۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۹مهر / تحریک بازار ارز با جوسازی پیرامون برجام

۱۸ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۰۴
کد خبر: 579228
پیش بینی قیمت دلار برای فردا ۱۹مهر / تحریک بازار ارز با جوسازی پیرامون برجام

نگرانی‌ها درباره آینده برجام هنوز فروکش نکرده و انتشار اخبار منفی پیرامون این موضوع در فضای مجازی باعث شده دلار همچنان کانال ۲۸هزار تومان را حفظ کند.

اقتصاد آنلاین – فاطمه اکبرخانی؛ دلار که تا دو روز پیش تحت تاثیر خوشبینی‌ها نسبت به آینده برجام در محدوده ۲۷هزار تومان نوسان داشت، از روز یکشنبه با انتشار اظهارات مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر اینکه آمریکا آماده مذاکره درباره توافق هسته‌ای است اما تهران هنوز اراده‌ای برای انجام این کار از خود نشان نداده، در مسیر صعودی قرار گرفت و با حدود ۳۰۰تومان افزایش به ۲۸هزار تومان رسید.

برداشت عده‌ای از معامله‌گران از این صحبت‌ها این بود که ایران برخلاف وعده‌هایش تمایلی به ادامه مذاکرات ندارد و برخی هم معتقدند که آمریکا قصد دارد توپ را به زمین ایران بیندازد و به دنبال امتیاز‌گیری است.

از طرفی روز دوشنبه سعید خطیب‌زاده از آمریکا خواست تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات‌متحده مجددا جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد، اما این در حالی است که آمریکا قبلا ارائه تعهد برای عدم نقض عهد در آینده را به صورت رسمی نپذیرفته بود. لذا این اخبار باعث بالا رفتن انتظارات تورمی و ناامیدی معامله‌گران به آینده مثبت برجام شد و درحالی‌که تا هفته گذشته انتظار می‌رفت مذاکرات به زودی از سر گرفته شود، این اظهارات احتمال لغو تحریم‌ها را پایین آورد.

مجموع این اخبار باعث شد دلار تا امروز به سطح ۲۸۱۵۰تومان افزایش یابد؛ این درحالیست که آخرین بار در هفته اول مهر ماه دلار در این سطح قرار داشت و طی یکماه و نیم گذشته با پایین آمدم انتظارات تورمی به محدوده ۲۷هزار تومان بازگشته بود و حتی برخی روز‌ها کانال ۲۶هزار تومان را هم دیده بود.

اما حالا جو بازار تغییر کرده و خریداران به میدان معاملات بازگشته‌اند و از آنجا که مرز مقاومتی ۲۸هزار تومان از دست رفته، عده‌ای بر این باورند که با تداوم جو فعلی دلار تا محدوده ۲۸۲۰۰تومان بالا خواهد رفت؛ ولی دسته‌ای دیگر اظهار می‌کنند که چنین اخبار و جوسازی‌هایی در گذشته هم با هدف امتیاز‌گیری مطرح شده و پس از سودگیری معامله‌گران از شرایط پیش آمده، دلار مجددا به محدوده قبلی بازخواهد گشت.