۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

بازار بی صدای فلزات گرانبها / فلز زرد اندکی عقب‌نشینی کرد

۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۴۷
کد خبر: 581425
بازار بی صدای فلزات گرانبها / فلز زرد اندکی عقب‌نشینی کرد

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده روند کاهشی در پیش گرفت. این در حالی است که در ابتدای معاملات روز گذشته، طلا بار دیگر بالاترین سطح پنج ماه گذشته را به دست آورده بود.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛  روند صعودی قیمت طلا و نقره در بحبوحه روند صعودی قیمت در کوتاه مدت، همچنان در کنترل فنی باقی مانده است. نگرانی از افزایش فشارهای تورمی احتمالا همچنان باعث جذب علاقه خرید جدید به فلزات گرانبها به عنوان بازار امن سرمایه‌گذاری خواهد شد. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۳.۱۰ دلار کاهش به قیمت ۱۸۶۵.۴۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۴۱ دلار کاهش به قیمت ۲۵.۱۰۵ دلار در هر اونس معامله شد.

بازارهای جهانی سهام روز گذشته عمدتا روند افزایشی داشتند. شاخص‌های سهام ایالات متحده اما در نخستین روز معاملاتی هفته روند کاهشی در پیش گرفتند. معامله‌گران و سرمایه‌گذاران جنبه صعودی گزارش‌های سودآور سه ماهه سوم شرکت‌ها را در مقابل پیامدهای نزولی افزایش فشارهای تورمی ارزیابی می‌کنند.

یکی دیگر از عوامل نگران‌کننده در بازار، افزایش موارد ابتلا به کووید – ۱۹ در چین و بخش‌هایی از اروپاست. در همین راستا برخی از کشورها بار دیگر محدودیت‌های تجاری و عمومی در نظر گرفته‌اند که این امر خود می‌تواند منجر به کاهش رشد اقتصادی شود.

در بازارهای کلیدی خارجی، شاخص دلار آمریکا پس از دستیابی به بالاترین سطح ۱۵ ماهه در روز جمعه، اندکی کاهش یافت. قیمت نفت خام نیمکس با ادامه روند کاهشی در حدود ۷۹.۷۵ دلار در هر بشکه معامله شد و بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز به محدوده ۱.۶۱۳ درصدی رسید.

111

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. قیمت‌ها در نمودارهای میله‌ای روزانه در یک روند صعودی شش هفته‌ای قرار دارند. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت 1900 دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۸۰۰ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۷۳ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۸۵ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم ۱۸۴۵.۱۰ دلار در هر اونس عنوان شده است.

222

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

قیمت معاملات آتی نقره دسامبر به بالاترین سطح خود در سه ماه گذشته رسیده است. روند صعودی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت در میان روند صعودی شش هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه برخوردار است. هدف بعدی صعودی قیمت نقره رسیدن به سطح مقاومت فنی ۲۶.۱۳ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی و پایین‌ترین سطح قیمت معاملات ماه نوامبر یعنی ۲۳.۰۴۵ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته گذشته یعنی ۲۵.۴۷ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۵.۷۵ دلار در هر اونس مشاهده شده است همچنین سطح حمایتی نخست نقره بر روی ۲۴.۶۴۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۴ دلار در هر اونس قرار گرفته است.