۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ادامه روند افزایشی فلز زرد / سرعت پیش روی نقره کاسته شد

۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۶:۰۹
کد خبر: 580047
ادامه روند افزایشی فلز زرد / سرعت پیش روی نقره کاسته شد

قیمت طلا و نقره در معاملات روز گذشته ایالات متحده به روند افزایشی خود ادامه داد و در نزدیکترین سطح به بالاترین قیمت چند ماه گذشته خود ایستاد.

اقتصاد آنلاین – اکرم شعبانی؛ معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به دلیل افزایش نگرانی‌ها از ادامه روند تورم مشکل‌ساز در تلاش هستند تا با افزایش حضور در بازار امن سرمایه‌گذاری از ضرر و زیان‌های بیشتر جلوگیری کنند. بر این اساس روز گذشته طلای آتی دسامبر با ۱۲.۹۰ دلار افزایش به قیمت ۱۸۶۱.۳۰ دلار در هر اونس و نقره آتی دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۰.۲۲۳ دلار افزایش به قیمت ۲۴.۹۹ دلار در هر اونس معامله شد.

معاملات در بازارهای جهانی سهام عمدتا ثابت و اندکی متمایل به افزایشی بود. در ایالات متحده آمریکا یک روز پس از انتشار داده‌های تورمی، به غیر از شاخص داو جونز که به روند کاهشی خود ادامه داد، دو شاخص دیگر افزایش یافتند. به نظر می‌رسد داده‌های تورمی منتشر شده از سوی کشورهای مختلف جهان به سرعت تاثیرگذاری خود را بر روند اقتصاد جهانی آغاز کرده است. گزارش شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده که روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد تورم ایالات متحده به بالاترین سطح خود در سه دهه گذشته رسیده است. چنین روندی عاملی مثبت برای بازار فلزات گرانبها محسوب می‌شود و بر همین اساس به سرعت طلا در بالاترین سطح پنج ماهه و نقره در بالاترین سطح سه ماه گذشته خود ایستاد. در چنین شرایطی تصورات فزاینده‌ای از این مساله وجود دارد که فدرال رزرو نرخ بهره اصلی ایالات متحده را پیش از موعد تعیین شده افزایش خواهد داد.

در دیگر اخبار روز گذشته، منطقه یورو رشد اقتصادی خود را در سال ۲۰۲۱، ۵ درصد و در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴.۳ درصد و در سال ۲۰۲۳ به میزان ۲.۴ درصد اعلام کرد. منطقه یورو همچنین میزان تورم خود را در سال ۲۰۲۱، ۲.۴ درصد، در سال ۲۰۲۲، ۲.۲ و در سال ۲۰۲۳ حدود ۱.۴ درصد عنوان کرده است. این پیش‌بینی‌های تورمی در مقایسه با اعداد تورمی که اخیرا منتشر شده‌اند پایین‌تر اعلام شده است.

در بازارهای کلیدی خارجی روز گذشته شاخص دلار آمریکا به روند افزایشی خود ادامه داد و به بالاترین سطح ۱۵ ماه گذشته رسید. قیمت نفت خام نیمکس کاهش یافت و هر بشکه نفت به قیمت ۸۰.۵۰ دلار معامله شد. همچنین بازده اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری ایالات متحده نیز به محدوده ۱.۵۷ درصدی رسید.

1

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت طلا)

از دیدگاه فنی، روند صعودی معاملات آتی طلای دسامبر از مزیت فنی کلی کوتاه مدت و پرشتاب برخوردار است. روند صعودی پنج هفته‌ای قیمت در نمودارهای میله‌ای روزانه مشاهده می‌شود. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به سطح مقاومت ۱۹۰۰ دلاردر هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۱۸۰۰دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست طلا در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته جاری یعنی ۱۸۷۰.۶۰ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۱۸۷۵ دلار در هر اونس است. سطح حمایتی نخست طلا ۱۸۵۰ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم در پایین‌ترین سطح قیمت معاملات روز گذشته یعنی ۱۸۴۵ دلار در هر اونس عنوان شده است.

2

(نمودار روند حرکت ۲۴ ساعته قیمت نقره)

روند صعودی معاملات آتی نقره از مزیت فنی کلی کوتاه مدت برخوردار است. روند صعودی شش هفته‌ای در نمودارهای میله‌ای روزانه مشاهده می شود. هدف بعدی صعودی قیمت نقره دستیابی به سطح مقاومت ۲۶ دلار در هر اونس و هدف بعدی نزولی قیمت‌ها رسیدن به زیر سطح حمایتی ۲۳ دلار در هر اونس است. سطح مقاومت نخست نقره در بالاترین سطح قیمت معاملات هفته یعنی ۲۵.۲۲ دلار در هر اونس و سطح مقاومت دوم ۲۵.۵۰ دلار در هر اونس مشاهده شده است در حالی که سطح حمایتی نخست نقره بر روی پایین‌ترین سطح قیمت معاملات شب گذشته یعنی ۲۴.۶۴۵ دلار در هر اونس و سطح حمایتی دوم بر روی ۲۴.۵۰ دلار در هر اونس قرار گرفته است.