۰ نفر

گفت‌وگوی اقتصاد آنلاین با یک کارشناس؛

سهام داران پله ای خرید کنند / سهم های ریالی به سودآوری می رسند؟

۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۱۹
کد خبر: 585730
سهام داران پله ای خرید کنند / سهم های ریالی به سودآوری می رسند؟

اغلب کارشناسان بازار سرمایه و فعالان بورسی معتقدند مشخص شدن وضعیت نرخ دلار، بستگی به شرایط عمومی کشور، طی ماه ‌های آتی دارد چرا که در هر حال اوضاع شفاف تر از امروز خواهد شد.

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛  به باور تحلیلگران اقتصادی، تا مشخص نشدن نتایج برجام و همچنین به‌وجود آمدن شرایطی عاری از ابهامات متعدد، وضعیت رکودی بازار سرمایه نیز ادامه دار خواهد بود. از نشانه های این گزاره نیز می توان به فاکتور ارزش معاملات در این روزها اشاره کرد که به خوبی بر این موضوع صحه می‌گذارد. بنابراین در چنین شرایطی، نمی‌توان انتظار رشد و ورود نقدینگی به بازار را داشت. همچنین تا مشخص نشدن سرانجام برجام، نمی‌توان نرخ مشخصی برای دلار متصور شد.

رسول رحیم‌نیا، کارشناس و فعال بازار سرمایه ضمن ارائه چشم‌اندازی برای نرخ دلار، گفت: از نظر سرمایه‌گذاری و تامین نیازهای اساسی کشور، حتی با وجود توافق در مذاکرات، ریزش چشم‌گیری برای دلار وجود نخواهد داشت. از طرفی هم کفی که می‌توان برای دلار در نظر گرفت، محدوده قیمتی ۲۵ الی ۲۷هزار تومان است.                                                                                                                                         

این کارشناس ادامه داد: سهام دلاری، سهام مناسبی برای سرمایه‌گذاری خواهد بود. می‌توان گفت، وضعیت نه چندان مناسب این سهام، در روزهای اخیر ناشی از این است که نوع نگاه سرمایه‌گذاران به معاملات در کوتاه مدت، فرسایشی شده است. همچنین نبود نقدینگی کافی در بازار، به این فرسایش دامن زده و شرایط را بدتر می‌کند.

 رحیم‌نیا تشریح کرد: در چنین وضعیتی، سهامداران خواستار خروج سرمایه خود از بازار هستند. اما در بلند مدت، با توجه به قیمت‌های ارزنده موجود در بازار، سودآوری شرکت‌ها و همچنین در صورت توافق در مذاکرات، شرایطی فراهم می‌شود که روند سودآوری شرکت‌ها بهتر خواهد شد.

رحیم‌نیا با اشاره بر حذف ارز ترجیحی صنایع غذایی و روغنی، خاطر نشان کرد: سهام ریالی به خصوص صنایع غذایی و روغنی نیز با حذف ارز ترجیحی، به سودآوری خواهند رسید.

اما در مجموع، دلار نمی‌تواند عامل موثری برای رشد بازار باشد، بازاری که گرفتار رکود است با افزایش حجم معاملات از این وضعیت نجات خواهد یافت. همچنین فروش در مقطع کنونی به هیچ وجه ارزنده و مناسب نبوده و از طرفی برای خرید باید به صورت پله‌ای و با دید بلندمدت وارد شد.