۰ نفر

آرامش قبل از طوفان؛ در بازار مشتقه بورس کالا

۲۰ آبان ۱۴۰۰، ۱۳:۰۷
کد خبر: 579810
آرامش قبل از طوفان؛ در بازار مشتقه بورس کالا

جریان معاملات پیمان‌‌‌های آتی بورس کالا از آرامشی توام با شکنندگی حکایت دارد که پس از روزها تجربه صف خرید و فروش برای کالاهای این بازار، اکنون ترکیبی از افزایش و کاهش نرخ تسویه را تجربه می‌کند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  دنیا اقتصاد؛ از آنجا که برخی از نمادهای فعال این بازار به تاریخ تحویل خود نزدیک هستند و تاکنون دو نماد نقره و صندوق طلا از این بازار خارج شده‌‌‌اند، امکان بازگشایی سررسیدهای جدید در این بازار محتمل است. از این رو معامله‌‌‌گران بزرگ بازار با گام‌شماری سررسیدهای پاییزی تابلوی آتی بورس‌کالا به مدیریت دادوستدهای خود می‌‌‌پردازند.

  خروج سررسید آبان قرارداد آتی صندوق طلا

در جریان معاملات روز گذشته، یعنی ۱۹ آبان‌ماه، نماد  ETCAB۰۰ (واحدهای صندوق طلای تحویل آبان‌ماه) با نرخ تسویه ۸‌هزار و ۶۸۰ تومان از تابلوی بازار آتی بورس‌کالا خارج شد. این نماد آتی که پیش از این با نرخی کمتر از دارایی پایه خود (واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری طلای لوتوس) معامله می‌شد و شرایط بکواردیشن بر این نماد حاکم بود، روز گذشته با افزایش قیمت تسویه و کم‌کردن فاصله قیمتی با دارایی پایه خود از تابلوی آتی بورس‌کالا خارج شد. به این ترتیب، در حال حاضر دو سررسید آذر و بهمن‌ماه، نمادهای قابل معامله پیمان آتی صندوق‌های طلا در بورس‌کالا هستند که روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، با رشد نرخ تسویه همراه شدند. به عبارت دقیق‌‌‌تر، نمادهای  ETCAZ۰۰(آتی صندوق طلا تحویل آذرماه) و  ETCBA۰۰ (آتی صندوق طلا تحویل بهمن‌ماه) به ترتیب با نرخ تسویه ۹‌هزار و ۶۰تومان و ۹‌هزار و ۸۴۰تومان معامله شدند.  اگر از بسته شدن تعداد موقعیت‌‌‌های تعهدی (خرید و فروش) با خروج سررسید آبان صندوق طلا، از تابلوی آتی چشم‌‌‌پوشی کنیم، مجموعه موقعیت‌‌‌های باز دو نماد باقی‌مانده این دارایی سرمایه‌‌‌ای بازار آتی، به میزان ۶‌درصد مثبت ارزیابی می‌شود.

  آتی نقره، نوسان محدود نرخ را تجربه می‌کند

دو نماد نقره بازار آتی که با سررسیدهای آذر و بهمن‌‌‌ماه در حال معامله روی تابلوی آتی بورس‌کالا هستند، نوسان قیمتی متفاوتی را تجربه کردند؛ به گونه‌‌‌ای که سررسید نزدیک‌تر این فلز گرانبها که با نماد  SILAZ۰۰ (نقره تحویل آذر) معامله می‌شود، روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش، با رشد ۳۶/ ۰درصدی با نرخ تسویه ۲۱‌هزار و ۹۳۰تومان به ازای هر گرم نقره معامله شد. این درحالی است که سررسید دورتر این دارایی، یعنی نماد  SILBA۰۰(نقره تحویل بهمن)، با افت ۵۸/ ۰‌درصدی بها، به میزان ۲۳‌هزار و ۲۸۴تومان معامله شد. برآیند موقعیت‌‌‌های تعهدی باز این دو نماد مثبت ارزیابی می‌شود که به معنی باز شدن همزمان دو موقعیت تعهدی خرید و فروش است.

بر مبنای فرمول محاسبه نرخ واقعی نمادهای نقره در بازار آتی بورس‌کالا مشاهده می‌شود که ارزش فعلی این نمادها ۲۱‌هزار و ۳۰۴تومان است که بر اساس حاصل‌ضرب بهای هر گرم نقره جهانی در میانگین خرید و فروش دلار سنا به دست آمده است. مقایسه این نرخ با قیمت تسویه فعلی هر دو نماد فعال این دارایی سرمایه‎ای نشان از حالت فورواردیشن یا کونتانگو قراردادهای آتی نقره دارد که با نرخی بالاتر از قیمت واقعی خود در حال معامله هستند.

