۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تب و تاب دلار در آستانه هشتم آذر / روی خوش نوسان گیران به اخبار منفی

۱ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۲۳
کد خبر: 583169
تب و تاب دلار در آستانه هشتم آذر / روی خوش نوسان گیران به اخبار منفی

دیروز قیمت دلار در معاملات پشت خطی تا ۲۸۴۰۰تومان پیش رفت و امروز به سطح ۲۸۲۵۰تومان رسید که دلیل این نوسان، برجسته شدن بخشی از صحبت‌های یک مقام آمریکایی مبنی بر در نظر داشتن گزینه‌های جایگزین دیپلماسی با ایران بود.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ تب و تاب بازار ارز با نزدیک شدن به روز مذاکرات که بعد از حدود شش ماه وقفه قرار است هشتم آذر ماه در وین برگزار شود، بالا رفته و حساسیت دلار نسبت به اخبار بیشتر شده؛ از طرفی معامله‌گران هم با انتظارات متفاوتی این دوران را سپری می‌کنند و مدام در حال تغییر موقعیت هستند و به همین دلیل، نوسان دلار هم تشدید شده است.

البته عده‌ای برای ورود به بازار در این شرایط حساس ریسک نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند تا مشخص شدن اوضاع دست نگه دارند؛ اما برخی دیگر به نوسان‌گیری کوتاه‌مدت بسنده کرده‌اند و تحت تاثیر جو بازار و اخبار برجام، گاهی خریدار و مواقعی هم فروشنده می‌شوند.

حالا دلار که از اواخر هفته گذشته تا دیروز روند نزولی پیش گرفته بود و از سطح ۲۸۴۰۰ تا ۲۸۰۵۰تومان عقب‌نشینی کرده بود، از عصر دیروز تحت تاثیر برخی اظهارات برجامی و واکنش معامله‌گران به بعد منفی اخبار، تغییر مسیر داد و مجددا افزایش یافت.

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با انتشار توییتی اعلام کرد که باید مصرانه در جهت رسیدن به یک راهکار دیپلماتیک موفقیت‌آمیز از طریق بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام تلاش کنیم؛ خبری هم از برِت مک گورک، هماهنگ کننده شورای امنیت ملی کاخ سفید در امور خاورمیانه منتشر شد که تاکید کرده، آمریکا قصد دارد در مواجه با ایران در منطقه همچنان مسیر دیپلماسی در پیش بگیرد.

درحالیکه انتظار می‌رفت باتوجه به نوسان چند روزه دلار زیر سطح مقاومتی ۲۸۲۰۰ و نزدیک شدن به مذاکرات، مرز ۲۸هزار تومان شکسته و دلار وارد کانال ۲۷هزار تومان شود، اما از آنجا که این مقام آمریکایی در صحبت‌های خود همزمان با تعهد آمریکا به دیپلماسی با ایران، از آمادگی برای توسل به دیگر گزینه‌ها نیز سخن گفت، نظر معامله‌گران را به خود جلب کرد و انتظارات را بالا برد.

با بالا رفتن انتظارات قیمت دلار از عصر دیروز در معاملات پشت خطی سیر صعودی پیش گرفت و تا پایان روز به ۲۸۴۰۰تومان هم رسید؛ اما امروز با افت ۶۰تومانی دلار هرات، قیمت دلار در بازار تهران هم ۱۵۰تومان کاهش یافته و به سطح ۲۸۲۵۰تومان بازگشته است.

حالا بیشتر فعالان بازار ارز بر این باورند که در یک هفته باقیمانده تا شروع مذاکرات، دلار به احتمال زیاد تحت تاثیر اخبار و اظهارات مثبت و منفی درمورد برجام، بین قیمت ۲۸۱۰۰ تا ۲۸۵۰۰تومان نوسان خواهد داشت و اتفاق غیرمنتظره‌ای که به بازار شوک بدهد، در انتظار نیست.