۰ نفر

بازرس شورای عالی وکالت؛

رییس مرکز وکلا باید دانش نظری و سابقه عملی داشته باشد

۱ آذر ۱۴۰۰، ۹:۴۵
کد خبر: 583071
رییس مرکز وکلا باید دانش نظری و سابقه عملی داشته باشد

در پی انتصاب رییس مرکز وکلای قوه قضاییه به عنوان سخنگوی دولت، بازرس شورای عالی وکالت و رییس دیوان داوری مرکز وکلا بر لزوم انتصاب یک مدیر برجسته دارای دانش نظری و سابقه عملی به عنوان رییس این مرکز تاکید کرد.

اقتصاد آنلاین - طه سراج الحق؛  مایده چینی‌ساز در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی و قضایی اقتصادآنلاین، با بیان اینکه تعهد، تخصص و تقوا از اصول اصلی مدیران نظام مقدس اسلامی است، تصریح کرد: در این زمینه جمله‌ای از شهید چمران می‌تواند چراغ راهی در تعیین مدیران و پذیرش مسیولیت باشد. از ایشان در مورد اولویت تخصص و تعهد سوال شد که جواب دادند «می‎گویند تقوا از تخصص لازم‎تر است، آن را می‎پذیرم، اما می‎گویم آن کس که تخصص ندارد و کاری را می‎پذیرد، بی‎تقواست».

وی ادامه داد: در ماده ۳ آیین‌نامه اجرایی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه ناظر به ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص نحوه تعیین رییس این مرکز تصریح شده که توسط رییس قوه قضاییه و از میان حقوقدانان انتخاب می‌گردد.

بازرس شورای عالی وکالت، «حقوقدان» را لفظی عام و شامل دایره وسیعی از اساتید دانشگاه، فارغ‌التحصیلان مقاطع عالی حقوق، قضات و وکلا دانست و اظهار کرد: برای مدیریت مجموعه‌ای بزرگ که متشکل از وکلا، کارشناسان رسمی، مشاوران خانواده و داوران در سراسر کشور است، کدام‌یک از این گروه حقوقدانان را می‌توان دارای تخصص لازم قلمداد کرد؟

چینی‌ساز در ادامه به طرح چند پرسش پرداخت و خاطرنشان کرد: آیا انتصاب یک فارغ‌التحصیل حقوق یا یک استاد مسلم دانشگاه هر قدر هم در امر تدریس مهارت داشته باشد، برای اداره چنین مجموعه‌ بزرگی مناسب است؟ انتصاب یک قاضی، هر اندازه هم عالی‌رتبه و در حرفه خود متبحر و متخصص باشد، چطور؟

وی گفت: به طور طبیعی پاسخ این سوالات منفی خواهد بود زیرا جدای از مهارت‌های مدیریتی، برای کسب بهترین نتیجه در اداره هر سازمان این نیاز احساس می‌شود که آن مدیر اشراف کاملی به صنف، شغل و مقتضیات آن کار داشته باشد. 

رییس دیوان داوری مرکز وکلا تاکید کرد: بی‌شک مدیری می‌تواند بهترین کارآیی و خدمت‌رسانی را داشته باشد که به اصطلاح عامیانه «خاک آن کار را خورده باشد». بداند نیاز حال حاضر این صنف چیست، راه‌های بهره‌وری و افزایش کارآیی و بهترین راندمان کاری و خدمت‌رسانی را بداند و این امر جز با تجربه در آن حوزه حاصل و حادث نمی‌شود.

چینی‌ساز یادآور شد: قضات محترم، اساتید بزرگوار و فارغ‌التحصیلان حقوق، اگر چه به صورت نظری اطلاعات کافی و وافی را در خصوص موضوعات مربوط به وکالت، کارشناسی رسمی، مشاوره خانواده و داوری دارند، اما چون خود مبادرت به انجام این امر نکرده‌اند، با فضایی که بر هر کدام از این موارد حاکم است، حداقل از نظر عملی بیگانه‌اند؛ همان‌طور که یک وکیل هرگز به خوبی یک قاضی نمی‌تواند در سیستم مدیریتی قوه قضاییه موفق باشد.

وی تصریح کرد: نیازهای امروز جامعه حقوقی مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه، تنها با یک مدیر برجسته رفع نخواهد شد بلکه به مدیری تحول‌گرا نیاز دارد تا با تلفیق دانش نظری و سابقه عملی بتواند در مقاطع و بزنگاه‌های خاص تصمیمی دقیق و سرنوشت‌ساز اتخاذ کند.

بازرس شورای عالی وکالت در ادامه اظهار کرد: همانطور که در همه بخش‌ها و حوزه‌ها شایسته‌سالاری و تخصص‌مداری دو عنصر مطلوب در کسب موفقیت است، به گونه‌ای که حتی در انتخاب رییس قوه قضاییه هم این اعتقاد وجود دارد که بهتر است از بدنه قوه صورت بگیرد، بهتر است در صنف وکالت نیز چنین نظری اجرا شود تا در سیستم مدیریتی جامعه اسلامی با استفاده از متخصص‌ترین افراد که قابلیت و توانمندی مدیریتی آنها محرز است، بهترین نتایج به دست آید و بتوان به این ترتیب در مسیر تعالی نظام اسلامی که مدنظر مقام معظم رهبری و مورد تاکید ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است، قدم برداشت.