  مخابره دو سیگنال افزایشی به دارایی‌‌‌های سرمایه‌‌‌ای بازار آتی

دو دارایی سرمایه‌‌‌ای تابلوی آتی بورس کالا یعنی نقره و واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا طی هفته جاری با خروج دو سررسید آبان‌ماه، هر کدام با دو نماد فعال قابل معامله هستند. از آنجا که بهای اونس جهانی طلا و نقره در کنار نرخ دلار آزاد، دو متغیر اصلی تعیین‌کننده ذهنیت معامله‌‌‌گران به شمار می‌‌‌روند، دورنمای صعودی برای معاملات جهانی نقره و طلا در کنار رشد بهای ارز در بازار آزاد، پتانسیل تقویت انتظارات افزایشی در بین اهالی بازار را دارد؛ چرا که پیمان آتی، قراردادی است که با در نظر گرفتن نوسانات قیمتی در آینده، جریان معاملات روزانه را رقم می‌‌‌زند. بنابراین تکانه‌های قیمتی در این دو متغیر اثرگذار بر نمادهای آتی نقره و صندوق طلا موثر بوده و لازم است از سوی اهالی بازار به صورت لحظه‌ای رصد شود.

تکانه‌‌‌های قیمتی اخیر بازار ارز از مقاومت بهای دلار در کانال قیمتی ۲۸‌هزار تومان حکایت دارد. در شرایطی که این تکانه‌‌‌ها به‌طور جدی تحت‌تاثیر اخبار سیاسی و بلاتکلیفی از آینده تحریم‌‌‌ها قرار دارند و هنوز خبرهای امیدوارکننده‌‌‌ای از اظهارات جدید مقامات دو طرف مذاکره به گوش نمی‌‌‌رسد، شواهد حکایت از آن دارد که موقعیت خرید در بازار ارز تقویت شده است؛ گویی روند افزایشی قیمت ارز در روزهای اخیر موجب شده تا معامله‌گران از ترس افزایش بیشتر قیمت‌ها وارد بازار شوند. به گفته برخی از کارشناسان بازار، در صورتی که  دلار از سطح ۲۸‌هزار و ۳۰۰تومان عبور کند، احتمال ورود تقاضای بیشتر به بازار افزایش می‌‌‌یابد.  دیگر متغیر تعیین‌کننده دورنمای نرخ نمادهای آتی، بهای اونس جهانی طلا و نقره است. قیمت طلا روز چهارشنبه به ۱۸۲۵دلار در هر اونس رسید که بالاترین حد طی دو ماه اخیر بوده است. منشأ این افزایش در بهای اونس طلا، انتظارات تورمی فزاینده همراه با سیگنال‌‌‌های متفاوتی است که از سوی سیاستگذاران مخابره می‌شود. نظرسنجی روز دوشنبه فدرال‌رزرو نیویورک نشان داد که انتظارات تورمی خانوارهای ایالات‌متحده به بالاترین حد خود یعنی ۷/ ۵‌درصد افزایش یافت. در همین حال، سیاستگذاران بانک مرکزی ایالات‌متحده سیگنال‌‌‌های متفاوتی ارسال کردند؛ به طوری که جرومی پاول، رئیس هیات‌مدیره، هفته گذشته اظهار کرد که فدرال‌رزرو قبل از افزایش نرخ بهره تامل خواهد کرد. این در حالی است که جیمز بولارد، رئیس فدرال‌رزرو سنت‌لوئیس در مصاحبه اخیر خود گفته بود انتظار دارد نرخ بهره در سال ۲۰۲۲ افزایش یابد.

برخلاف قرارداد آتی واحدهای صندوق طلا که بر مبنای دارایی پایه (واحدهای صندوق طلای لوتوس) تعریف شده است، قراردادهای آتی نقره، دارایی پایه ندارند و کاملا کالایی سرمایه‌‌‌ای هستند؛ به این معنی که نرخ واقعی این قراردادها بر مبنای حاصل‌ضرب هر گرم نقره جهانی در میانگین نرخ خرید و فروش دلار سنا محاسبه می‌شود. از این رو تحرکات قیمتی در بازارهای جهانی در کنار نوسانات قیمت ارز می‌تواند جهت‌گیری نرخ تسویه قراردادهای آتی را تحت‌تاثیر قرار دهد.

نقره روز گذشته ۲۴دلار در هر اونس معامله شد که بالاترین رقم از ۲۵ اکتبر به شمار می‌رود و از رشد هفتگی ۴/ ۳درصدی حکایت دارد. کاهش بازده اوراق قرضه تمایل برای دارایی‌‌‌های بدون بازده مانند فلزات گرانبهای طلا و نقره را افزایش داد. پس از آنکه فدرال‌رزرو آمریکا کاهش برنامه خرید دارایی‌‌‌های اضطراری خود را آغاز و تاکید کرد که افزایش نرخ‌ها زمان‌بر است، بازده اوراق قرضه با معیار ۱۰y (۱۰ساله) ایالات‌متحده به زیر ۵/ ۱درصد کاهش یافت؛ سطحی که در بیش از یک‌ماه گذشته مشاهده نشده است.

3+copy