۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

معامله‌ گران بازار رمزارز با احتیاط بیشتری فعالیت کنند / تحریم‌ های رمزارزی آمریکا بیش از این گریبان‌ گیر ایرانی‌ ها می‌ شود؟

۱۷ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۵۹
کد خبر: 578935
معامله‌ گران بازار رمزارز با احتیاط بیشتری فعالیت کنند / تحریم‌ های رمزارزی آمریکا بیش از این گریبان‌ گیر ایرانی‌ ها می‌ شود؟

احمد شبیری، کارشناس بازار رمزارز، با توجه به تحریم‌های اخیر آمریکا بر روی صنعت رمزارز اذعان داشت، با توجه به اینکه احتمالا این سختگیری‌ها با جدیت بیشتری دنبال شود، سرمایه‌گذاران ایرانی باید با احتیاط بیشتری در این بازار فعالیت کنند.

اقتصاد آنلاین - مهسا نجاتی؛ به دنبال انتشار بیانیه‌ای از سوی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در خصوص سختگیری بیشتر روی صنعت رمزارزها برای جلوگیری از حملات باج‌افزارها و هکرها، اخیرا نگرانی‌هایی برای معامله‌گران ایرانی ایجاد شده است.

اگر صرافی‌هایی همچون بایننس به این تحریم‌ها عمل کرده و دارایی‌های رمزارزی ایرانی‌ها را فریز کنند، دیگر دسترسی به این ارزهای مجازی غیرممکن خواهد بود. از طرفی بعد از انتشار بیانیه، بنیاد تتر نیز اعلام کرد که از این تحریم‌ها پیروی خواهد کرد و از این رو هراس بیشتری را برای معامله‌گران ایرانی ایجاد کرده است.

احمد شبیری کارشناس حوزه رمزارزها با اشاره به اینکه یکی از مسائل موجود در حال حاضر برای ایرانی‌ها تحریم است و رمزارزها به دلیل قرار گرفتن در بلاکچین قابل تعقیب نیستند، اظهار کرد: این بدان معنی است که نمی‌توان آنها را پیدا کرد. حتی از طریق تراکنش‌های زنجیره‌ای (onchain) نمی‌توان فهمید که در هر کیف پولی چه رمزارزهایی و به چه اندازه وجود دارد. همچنین نمی‌توان فهمید که در چه کیف پولی قرار دارند و از این رو قابل تعقیب نیستند.

وی در ادامه تشریح کرد: تنها جایی که می‌توان این کیف پول‌ها را تعقیب کرد، زمانی است که این کیف پول‌ها سر از صرافی‌ها دربیاورند. زمانی که تراکنش‌ها در یک صرافی انجام می‌شود، در این صورت افراد مجبور به استفاده از استیبل‌کوین‌ها از جمله تتر هستند. ارزش استیبل‌کوین‌ها معمولا به اندازه یک دلار آمریکا است و عمدتا تغییری نمی‌کند. شما زمانی که رمزارزی در اختیار دارید، در ابتدا باید سکه خود را به یک استیبل‌کوین تبدیل کرده و سپس می‌توانید آن را به دلار و سپس به ریال تبدیل کنید.

کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال با بیان اینکه اگر جلوی صرافی‌ها را بگیرند، این رمزارزها در شبکه باقی می‌ماند و قابل جابجایی نیست، توضیح داد: عملا این مساله به یک مشکل اساسی تبدیل می‌شود. حال افراد نباید پول و رمزارز خود را چه در صرافی ایرانی و چه در صرافی خارجی نگهداری کنند؛ بلکه رمزارزها باید در کیف پول شخصی نگهداری شود.

شبیری با تایید اینکه این مساله می‌تواند برای معامله‌گران ایرانی دردسرساز شود، تصریح کرد: این مساله می‌تواند مشکلات شدیدی برای ایرانی‌ها ایجاد کند. چون حتی صرافی‌های ایرانی، در هر حال به استیبل‌کوین‌ها از جمله تتر و دای وصل هستند. با توجه به اینکه این رمزارزها وابسته به کشورهای دیگر هستند، با مسدود شدن تراکنش‌ها و فریز شدن رمزارزهای موجود در صرافی‌ها، طبیعتا مشکلات عدیده‌ای پیش خواهد آمد.

وی به عنوان راهکاری برای جلوگیری از رهگیری خاطرنشان کرد: می‌توان از صرافی‌های درون‌شبکه‌ای استفاده کرد، اما هزینه تراکنش آنها بسیار بالا است و از این رو، مقرون به صرفه نیست. از این رو، روز به روز شرایط برای ایرانی‌ها رو به سختی می‌رود.

چه راهکاری وجود دارد؟

کارشناس حوزه ارزهای دیجیتال در پاسخ به این سوال که چه راهکاری را می‌توان پیشنهاد کرد؟ گفت: به نظر من راهکار مشخصی در حال حاضر وجود ندارد و همچنان نگران وضعیت سرمایه‌گذاران رمزارز در ایران هستیم. اگر این تحریم‌ها ادامه یابد، صرافی‌های ایرانی از آنجا که مجبور هستند با صرافی‌های خارجی در ارتباط باشند، عملا بسته خواهند شد. البته با این حال، ما به هوش جوانان ایرانی ایمان داریم و می‌دانیم که راهی خواهند یافت؛ اما ابتدای این مسیر بسیار دشوار خواهد بود.

پرایوسی کوین‌ها

وی در پاسخ به این سوال که پرایوسی کوین‌ها تا چه اندازه می‌توانند به عنوان راهکار انتخاب شوند؟ توضیح داد: تا مردم به این کوین‌ها اعتماد نکنند، کارآیی نخواهند داشت. به عنوان مثال، دلار در واقع کاغذی است که پشتوانه‌ای ندارد. اما زمانی پشتوانه این دلارها، طلا بود. در حال حاضر نیز در بازار رمزارزها این پشتوانه وجود ندارد و دولت‌ها با چاپ پول، باعث ایجاد تورم می‌شوند. ماجرای پرایوسی‌کوین‌ها نیز به همین صورت است. اگر پشتوانه لازم که اعتماد مردم است را نداشته باشند، جایگاهی نخواهند داشت.

رمزارز ملی

شبیری درباره رمزارزملی که اخیرا از سوی رییس کل بانک مرکزی مورد اشاره قرار گرفته است، گفت: رمزارزی که نتواند به سیستم بین‌المللی و مالی دنیا وصل شود، نمی‌تواند رمزارز مناسبی باشد. مگر رمزارزی ایجاد شود که تراکنش‌های مردمی با آن صورت گیرد که در این صورت نیز تفاوتی با ریال و استفاده از کارت‌های بانکی نخواهد داشت.