۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تعطیلی نیروگاه هسته‌ ای کالیفرنیا در آینده نزدیک / تبعات سنگین تعطیلی دیابلو

۲۴ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۲۲
کد خبر: 580959
تعطیلی نیروگاه هسته‌ ای کالیفرنیا در آینده نزدیک / تبعات سنگین تعطیلی دیابلو

کمبود انرژی، بحران آب و هوایی و تغییرات اقلیمی مقامات آمریکایی را مجبور کرده که در مورد انرژی هسته‌ای تجدید نظر کنند.

اقتصادآنلاین عاطفه حسینی؛ به گزارش اکونومیست، نیروگاه هسته‌ای دیابلو کنیون (DIABLO CANYON) در حدود ۲۰۰ مایلی شمال لس آنجلس در سواحل مرکزی کالیفرنیا قرار دارد. راکتورهای دوقلوی این نیروگاه بین اقیانوس آرام و تپه‌های زمردی قرار دارند. تنها نیروگاه هسته‌ای باقی‌ مانده گلدن استیت تقریباً ۹ درصد از تولید کل برق و ۱۵ درصد از تولید برق پاک آن را تشکیل می‌دهد. 

با این وجود، علی‌رغم اهداف تهاجمی آب و هوایی کالیفرنیا و تلاش ملی برای رسیدن به انتشار گازهای گلخانه‌ای خالص تا سال ۲۰۵۰، دیابلو کنیون قرار است تا سال ۲۰۲۵ تعطیل شود. این تصمیم در حالی گرفته شده است که بسیاری از پژوهشگران نسبت به تبعات چنین تصمیمی هشداد داده‌اند. 

این نیروگاه هسته‌ای در سال ۱۹۸۵ افتتاح شد و از آن زمان تاکنون بدون هیچ حادثه‌ای کار می‌کند. با این وجود احداث دیابلو در نزدیکی چندین خط گسل، افزایش نگرانی مردم محلی نسبت به وقوع احتمالی زلزله و در نتیجه فاجعه هسته‌ای را به دنبال داشته است. به همین دلیل کمیسیون تنظیم مقررات هسته‌ای آمریکا (NRC) به شرکت‌های برق دستور داد تا نیروگاه‌های هسته‌ای خود را از نظر سیل و خطر زمین لرزه ارزیابی کنند. این ارزیابی‌ها نشان داد دیابلو ایمن است.

با این وجود، در سال ۲۰۱۸ کمیسیون انرژی کالیفرنیا پیشنهادی را که توسط Pacific Gas & Electric و بزرگترین شرکت آب و برق ایالت کالیفرنیا ارائه شده بود تصویب کرد. در آن زمان، PG&E استدلال کرد که به دلیل وعده انرژی‌های تجدیدپذیر و رشد تجمیع‌کننده‌های انتخابی جامعه که به شهرداری‌های محلی اجازه می‌دهد تصمیم بگیرند که انرژی خود را از کجا تامین کنند، تقاضا برای انرژی هسته‌ای کاهش یافته است.

از آن زمان تاکنون سه چیز تغییر کرده است. در وهله اول ماه‌ها پس از تصویب این پیشنهاد، کالیفرنیا SB۱۰۰ را تصویب کرد که بر اساس آن این ایالت باید تا سال ۲۰۴۵ به ۱۰۰% تولید برق پاک دست یابد، دوم آنکه تنها ۱۱ درصد از تولید برق در ایالت کالیفرنیا از برق آبی در سال ۲۰۲۰ تامین شد که کاهش ۴۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. سومین تغییر آن است که موج گرما در آگوست ۲۰۲۰ منجر به خاموشی‌های گسترده در سراسر ایالت کالیفرنیا شد زیرا تقاضا برای برق از عرضه پیشی گرفت. 

محققان پیشنهاد می‌کنند که دیابلو می‌تواند به طور بالقوه به کالیفرنیا کمک کند تا برق خود را از انرژی‌های سبز تامین کند و با تولید هیدروژن علاوه بر تولید برق، با کمبود منابع آبی نیز مقابله کنند.