۰ نفر

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تهران؛

بانک‌ ها دیگر به قطعه سازان وام نمی‌ دهند / راهی جز گرانی خودرو نداریم

۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۰:۳۹
کد خبر: 583816
بانک‌ ها دیگر به قطعه سازان وام نمی‌ دهند / راهی جز گرانی خودرو نداریم

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تهران می‌گوید بسیاری از بانک‌ها برای قطعه سازان سقف تسهیلات در نظر گرفته‌اند و از این رو مسیر گرفتن وام‌های جدید بسیار دشوار شده است.

اقتصاد آنلاین - جواد هاشمی؛ بر اساس برخی براوردها، میزان بدهی و زیان خودروسازان به مرز ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده و زیان عملیاتی آنها در نرخ‌های فعلی باعث شده حتی امکان مدیریت هزینه‌های جاری نیز برای آنها وجود نداشته باشد.

با گسترش فشارهای مالی بر خودروسازان، آنها نه امکان بازپرداخت وام‌های بانکی را پیدا کرده‌اند و نه بدهی به قطعه سازان در این سال‌ها مدیریت شده است. از این رو قطعه سازان با معضل نقدینگی مواجه شده‌اند و تداوم این شرایط خطر تامین نشدن قطعات برای خطوط تولید و کاهش تولید سالانه خودرو را در بر دارد.

با وجود آنکه حدودا دو هفته قبل اعلام شد که با افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا موافقت شده اما چند روز بعد با دستور رییس‌جمهوری این اقدام متوقف شد تا همچنان سرنوشت قیمت خودرو در هاله‌ای از ابهام باقی بماند. امیر حسین جلالی - نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تهران – در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین می‌گوید که هرچند بازگشت دوباره قیمت خودرو به نرخ‌های فعلی تبعاتی منفی دارد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که طرح‌هایی برای برون رفت از شرایط فعلی در دست پیگیری است و بسیاری از تصمیم‌گیران به این نتیجه رسیده‌اند باید تغییراتی در وضع کنونی ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت و کاهش دوباره آن، نشان از تغییر نظر برخی تصمیم گیران دارد، گفت: هرچند در روزهای گذشته، نگاه کسانی که موافق حفظ قیمت‌ها بودند غالب شد اما به نظر می‌رسد در دولت، تعداد کسانی که به این نتیجه رسیده‌اند که باید قیمت‌ها تغییر کند و دیگر نمی‌توان انتظار داشت که صنعت خودروسازی کشور با شرایط فعلی ادامه حیات بدهد، افزایش یافته و این نشان می‌دهد که در آینده می‌توان امیدوار به تغییرات جدید بود.

به گفته نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تهران، هرچند فعلا خبر قطعی وجود ندارد اما شنیده‌ها حاکی از آن است که در میان دستگاه‌های مختلف کار بر روی صنعت خودرو ادامه دارد و احتمالا این کارها در آینده خروجی مشخصی خواهد داشت. از این رو انتشار خبرهایی مانند مخالفت وزیر صمت با افزایش قیمت خودرو نوعی یک طرفه دیدن ماجرا است و احتمالا تمام واقعیت را بیان نمی‌کند.

جلالی با بیان اینکه بر اساس منطق اقتصاد نمی‌توان انتظار داشت که قیمت متغیر در ورودی به نرخی ثابت در خروجی منجر شود، توضیح داد: خودروسازان امروز مواد اولیه و قطعاتی که دریافت می‌کنند را از منابع مختلف و با نرخ‌های متفاوت می‌گیرند. در چنین بستری نمی‌توان انتظار داشت که تمام این خریدها و قیمت‌ها به نرخی ثابت در فروش محصولات خودروسازان منجر شود. نادیده گرفتن این واقعیت باعث قیمت‌گذاری دستوری شده که امروز فشار فراوانی به خودروسازان و قطعه سازان وارد کرده است.

وی با تاکید بر اینکه اصلاح قیمت قطعه سازان و افزایش قیمت خودرو تنها راه باقی مانده است، بیان کرد: واقعیت این است که وقتی کار به اینجا رسیده، دیگر پیش روی ما گزینه آسانی قرار ندارد و ما باید به تصمیمات سخت گردن بنهیم. اگر بنا بود با نرخ‌های فعلی شرایط صنعت خودروسازی مطلوب بماند، قطعا امروز با این حجم از بدهی و زیان انباشته مواجه نبودیم.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تهران بحران کمبود نقدینگی را یکی از اصلی‌ترین مشکلات امروز خودروسازان و قطعه سازان دانست و اظهار کرد: قطعه سازان اساسا دو منبع برای تامین مالی خود دارند: خودروسازان و شبکه بانکی. بررسی عملکرد خودروسازان در سال‌های گذشته نشان می‌دهد که نه تنها امکان پرداخت مطالبات جاری قطعه سازان وجود نداشته که حتی بدهی آنها انباشته و معوق شده است.

جلالی ادامه داد: قطعه سازان در طول این سال‌ها برای جبران این طلب معوق به سوی شبکه بانکی رفته و نقدینگی خود را از طریق وام‌های بانکی تامین کرده‌اند اما در ماه‌های گذشته بسیاری از بانک‌ها برای قطعه سازان سقف تسهیلاتی در نظر گرفته‌اند و در چنین شرایطی عملا دستیابی به تسهیلات جدید در بانک‌های کشور دشوار شده است.

وی با بیان اینکه با تامین نشدن نیاز قطعه سازان، تولید قطعه برای خطوط تولید کشور با مشکل مواجه می‌شود، تاکید کرد: هرچند قطعه سازان در این سال‌ها تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند که همراه با خودروسازان حرکت کنند و برای تامین نیازهای آنها خطوط تولید خود را سرپا نگه دارند اما با توجه به رویه سال‌های اخیر، ادامه دادن کار دشواری است و اگر خطوط تولید با مشکل مواجه شوند، دستیابی به اهداف کلان در این عرصه نیز ممکن نخواهد بود.

نایب رییس انجمن قطعه‌سازان تهران خاطر نشان کرد: با در کنار هم قرار دادن تمام این شرایط به نظر می‌رسد دستگاه‌های تصمیم‌گیر به دوراهی مهمی رسیده‌اند و برای عبور از این شرایط باید تصمیمات سختی بگیرند. شنیده‌های ما می‌گوید که کار بر روی همین تصمیمات نیز آغاز شده و حتی اگر در یک مرحله، با افزایش قیمت خودرو مخالفت شده، با بررسی بیشتر دولت به این جمع بندی خواهد رسید که چاره‌ای جز افزایش قیمت باقی نمانده و اگر بخواهند تولید سر پا بماند، باید در این رابطه اعلام موضع کنند. قطعه سازان نمی‌توانند از طرف خودروسازان نیز اظهارنظر کنند اما چیزی که ما از طرف خودمان می‌توانیم بگوییم این است که تامین نقدینگی بسیار دشوار شده و اگر راه‌حلی برای این شرایط در نظر گرفته نشود، در آینده تولید خودرو کشور و تامین نیازهای داخلی با مشکل و اما و اگر مواجه خواهد شد.