۰ نفر

اقتصاد‌آنلاین گزارش می‌دهد؛

جدال بر سر دلار ۲۸هزار تومانی / دلیل صف خرید دلار در صرافی‌ها چیست؟

۳۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۵۲
کد خبر: 582866
جدال بر سر دلار ۲۸هزار تومانی / دلیل صف خرید دلار در صرافی‌ها چیست؟

امروز قیمت دلار به ۲۸۱۵۰تومان رسیده و جدال معامله‌گران بر سر حفظ و شکست این مرز بالا گرفته است؛ از طرفی به دلیل اختلاف حدود ۱۴۰۰تومانی قیمت دلار صرافی‌ها با بازار آزاد، شاهد تشکیل صف خرید هستیم.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ اواخر هفته گذشته دلار با کاهش قیمت همراه شد و این روند نزولی تا امروز ادامه داشت؛ در‌حالیکه سه‌شنبه گذشته دلار به سطح ۲۸۳۵۰تومان افزایش یافته بود، طی دو روز پایانی معا‌ملات هفته به ۲۸۱۵۰تومان رسید و تا امروز با تداوم این روند نزولی، در ساعاتی به ۲۸۰۸۰تومان هم رسیده است.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات (هشتم آذر ماه) و انتشار اخبار ضد‌و‌نقیض پیرامون برجام، انتظارات متفاوتی نسبت به حصول توافق شکل گرفته که باعث شده معامله‌گران مدام موقعیت خود را تغییر داده و منجر به افزایش نوسانات قیمت دلار شوند.

در این شرایط عده‌ای از معامله‌گران بر این باورند که برجام در شرایط دشواری قرار دارد و بلافاصله با از سرگیری مذاکرات، کشمکش‌های ایران و غرب به اتمام نخواهد رسید، اما در مقابل برخی دیگر با خوشبینی به بازگشت طرفین بر سر میز مذاکره، پیش‌بینی می‌کنند که حتی درصورت عدم حصول توافق قطعی، توافق موقتی بین ایران و آمریکا ایجاد خواهد شد و شرایط فعلی ماندگار نخواهد بود.

از همین رو قیمت دلار از هفته گذشته تا امروز چند بار رفت‌و‌برگشت داشته و در‌حالیکه با صعود به سطح ۲۸۸۰۰تومان رکورد بالاترین قیمت سال را ثبت کرده بود، به مرز ۲۸۱۰۰تومان بازگشت اما مجددا با افزایش انتظارات، تا ۲۸۳۵۰تومان بالا رفت و حالا در بازار امروز دوباره به محدوده ۲۸۱۵۰تومان عقب‌نشینی کرده است.

با توجه به اینکه دلار طی چند روز گذشته پایین‌تر از سطح مقاومتی ۲۸۲۰۰تومان نوسان داشته و سیگنال افزایشی از کانال هرات و درهم وارد بازار تهران نشده، جدال معامله‌گران بر سر مرز ۲۸هزار تومان بالا گرفته است؛ بر این اساس معامله‌گران کاهشی و خوشبین به مذاکرات، در تلاش برای بازگرداندن دلار به کانال ۲۷هزار تومان هستند و در مقابل، افزایشی‌های بازار سد راه روند نزولی شده‌اند.

لذا باید تا پایان امروز منتظر ماند و دید که در این جدال کدام دسته مغلوب خواهد شد؛ چنانچه حجم خرید‌ها افزایش یابد دلار از مرز ۲۸۲۰۰تومان عبور خواهد کرد و درصورت بیشتر بودن اهرم فشار فروشندگان، دلار به مرز ۲۸هزار تومان خواهد رسید و با تداوم این روند احتمال ورود به کانال ۲۷هزار تومان بالاست.

در این میان، به دلیل افزایش فاصله قیمت دلار در صرافی‌ها با بازار آزاد که امروز به حدود ۱۴۰۰تومان رسیده، شاهد شکل‌گیری صف‌های خرید مقابل صرافی‌ها هستیم که اگر بازار‌ساز این اختلاف نرخ را کم نکند، نوسان‌گیران مانع تداوم روند نزولی دلار و حتی افزایش قیمت آن خواهند شد.