۰ نفر

در پی قطعی گاز واحدهای تولیدی مطرح شد؛

گاز صنایع به بورس کالا رسید؟

۴ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۲
کد خبر: 584174
گاز صنایع به بورس کالا رسید؟

علی نقوی با بیان اینکه در کشورهای تولیدکننده گاز صنایع بزرگ از طریق این بازار می‌توانند گاز مورد نیازشان را تامین کنند و از طریق ابزارهای آتی ریسک را مدیریت کنند، گفت: اگر بازار گاز تشکیل شود، می‌توان در بحث صادرات و واردات گاز در چارچوب بخش خصوصی کار کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، علی نقوی امروز در نشست چشم‌انداز فولاد ایران، فرصت‌ها و چالش‌ها اظهار کرد: یکی از بزرگترین چالش‌ها در صنعت فولاد، تامین انرژی مورد نیاز برای تولید فولاد در کشور است و بنابراین یکی از مباحث در وزارت صمت و بورس انرژی این است که بتوان زیرساختی را برای صنایع بزرگ کشور فراهم کرد تا برق و گاز پایدار را تامین کنند.

وی افزود: ابزارهای مالی استانداردی در بورس‌های کالای دنیا برای این مساله وجود دارد، اما این موضوع مستلزم همکاری نهادهای متولی انرژی کشور از جمله وزارت نفت و برخی شرکت‌های تابعه آن است.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: بنابراین یکی از بحث‌هایی که به جد پیگیر آن هستیم و مطالعات آن نیز انجام شده است و در اختیار وزارت نفت نیز قرار داده‌ایم راه‌اندازی بازار گاز در کشور است و در تمام کشورهایی که صادرکننده و تولید کننده گاز هستند بازار گاز وجود دارد که صنایع بزرگ از طریق این بازار می‌توانند گاز مورد نیازشان را تامین کنند و از طریق ابزارهای آتی ریسک را مدیریت کنند.

وی تصریح کرد: باید به صنعت نیروگاهی و گاز نیز مانند سایر صنایع نگاه شود و باید در مورد نحوه قیمت‌گذاری آن بازنگری انجام شود.

مدیرعامل بورس انرژی افزود: در صنعت برق حدود ۶۰ درصد توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و ۳۰ درصد مصرف برق کشور توسط مصرف کنندگان بزرگ صنعتی انجام می‌شود که با یک مکانیسم می‌توان سوخت نیروگاه‌ها را به صورت غیریارانه‌ای داد و برق پایداری را که نیروگاه‌های بخش خصوصی تولید می کنند  توسط صنایع خریداری شود.

نقوی با بیان اینکه گاز انحصارا در اختیار دولت است، گفت: اگر بازار گاز تشکیل شود و دولت کمی تصدی­‌گری خود را در این زمینه کم کند، می‌توان در بحث صادرات و واردات گاز در چارچوب بخش خصوصی کار کرد.

مدیرعامل بورس انرژی اظهار داشت: ابزار دیگر در مورد گاز صنایع، گواهی صرفه‌جویی انرژی است. صنایع بزرگ ما مقداری بالاتر از استاندارد مصرف دارند در چارچوب آئین‌نامه بهینه‌سازی مصرف انرژی ابزاری با عنوان گواهی صرفه جویی انرژی تعریف شده که براساس آن صنایع بزرگ می‌توانند تکنولوژی که مصرف گاز آنها را کاهش می‌دهد در صنعت خود بکارگیرند و در یک دوره زمانی که به تصویب کمیسیون صرفه جویی انرژی میرسد، سوخت صرفه‌جویی شده را در قالب گواهی صرفه جویی دریافت کنند..

نقوی با اشاره به چالش بوجود آمده گفت: در تلاش هستیم تا دارایی پایه این گواهی‌ها اجازه صادرات داشته باشند.

وی افزود: با استفاده از ابزارهای آتی و مشتقه در بازار گاز و برق و همچنین استفاده از ابزار گواهی صرفه جویی می‌توانیم در کنار صنایع بزرگی مثل فولاد قرار داشته باشیم تا نسبت به تامین انرژی پایدارشان اطمینان خاطر بیشتری داشته باشند ولی این به تنهایی در اختیار بورس انرژی نیست بلکه نهاد متولی انرژی در این زمینه باید همراه شود و بخشی هم به صنایع برمی‌گردد تا این مطالبه را از وزارتخانه های  نفت و نیرو داشته باشند.