۰ نفر

اقتصاد آنلاین در گفت‌وگو با دو کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد؛

چه کسانی از عشقی راضی هستند؟

۱۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۴:۵۱
کد خبر: 578191
چه کسانی از عشقی راضی هستند؟

عملکرد رییس کنونی سازمان بورس با وجود آنکه مدت زیادی از انتصابش به این سمت نمی گذرد با حواشی زیادی همراه بوده است. برخی از کارشناسان معتقدند مجید عشقی رویه جدیدی را در سازمان تحت هدایتش در پیش خواهد گرفت اما برعکس برخی دیگر اعتقاد دارند که این مدیر بورسی الگوی مدیریتی سلف خود، یعنی محمدعلی دهقان دهنوی را با یک نمایش رسانه ای متفاوت در دستور کار خود قرار داده است.

اقتصاد آنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ در حالی که از انتصاب رییس جدید سازمان بورس بیش از سه هفته می‌گذرد، عملکرد وی خبرساز شده و مجید عشقی مدافعان و مخالفانی پیدا کرده است. اقتصاد آنلاین با کارشناسان مصاحبه کرد تا نظر آن‌ها را در این رابطه بپرسد.

عشقی راه دهنوی را می‌رود

مجتبی دیبا، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه نمی‌توان در این زمان کوتاه عملکرد یک شخص را تشخیص داده و به آن نمره داد گفت: باید جلوتر رفت و مواجهه ایشان را با سیاست‌‌های پولی و رییس بانک مرکزی را دید که در چه حدی است. آیا این قدرت را دارد که بر عملکرد دولت فائق شود یا خیر. با اینکه می‌دانیم عملکرد اعضای شورای پول و اعتبار همیشه بر بازار سرمایه سایه افکنده اما اگر رییس سازمان بورس شخصی کاریزماتیک و قدرتمند باشد می تواند از ادامه این رویه جلوگیری کند. به نظر می رسد اگر آقای عشقی بتوانند این مهم را انجام دهد، نمره قبولی را گرفته و صرفا در این دو سه هفته، نمی‌توان ارزیابی دقیقی از عملکرد ایشان داشت. 

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به آنچه در سه هفته اخیر شاهدش بودیم به نظر می رسد فعلا همان دیدگاه سیاست‌گذاری رییس قبلی سازمان بورس است که در بازار کار می‌کند و هنوز سیاست‌های جدیدی یا شکل نگرفته و یا قرار نیست تغییر رویه ای در دستور کار قرار بگیرد.

دیبا ضمن تایید دخالت حقوقی‌ها در سبزپوشی بازار و احتساب سخنان رییس بورس به عنوان نوعی مداخله مثبت، گفت: زمانی که افراد وارد بازار سرمایه می‌شوند و کد بورسی دریافت می‌کنند، باید بدانند در هر حال شرایط به فعالیت در بورس به گونه اییست که در زمین دولت بازی می‌کنند. فقط در روزهایی فعالیت آن پنهان است. روزهایی هم بسیار شارپ بوده و در عملکرد بورس دست درازی دارد.

تاکنون عملکرد عشقی قابل قبول بوده است

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه، ضمن اشاره به کوتاه بودن زمان انتصاب رییس سازمان بورس، برای ارزیابی عملکرد ایشان گفت: اگر بخواهیم در همین زمان کم کارنامه ایشان را بررسی کنیم، قابل قبول بوده است. آقای عشقی توانسته‌اند با فرصت‌شناسی خاصی، در حالتی که شاخص در محدوده حمایتی یک میلیون و ۳۵۰هزار واحد خود قرار داشته و به صورت اتوماتیک انتظار مثبت شدن شاخص را داشتیم، با مصاحبه خوبی در مورد اینکه قرمز پوشی بازار کاسته و سبز می‌شود، در بازار واکنش مثبت را داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: ابتدا بحث عبور از شاخص یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد، مسئله اصلی است که باید آقای عشقی در آن محک بخورند. به نظرم آنجاست که عیار ایشان بیشتر مشخص می‌شود. اگر شاخص بتواند با قدرت، یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد را رد کند، آن زمان می‌توانیم بر اینکه عملکرد ایشان حرفه‌ای و مثبت بوده صحه بگذاریم و همچنین توانسته بازار را از یک منطقه نوسانی فرسایشی، بین یک میلیون ۳۵۰هزار واحد تا یک میلیون ۵۰۰هزار واحد خارج کند.

عمیدی افزود: فاکتور اثرگذار دیگر در بازگشت بازار، قیمت ارز است. قیمت ارز نه تنها چسبندگی خود را در کانال ۲۷هزار تومان حفظ کرده بلکه امروز تا مرزهای ۲۷هزار و ۵۰۰تومان و ۲۷هزار و ۸۰۰تومان نیز رشد داشته است. به هر حال با رشد قیمت دلار، سهام شرکت‌های حاضر در بورس نیز مورد توجه واقع می‌شوند و بازار نسبت به رشد قیمت ارز، در قیمت سهام واکنش مثبت نشان می‌دهد.