر تناسب ندارد و انجام کامل طرح‌ها نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی است.