۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

در نخستین روز وین چه گذشت؟

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۰۶
کد خبر: 585769
در نخستین روز وین چه گذشت؟

نخستین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۴ در دولت سیزدهم روز گذشته با حضور علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران در وین برگزار شد. مذاکرات با این سیگنال از سوی ایران آغاز شد که از پیش اعلام کرده بود گفت‌وگوی مستقیم با هیات آمریکایی در وین نخواهیم داشت. خطیب‌زاده همزمان به این موضوع اشاره کرده که برخی طرف‌های اروپایی به دنبال سنگ‌اندازی و ایجاد اخلال در مسیر مذاکرات هستند. همچنین تاکید سخنگوی وزارت خارجه کشورمان بر این مساله بود که اگر آمریکا برای رفع واقعی تحریم‌ها جلو بیاید قطعا می‌تواند بلیت بازگشت به برجام را دریافت کند، وگرنه بیرون از این اتاق باقى خواهد ماند.

اقتصادآنلاین- موسی حسن وند؛ بنا به توافقی که دیروز حاصل شد محور گفتگوهای امروز چگونگی رفع تحریم های مغایر با برجام است. همینطور قرار شد فردا گام های ایران برای بازگشت به توافق بررسی شود. ترتیبی که به گفته باقری کنی یک پیروزی به حساب می‌آید. دیروز هم مشخص شد که ایران شش دور مذاکرات پیشین را حذف نخواهد کرد. البته آقای باقری  گفته آنچه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ماست یک پیش‌نویس است نه یک توافق و پیش‌نویس محل مذاکره است. مذاکره کننده ارشد اتمی ایران گفته تا وقتی در مورد همه چیز توافق نشده باشد در مورد هیچ چیزی توافق نشده است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان هم در یادداشتی در روزنامه ایران تاکید کرد: «هدف اصلی مذاکرات پیش‌رو باید اجرای کامل و موثر برجام و با هدف عادی‌سازی روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی پایدار با جمهوری اسلامی ایران باشد. بدیهی است برای بازگشت به برجام، ایران باید بتواند به طور کامل از لغو تمامی تحریم‌ها منتفع شود. ایران آمادگی دارد تا در صورت ارایه تضمین، بررسی خسارات و لغو موثر و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌ها، اقدامات جبرانی خود را متوقف کند.»

سخنگوی کاخ سفید هم گفته بهترین رویکرد در قبال ایران مسیر دیپلماسی است. هدف ما تغییر نکرده است و بازگشت متقابل به پایبندی کامل به برجام است. این بهترین گزینه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران است. رویکرد ما بی‌چون و چرا، دیپلماسی است. اگرچه گفت‌وگوهای مقدماتی از روزهای قبل آغاز شده بود اما در نخستین روز مذاکرات، همه طرف های مذاکره بر خواسته های خود تاکید کردند که این نشان از دشواری مذاکرات در روزهای آینده دارد.