۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می دهد؛

تهدید امنیت غذایی با کشتار دام‌ های مولد / مشکلات دامداران با دستور حل نمی‌ شود

۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۲:۳۷
کد خبر: 583859
تهدید امنیت غذایی با کشتار دام‌ های مولد / مشکلات دامداران با دستور حل نمی‌ شود

وزارت جهاد کشاورزی ضمن اعلام ممنوعیت ذبح دام‌های مولد از پیگرد قانونی عاملان ذبح دام‌های مولد خبر داد. کارشناسان بر این باورند، استفاده از روش های دستوری و تهدیدی این مشکل را حل نخواهد کرد و راهکار این مشکل، تامین خوراک برای سیر کردن دام‌های گرسنه است.

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ روز گذشته حسین دماوندی‌نژاد، معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی، خبر داد: عاملان ذبح دام های مولد تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه در چند کشتارگاه ذبح دام‌های مولد اثبات شده است، افزود: ذبح دام‌های مولد به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست، در دستورالعمل‌های متعددی به کشتارگاه‌ها و صاحبان دام ابلاغ شده که کشتار دام مولد ممنوع است.

همچنین  صفرعلی ماکنعلی، رییس سازمان دامپزشکی کشور، نیز از تشدید نظارت در بیش از ۴۰۰کشتارگاه‌ با اعمال ضوابط پیشگیرانه از ذبح دام‌های آبستن خبر داده است. وی اذعان داشته که، مواردی در کشتارگاه ها هست که موضوع عدم‌ذبح دام های مولد رعایت نشده، دستور بررسی صادر شده و با متخلفان برخورد مقتضی صورت خواهد گرفت. 

 ماکنعلی اعلام کرد: از امروز بر همه کشتارگاه‌ها نظارت‌های شدیدی و اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از رسیدن دام‌های آبستن به کشتارگاه‌ها صورت خواهد گرفت. به گفته وی در تمام کشتارگاه‌ها ناظرین دامپزشکی حضور دارند که قبل از کشتار، نظارت‌های لازم را انجام می‌دهند، ولی دام‌هایی که در یک سوم اول زمان بارداری قرار دارند به لحاظ بالینی امکان تشخیص این موضوع برای آن‌ها وجود ندارد. همچنین قرار بر این است، دستورالعمل‌های ابلاغی و شرایط جدید در خصوص جمع آوری و حمل دام برای جلوی رسیدن دام آبستن به کشتارگاه‌ها طی امروز و فردا ابلاغ شود. 

دستورالعمل‌های تشدید نظارت بر کشتارگاه ها در حالی است که کارشناسان ماه هاست درباره کشتار دام های مولد هشدار می دهند که از سال گذشته جمعیت دام های آبستنی که راهی کشتارگاه می شوند رو به افزایش است. این موضوع تا زمانی که تصاویری از ذبح دام‌های مولد در کشتارگاه در فضای مجازی منتشر نشد بود، مورد توجه مسئولان قرار نگرفت.

پس از انتشار این تصاویر ‌و ورود رسانه ها بود که وزارت جهاد کشاورزی نسبت به این موضوع واکنش نشان داد و تایید کرد، در چند کشتارگاه کشور کشتار دام‌های مولد صورت می‌گیرد و باید متوقف شود. سازمان دامپزشکی نیز در ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی ماده ۱۸ قانون سازمان دامپزشکی کشور، کشتار میش، گاو و گاومیش آبستن ممنوع کرد. کارشناسان دلیل روی آوردن دامداران به کشتار دام های مولد را خشک شدن مراتعی که مورد چرای دامداران قرار می گرفت و عدم توان دامداران برای تامین خوراک دام عنوان می کنند.

منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین با اشاره به شدت گرفتن خشکسالی در سالجاری، اظهار کرد: یکی از آثار خشکسالی، خشک شدن مرتع بوده که از مهمترین منابع تامین خوراک دام دامداران در کشور ما است.

وی ادامه داد: بر اساس آمار بخش قابل توجهی از دامداران برای تعلیف دام ها از مراتع استفاده می کنند و حالا این دامداران در خشکی مراتع بدون منابع تغذیه ای برای دام هایشان مانده اند.

به گفته پوریان، سطح کمی از مراتع که هنوز قابل چرای دام ها است، تحت تاثیر کم آبی پوشش گیاهی ضعیف و کم کیفیت دارد که پاسخگوی نیاز تغذیه ای دام ها نیست. 

وی با تاکید بر اینکه شرایط بد اقتصادی امکان خرید نهادهای خوراک دام را نیز از دامداران گرفته است، افزود: نهاده‌های خوراک دام با قیمت مصوب به میزان کافی در اختیار دامداران قرار نمی گیرد و آن‌ها مجبور هستند بخش عمده از نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنند.

پوریان تصریح کرد: در خشکی مراتع و گرانی نهاده‌های دامی، چاره ای جز ذبح دام‌های مولد پیش روی دامداران نمی ماند. وی معتقد است؛ با روش های قهری و دستوری نمی توان ذبح دام های مولد را متوقف کرد و باید مشکل تامین خوراک دام ها مرتفع شود. 

رییس تامین دام کشور از نتایج کشتار دام‌های مولد را کاهش قابل توجه تولید گوشت قرمز در آینده نزدیک و از دست رفت ذخایر ژنتیکی برشمرد.

بر اساس این گزارش؛ قوانین بازدارنده و اهرم فشار نمی‌ تواند مانع ادامه کشتار دام های مولد شود و مشکل اصلی تامین نهاده است. در حالی که هنوز دولت بر ادامه تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی و قیمت‌گذاری دستوری تاکید دارد، نهاده‌های دولتی به میزان کافی بدست تولیدکننده نمی‌رسد. رد ‌پای سیاست‌های دستوری دولت هر روز نمایان‌تر می‌شود و نکته عجیب آن که همچنان بر ادامه این سیاست غلط تاکید دارد.