۰ نفر

در گفت‌وگوی اقتصاد آنلاین با یک کارشناس بررسی شد؛

رکود بورس، زیر سایه سنگین برجام / امکان رشد بازار وجود ندارد

۶ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۴۱
کد خبر: 584758
رکود بورس، زیر سایه سنگین برجام / امکان رشد بازار وجود ندارد

بازار سهام در حالی معاملات امروز را به پایان برد که شاخص همچنان در محدوده کانالی یک میلیون و ۳۰۰هزار واحد درجا می‌زند. درواقع، این روزها، بازار سرمایه با چالش‌ها و نااطمینانی‌های زیادی روبه‌رو است که هر یک تاثیر به‌سزایی بر کلیت بازار دارند و می تواند روند نوسانات شاخص های بورسی را تحت تاثیر قرار دهد.

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ بسیاری از فعالان بورسی و کارشناسان این حوزه معتقدند در شرایط کنونی، فروش اوراق دولتی، بی‌ثباتی بازار را افزایش خواهد داد. در چنین وضعیتی که بازار با نوسان همراه شده و در محدوده فعلی در جا می‌زند، نمی‌توان انتظار رشد از شاخص کل داشت و تا زمانی‌که شفافیت و اطمینان در بازار حاکم نشود، رکود بازار ادامه خواهد یافت.

رضا شیرازی‌پور، کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره بر مذاکرات، تحلیلی از روند معاملات امروز ارائه داد و گفت: بازار این روزها نسبت به مذاکرات گارد دفاعی خیلی شدیدی گرفته و واکنشی به سمت تقاضا و خرید در بازار نیست. از طرفی دیگر حقوقی‌ها نیز با تقویت سمت فروش، وضعیت بازار را وخیم‌تر می‌کنند.

سایه سنگین برجام بر معاملات بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه با بررسی وضعیت بازار تحت تاثیر مذاکرات برجام خاطر نشان کرد: به‌دنبال انتظار سهامداران برای تعیین تکلیف مذاکرات برجام، از هفته‌های گذشته پول‌ هوشمند حاشیه بازار، از بورس خارج شده و به صورت نقد در حساب‌های کارگزاری و یا به سمت صندوق‌های با درآمد ثابت رفته است. اما به نظر می‌رسد این مذاکرات نتیجه سریع‌الوصولی نخواهد داشت و احتمالا در دور اول و دوم به نتیجه نخواهد رسید.                                                                                                          

وی ادامه داد: همچنین طبق ادعای برخی رسانه‌ها، حتی در صورت موفقیت آمیز بودن این مذاکرات، تاثیرات آن در سال مالی بعدی مشخص خواهد شد. بنابراین طرف تقاضای بازار به این سادگی‌ها تغییری نخواهد کرد و تا وقتی‌که تغییری در تقاضا حاصل نشود، وضعیت کنونی ادامه خواهد یافت. حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها با معاملات خود جهت بازار را تعیین می‌کنند. همچنین ادامه یافتن فروش اوراق در بازار مسئله دیگری است که هم اکنون زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که طبق تصمیمات گرفته شده در شورای‌ عالی اقتصادی، فروش اوراق تا ۵۰هزار میلیارد تومان امکان‌پذیر است. باید توجه داشت که این مبلغ نسبت به نقدینگی که در بازار وجود دارد، بسیار زیاد است.

شیرازی پور با اشاره به پایین بودن ارزش معاملات، خاطر نشان کرد: ارزش معاملات در روزهای اخیر به خوبی نشان می‌دهد که بازار توان و کشش فروش را ندارد.

او همچنین افزود: رفتار عملی مسئولان با سرمایههای مردم بر خلاف وعده‌‍های آنها است. این میزان از ارزش معاملات به خوبی نشان می‌دهد که نقدینگی در بازار وجود ندارد. همچنین این حجم از فشار فروش اوراق نیز صندوق‌ها و بانک‌ها را ملزم می‌کند، با عملیات بازار باز از مسیری انحرافی این اوراق را خریداری کنند.