۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

واردات خودرو در مجلس تصویب شد / شرایط جدید واردات

۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۱۱:۴۳
کد خبر: 581620
واردات خودرو در مجلس تصویب شد / شرایط جدید واردات

نمایندگان در جریان بررسی طرح ساماندهی صنعت خودرو درباره واردات مدیریت شده خودرو که به منظور تنظیم بازار، ایجاد تناسب میان عرضه و تقاضا و پاسخ به مطالبات مردم در حوزه عرضه و تقاضای این کالا، در دستور کار مجلس قرار گرفته بود واردات خودرو را تنها منوط به صادرات خودرو، قطعات و حوزه‌های مرتبط با نیرومحرکه دانستند و به آن رای دادند.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛  مصطفی طاهری با اشاره به مسیری که مجلس برای تصویب ماده 4 طرح ساماندهی بازار خودرو در خصوص واردات خودروی خارجی طی کرده، گفت: این طرح یکی از طرح‌های مهم کمیسیون صنایع و معادن و کلیت مجلس است که با هدف توزان بخشیدن به نظام عرضه و تقاضا، ارتقای سطح کیفی خودروهای ایرانی، شکست انحصار در بازار خودرو، تعدیل قیمت و ...در دستور کار نمایندگان قرار گرفت.نهایتا پس از بحث و تبادل نظرهای فراوان و در حالی که برخی افراد، جریانات و دستگاه‌ها به دنبال از دستور کار خارج کردن کلیت طرح بودند، اما نمایندگان بر روی دیدگاه‌های خود پافشاری کردند و نهایتا طرح با تغییراتی در صحن تصویب شد.

نماینده مردم زنجان در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که مهمترین تغییرات مرتبط با ماده 4 و واردات خودرو چه مواردی است؟ گفت: یکی از ابهامات اساسی، طرح واردات خودرو، مرتبط با موضوع واردات با ارزهایی بود که منشا خارجی داشتند. شورای نگهبان نیز محور ایرادات خود را مبتنی بر این مقوله مطرح کرده بود. برخی نمایندگان اعتقاد دارند این رویکرد باعث خواهد شد، گروهی از افراد از طریق جمع آوری ارزهای کف بازار داخلی، اقدام به واردات خودرو کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: این روند در شرایط فعلی اقتصاد که کوچکترین گزاره‌های ممکن است بازار ارز کشور را با تکانه های افزایشی مواجه کند، ابهامات فراوانی را ایجاد کرده بود. نهایتا نمایندگان تصمیم گرفتند تا موضوع واردات خودرو با منشا ارز خارجی را از دستور کار خارج کنند تا این ابهامات بر طرف شود. در واقع دیگر افراد غیر، قادر نخواهند بود، اقدام به واردات خودرو از طریق ارزهایی کنند که منشا خارجی دارند.یعنی  هر شخص حقیقی و حقوقی می تواند به ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرو محرکه نسبت به واردات خودرو برای تنظیم بازار اقدام کنند.

واردات خودرو تنها در ازای صادرات خودرو مجاز است؟

طاهری افزود: بر اساس تصمیم نمایندگان واردات خودرو تنها از طریق صادرات امکان پذیر خواهد بود. صادرکنندگانی که اقدام به صادرات قطعات خودرو، خودرو و صنایع مرتبط با نیرو محرکه داشته باشند، می توانند در ازای صادرات خود، اقدام به واردات خودرو با شرایطی که در قانون ذکر شده کنند. این روند باعث افزایش صادرات کشور و بهبود شاخص های کیفی خودروهای داخلی خواهد شد، ضمن اینکه بدون تردید در تعدیل قیمت خودرو نیز نقش خواهد داشت.

 این نماینده با اشاره به ویژگی‌های خودروهای وارداتی ذیل این طرح گفت: خودروهای خارجی وارداتی باید هیبریدی (تمام برقی) باشند. خوروهای بنزینی و گازسوز تنها در صورتی امکان واردات خواهند داشت که دارای برچسب انرژی B و بالاتر باشند و یا شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر داشته باشند.واردات خودروهای کارکرده هم مجاز است مشروط به اینکه نهایتا سه سال از ساخت آنها گذشته باشد.

بر اساس اعلام این عضو کمیسیون صنایع مجلس، تصمیم گیری در خصوص میزان تیراژ خودروهای وارداتی نیز به دولت محول شده تا از طریق ارزیابی بازار خودرو و نیاز موثری که در بازار وجود دارد ، تیراژ لازم را تخمین زده و نسبت به تعیین آن اقدام کند.

طاهری در پاسخ به این پرسش خبرنگار اقتصادآنلاین که فکر نمی کنید، حذف واردات خودرو از طریق ارز با منشا خارجی به نوعی پاک کردن صورت مساله باشد؟گفت: با توجه به نقشی که بازار ارز در نوسانات قیمت اقلام مصرفی و خدمات در کشور دارد، هر گزاره احتمالی که منجر به افزایش تکانه‌های  ارزی شود، معیشت مردم را تهدید می‌کند. نمایندگان با عنایت به حساسیت هایی که در این زمینه وجود داشت، ترجیح دادند تا این گزاره را از ماده 4خارج کنند تا طرح واردات خودرو معطل آن نشود.

نماینده زنجان در مجلس گفت: بعد از رای امروز مجلس به اصلاح ایرادات شورای نگهبان، طرح دوباره راهی شورای نگهبان خواهد شد تا شورا نظر نهایی خود را اعلام کند. بعد از رای مثبت شورا، قانون به دولت و وزارت صمت ابلاغ خواهد و متعاقب آن شرکت های صادر کننده، خودرو، قطعات و حوزه های مرتبط با نیرومحرکه می توانند اقدام به واردات خودرو کنند.