۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

فجیع‌ ترین بحران انسانی جهان در انتظار افغانستان / طالبان نمی‌ گذارد کسی کمک کند

۲۱ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۴۴
کد خبر: 580004
فجیع‌ ترین بحران انسانی جهان در انتظار افغانستان / طالبان نمی‌ گذارد کسی کمک کند

گزارش‌ها حاکی از رقم خوردن بزرگترین بحران انسانی در افغانستان بوده و این در حالی است که سیاست‌های طالبان حتی اجازه دریافت کمک‌های بین‌المللی را نمی‌دهد .

به گزارش اقتصادآنلاین، یکی از مقامات برنامه توسعه سازمان ملل اعلام کرد که در حالی که میلیون‌ها نفر با گرسنگی مواجه هستند و کل جمعیت در آستانه فقر قرار دارد، افغانستان ممکن است بدترین بحران انسانی را که تا کنون دیده‌ایم تجربه کند.

عبدالله الدرداری، نماینده مقیم برنامه عمران سازمان ملل در افغانستان گفت: حدود ٢٣میلیون نفر نیاز فوری به غذا دارند و از سویی دیگر نیز ممکن است اقتصاد ٢٠میلیارد دلاری تا ۴میلیارد دلار هم کاهش یابد و ٩٧درصد از جمعیت ٣٨میلیونی در خطر فرو رفتن در فقر قرار دارند.

الدرداری گفت: «افغانستان با بدترین فاجعه انسانی که تا به حال دیده‌ایم روبه‌روست».

به گفته او ما تاکنون چنین شوک اقتصادی را ندیده‌ایم و هرگز شاهد بحران انسانی به این بزرگی نبوده‌ایم. تامین مالی برای بحران انسانی و خدمات ضروری برای حفظ زندگی و معیشت مردم در این کشور  بسیار مهم است.

گزارش‌های متعدد حاکی از آن است که چندین منطقه در افغانستان با نزدیک شدن به فصل زمستان نیز با خشکسالی مواجه هستند.

دنیا چه می کند؟

هنگامی که طالبان در ماه اکتبر  قدرت را به دست گرفت، دولت‌های جهان دسترسی افغانستان به کمک‌های مالی بین‌المللی را مسدود کردند و تقریباً ١٠میلیارد دلار دارایی بانک مرکزی افغانستان را که در خارج از کشور نگهداری می‌شد، به انسداد درآوردند تا از دسترسی اسلام گرایان تندرو به این پول جلوگیری کنند.

این امر منجر به فروپاشی در امور مالی عمومی شد و بسیاری از کارگران حقوقی دریافت نکردند و این امر  فشار بر سیستم بانکی کشور را افزایش داد.

جامعه جهانی هنوز این گروه شبه نظامی را به عنوان حاکمان واقعی افغانستان به رسمیت نشناخته است.

پاکستان پنجشنبه میزبان نشستی در اسلام آباد با حضور نمایندگان چین، روسیه و ایالات متحده برای گفت‌وگو در مورد وضعیت افغانستان بود.

به گفته وزارت خارجه ایالات متحده، مقامات چهار کشور همچنین در حاشیه با نمایندگان ارشد طالبان دیدار کردند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان گفت که پاکستان اقلام غذایی ضروری، تجهیزات پزشکی و نیز پناهگاه‌های زمستانی را برای کمک به افغان‌ها ارسال می کند. 

وی همچنین از جامعه جهانی خواست تا تعهد اجتماعی خود  برای جلوگیری از یک بحران انسانی در افغانستان انجام دهند.

الدرداری گفت که جامعه بین‌الملل قادر است فعالیت‌های زیادی در زمینه بشردوستانه و کمک به حفظ خدمات ضروری انجام دهد.

رساندن پول نقد به دست افغان‌ها

سازمان ملل ماه گذشته یک صندوق امانی ویژه راه‌اندازی کرد تا  پول نقد به دست افغان‌ها  برسد.

آلمان به نوبه خود پیشتر متعهد شده بود که ۵٠میلیون یورو (۵٧میلیون دلار) کمک کند.

اما گزارش‌‌ها حاکی از آن است که طالبان استفاده از ارزهای خارجی را در افغانستان ممنوع کرده است و این امر  می‌تواند اقتصاد این کشور را که در حال حاضر دچار مشکل شده است، مختل کند.